گچساران- ايرنا- رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري باشت گفت: خشكسالي، افت شديد سطح آب‌هاي زيرزميني و انواع آفت و امراض سبب خسارت 20 درصدي به درختان بلوط منطقه گردشگري شلالدان در اين شهرستان شد.

سامان گرجي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: آفت پروانه برگ خوار در بهمن و اسفند سال گذشته خسارت زيادي به درختان منطقه شلالدان اين شهرستان زد.
وي كاهش ميزان رطوبت و ادامه روند خشكسالي همراه با افزايش دماي بي سابقه در باشت را از جمله عوامل شيوع آفت پروانه برگ خوار، بيماري زغالي و سوسك چوبخوار در مناطق جنگلي ذكر كرد و خواستار تأمين اعتبار لازم براي مبارزه از جمله از بين بردن اين آفت‌ها از سطح درختان بلوط جنگل‌هاي اين شهرستان شد.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري باشت افزود: طرح توسعه و حفاظت در 150 هكتار از جنگل‌ها و مراتع بخش بوستان در اجراي طرح مبارزه با خشكيدگي درختان بلوط از سال 92 تاكنون اجرا شده است.
گرجي با بيان اينكه در فصل گردشگري برخي متخلفان در تاريكي شب اقدام به قطع درختان بلوط خشك شده در اين منطقه كرده‌اند گفت: درختان بلوط خشك شده بايد از اين منطقه خارج شوند.
وي افزود: براي جلوگيري از قطع درختان منطقه گردشگري شلالدان باشت راه‌هاي فرعي ورود به اين منطقه توسط محيط زيست مسدود شده است.
گرجي تصريح كرد: از ابتداي امسال تاكنون بيش از 10 پرونده مربوط به قطع درختان، زغال گيري و قاچاق چوب در اين شهرستان تشكيل شد.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري باشت گفت: از مردم شهرستان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف در قطع درختان، قاچاق چوب و زغال و حريق عرصه‌هاي منابع طبيعي مراتب را به اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گزارش كنند.
وي كمبود نيروي انساني را يكي از مشكلات حفاظت از منابع طبيعي باشت عنوان كرد و گفت: سه نفر از قرقبانان اين شهرستان بازنشسته شده‌اند كه براي حفاظت از مراتع و جنگل‌هاي اين شهرستان نياز به قرقبان بيشتر است.
خشكسالي‌هاي اخير در منطقه رويشي زاگرس موجب زوال و خشكيدگي 18 ميليون اصله درخت در اين ناحيه شده است. ميزان خشكيدگي درختان بلوط به ترتيب وسعت خشكيدگي و آسيب در استان‌هاي ايلام، لرستان، كهگيلويه و بويراحمد، كرمانشاه، چهارمحال و بختياري، همدان و خوزستان رخ داده است.
شهرستان باشت 105 هزار هكتار جنگل و مرتع دارد.
كارده، بن سرخ، بلوط، زالزالك و بادام وحشي از مهمترين گونه‌هاي گياهي و جنگلي اين شهرستان است.
شهرستان 24 هزارنفري باشت در 110 كيلومتري جنوب ياسوج مركز استان كهگيلويه و بويراحمد واقع شده است.
2082/6110