سنندج - ایرنا - دستگاه های نظارتی و اجرایی كردستان در یك هفته گذشته در بازرسی های دقیق خود موفق به شناسایی و كشف 6 انبار نگهداری كالاهای اساسی كه احتكار شده بود، شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تاكنون احتكار 2 انبار در شهرستان سنندج محرز شده و چهار انبار مشكوك به احتكار كالا نیز در شهرستان قروه از سوی نهادهای نظارتی و اجرایی شناسایی و در دست بررسی است.
رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان در خصوص انبارهای احتكار كالا در سنندج گفت: در این دو انبار هفت قلم كالا به ارزش 2 میلیارد و 264 میلیون و 535 هزار ریال احتكار شده بود كه از سوی گروه های مشترك بازرسی شناسایی و كشف شد.
فرزاد سردارزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان كالا شامل 610 حلب روغن 16 كیلوگرمی، 500 هزار عدد چای لیپتون، سه هزار و 540 قوطی رب 820 گرمی، 254 كیسه برنج هندی 10 كیلوگرمی، 2 هزار و 511 كیسه آرد یارانه ای، 2 هزار و 629 كیلوگرم انواع ادویه و 32 هزار و 320 كیلوگرم آرد سوخاری است.
وی با بیان اینكه كالاهای احتكار شده توقیف و پرونده آن به مراجع قضایی ارجاع شد، اضافه كرد: در سطح استان گروه های مختلفی متشكل از دستگاه ها و نهادهای اجرایی برای مبارزه با احتكار كالا و گرانفروشی تشكیل و همه روزه در حال بازرسی از انبارها و واحدهای صنفی هستند.
فرماندار قروه نیز در خصوص كشف چهار انبار مشكوك به احتكار كالا در این شهرستان گفت: این سه انبار با دستور قاضی تعزیرات حكومتی پلمپ شد ولی پرونده در مراجع ذیصلاح در حال بررسی است.
موحد امان الهی یادآور شد: در صورت محرز شدن احتكار كالا در این انبارها تمام آن ضبط و متخلفان نیز جریمه خواهند شد.
وی افزود: گروه بازرسی مشترك این شهرستان متشكل از نماینده فرماندار، تعزیرات حكومتی، اماكن نیروی انتظامی، صنعت، معدن و تجارت و نماینده اصناف در چند روز گذشته چهار انبار را مورد بازرسی قرار دادند.
امان الهی اضافه كرد: در این بازرسی ها یك انبار پلمپ و سه انبار نیز به علت وجود كالاهای فاسد شدنی توقیف شد و پرونده آنها در دست بررسی است.
وی اظهار داشت: بیشتر كالاهای این انبارها شامل 45 تن برنج به ارزش چهار میلیارد و 500 میلیون ریال و 10 تن چای به ارزش 2 میلیارد ریال است و تعزیرات حكومتی 72 ساعت فرصت دارد تا نسبت به صدور رای احتكار یا عدم احتكار در این انبارها رای صادر كند.
به گزارش ایرنا، حدود 56 هزار واحد صنفی دارای پروانه كسب در كردستان وجود دارد كه از این تعداد، 29 هزار واحد در مركز استان مستقر است و حدود سه درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می شوند.
3034/9102