به گزارش ایرنا، 60 درصد هزینه های شركت ها برای تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی با ارز پرداخت می شود و تامین ارز مورد نیاز این شركت ها با نرخ سامانه نظارت ارز (سنا) كه بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت شده در آن توسط صرافی های مجاز كل كشور است، هزینه این شركت ها افزایش خواهد داد.
سازمان هواپیمایی كشوری 18 مردادماه در بخشنامه ای به شركت های هوایی اعلام كرد: «نرخ ارز شركت های هوایی از این پس بر اساس نرخ سامانه سنا بانك مركزی محاسبه می شود»؛ در این روز میانگین هر دلار در این سامانه 90 هزار و 500 ریال و هر یورو 106 هزار و 228 بوده است.
به باور دست اندركاران صنعت هوایی، تامین ارز مورد نیاز به قیمت آزاد از این سامانه، هزینه شركت های هوایی را افزایش خواهد داد و نتیجه افزایش قیمت بلیت هواپیما، كاهش سفرهای هوایی مردم در مسیرهای داخلی و خارجی اجتناب ناپذیر است در حالی كه در سال های اخیر حجم سفرهای هوایی مردم حدود 10 درصد افزایش یافته بود.
** افزایش ناشی از آزادسازی نرخ ها
در بند ب ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مكلف شده بود نسبت به آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی اقدام كند و با تصویب شورای عالی هواپیمایی كشوری این مصوبه مجلس شورای اسلامی در آذر ماه سال 94 به اجرا درآمد.
با اجرای این مصوبه و آزادسازی نرخ بلیت پروازهای هوایی، بهای بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شد و چون همواره در این صنعت تقاضا بیشتر از عرضه بود، قیمت ها در برخی مسیرها و بویژه در ایام خاص نظیر آستانه تعطیلات رسمی به 2 تا 3 برابر افزایش یافت.
با افزایش درآمد شركت های هوایی ناشی از رشد قیمت بلیت هواپیما، ساختار مالی این شركت های در حدود سه سال اخیر تقویت شد اما با افزایش قیمت ارزهای خارجی و رشد هزینه شركت های هوایی به خصوص در تامین قطعات، بار دیگر صنعت هوانوردی كشور در تنگنای مالی قرار گرفت.
صنعت حمل و نقل هوایی در توسعه گردشگری و افزایش سفرهای هوایی در كشورهای جهان نقش مهمی را ایفا می كند و اصولا توسعه گردشگری بدون ایجاد زیرساخت های هوایی و خدمات فرودگاهی به گردشگران در جهان بی معنی است.
** نرخ ها در سنا مبنای عمل شركت های هوایی است
بر اساس استانداردهای جهانی، هزینه هر ساعت پرواز با هواپیما در مسیرهای مختلف حدود 100 دلار است اما در ایران این هزینه حدود 50 دلار محاسبه می شد اما هم اكنون با نرخ جدید ارزی، با توجه به سیاست های دولت این هزینه ها به میانگین جهانی آن نزدیك شده است.
«رضا جعفرزاده» مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی كشوری درباره بخشنامه اخیر این سازمان درباره نرخ گذاری بلیت هواپیما به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به تصویب هیات وزیران و سیاست های ارزی بانك مركزی و به روز رسانی نرخ تسعیر ارز، تمام شركت های هوایی ملزمند در تعیین بهای بلیت خود نرخ سامانه سنا را ملاك عمل قرار دهند.
وی افزود: در این بخشنامه كه دو روز پیش به شركت های هوایی ابلاغ شد، از همه شركت ها خواسته شده است، نسبت به رعایت بهای تمام بلیت های به فروش رسیده در كشور بر اساس واحد رسمی پول كشور دقت لازم را به عمل آورند.
جعفرزاده تصریح كرد: تمام بلیت های به فروش رسیده قبل از این بخشنامه معتبر برای پرواز و یا استرداد براساس نرخ تسعیر ارز مندرج در بلیت بوده و مشمول این بخشنامه نمی شود.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی كشوری گفت: در صورت هرگونه تغییر داوطلبانه توسط مسافر چنانچه موجب تغییر كلاس نرخی براساس قوانین و مقررات نرخ زمان صدور بلیت نشود مسافر تنها مشمول پرداخت هزینه تغییرات براساس نرخ جدید ارز است و چنانچه موجب تغییر كلاس نرخی شود مشمول محاسبه بهای كل بلیت براساس نرخ جدید ارز در زمان اعمال تغییرات می شود.
** آغاز افزایش بهای بلیت هواپیما
با توجه به الزام خرید ارز مورد نیاز شركت های هوایی از سامانه سنا و افزایش قیمت بلیت هواپیما، «مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شركتهای هواپیمایی اظهار داشت: افزایش قیمت ارز موجب افزایش هزینه شركتهای هواپیمایی شده و اگر بنا به تثبیت قیمت ها است، مصارف ارزی شركت های هوایی باید در گروه یك كالاهای اساسی (ارز 42 هزار ریالی) قرار گیرد.
وی با اعلام اینكه شركت های هوایی از 17 مرداد خرید ارز مورد نیاز را از سامانه سنا آغاز كرده اند، افزود: بیش از 60 درصد هزینه شركتهای هواپیمایی ارزی است و تامین ارز از بانكها و یا صرافیها با قیمت سامانه سنا، هزینه شركتهای هواپیمایی افزایش داده است.
سامانی درباره افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی اظهار داشت: تا پیش از این، نرخ بلیت پروازهای خارجی بر اساس نرخ دولتی محاسبه می شد، اما اكنون ملاك محاسبه قیمت بلیت پروازهای هوایی، سامانه سنا است.
با افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی برخی از كارشناسان پیش بینی می كنند كه در آینده شاهد كاهش پروازهای هوایی به خصوص در مسیرهای بین المللی خواهیم بود، مگر اینكه دولت و سازمان هواپیمایی كشوری برنامه جدیدی برای حمایت از صنعت هوایی در نظر داشته باشد.
اقتصام**1108*2025
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
تهران- ایرنا- طبق استانداردهای جهانی هزینه هر ساعت پرواز با هواپیما در مسیرهای مختلف حدود 100 دلار است؛ براین اساس دست اندركاران صنعت هوایی می گویند، تعیین بهای بلیت شركت های هواپیمایی بر پایه نرخ های اعلامی سامانه سنا، افزایش نرخ ها را اجتناب ناپذیر كرده است.