تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت پشتیبانی امور دام گفت: تا پایان این هفته (26 مرداد) محموله تخم مرغ با نرخ 12 هزار و 600 تومان برای تنظیم بازار وارد كشور می شود.

«حمید ورناصری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره افزایش قیمت محصولات پروتئینی در بازار اظهار داشت: در یكسال گذشته هزینه های تمام شده تولید، نسبت به قیمت فروش آن بیشتر بوده تا جایی كه بیشتر تولیدكنندگان محصولات پروتئینی متضرر شده اند.
وی افزود: در چنین شرایطی شركت پشتیبانی امور دام برای تنظیم قیمت ها در بازار وارد عمل می شود تا قیمت ها برای مصرف كنندگان متعادل شود.
شركت پشتیبانی امور دام كشور به عنوان یكی از شركت های زیرمجموعه وزارت جهادكشاورزی، مسئولیت تامین و ذخیره سازی اقلام پروتئینی و عرضه آنها برای جلوگیری از نوسانات قیمتی در بازار مصرف را برعهده دارد.
وی اظهار داشت: علاوه بر اینكه هماهنگی های لازم برای تامین تخم مرغ از محل تولید داخلی انجام شده است، بخشی از نیاز داخلی نیز از محل واردات تامین می شود.
ورناصری تصریح كرد: مصرف كنندگان می توانند هر كیلوگرم گوشت مرغ گرم را با قیمت 8100 تومان، هر كیلوگرم گوشت مرغ منجمد 6750 تومان، هر شانه 30 تایی تخم مرغ را با قیمت 12 هزار و 600 تومان، هر كیلوگرم لاشه مخلوط گوشت گرم گوسفندی را با قیمت 33 هزارتومان و گوشت گوساله منجمد را 27 هزار تومان از میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای خریداری كنند.
مدیرعامل شركت پشتیبانی امور دام اضافه كرد: عرضه گوشت مرغ گرم برای تعادل بازار این محصول از یك هفته پیش آغاز شده است و این روند تا متعادل شدن قیمت ها ادامه دارد.
ورناصری ادامه داد: برای حمایت از تولیدكنندگان داخلی در زمان كاهش قیمت ها، بخش عمده ذخایر گوشت مرغ این شركت از مازاد تولید داخلی این محصول خریداری و تامین شده است.
این روزها قیمت گوشت قرمز تفكیكی بیش از 60 هزار تومان، گوشت مرغ بیش از 11 هزار تومان و هر شانه 30تایی تخم مرغ 21 هزارتومان در بازار مصرف به فروش می رسد كه بیانگر بهای 700 تومانی هر عدد تخم مرغ در بازار است.

** ذخایر نهاده های دام و طیور كشور كافی است
مدیرعامل شركت پشتیبانی امور دام كشور ذخایر گوشت قرمز، گوشت مرغ و همچنین نهاده های دامی و طیور مورد نیاز كشور را كافی دانست.
ورناصری گفت: این شركت به میزان كافی نهاده های دام و طیور مورد نیاز كشور را خریداری كرده است؛ اكنون تعداد زیادی كشتی در بنادر پهلو گرفته اند و تعدادی دیگر در راه هستند كه بزودی به كشور می رسند.
وی اظهار داشت: در دو ماهه گذشته بار دیگر قیمت نهاده های طیور شامل كنجاله سویا و ذرت در بازار افزایش یافته بود كه با عرضه بیشتر این نهاده ها، قیمت ها در بازار مناسب شد.
به گفته وی، هر كیلوگرم كنجاله سویا به نرخ 1950 تومان و ذرت 1100 تومان در استان ها در اختیار تولید كنندگان قرار می گیرد.
ورناصری به تولیدكنندگان محصولات پروتئینی اطمینان داد بابت تامین نهاده های مورد نیاز واحدهای تولیدی خود نگرانی نداشته باشند زیرا عرضه محصولات تنظیم بازاری شركت پشتیبانی امور دام كشور تا زمان متعادل شدن محصولات پروتئینی و نهاده های دام و طیور ادامه می یابد.
به گزارش ایرنا، سالانه نزدیك 2 میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ، 930 هزار تن تخم مرغ و 840 هزار تن گوشت قرمز در كشور تولید می شود و ایران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ خودكفا است.
نیاز سالانه مصرفی گوشت قرمز كشور نزدیك یك میلیون تن است كه بیش از 100 هزار تن آن از محل واردات گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گوساله و حتی دام زنده تامین می شود.
اقتصام**9186*2025