تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

تهران - ايرنا - 'حمد بن عيسي آل خليفه' شاه بحرين با مطرح كردن ادعاي مالكيت بر قطر، دامنه بحران با اين كشور را گسترده تر كرد .

به گزارش ايرنا، بن عيسي جمعه گذشته در جمع بزرگان قبيله 'النعيم' بر حاكميت بر قطر از سال 1762 تاكيد كرد . انتشار اين مطلب در برخي روزنامه هاي بحرين، جنجال جديدي در روابط با دوحه بوجود آورده است .
كشورهاي عربستان، امارات، بحرين و مصر از ژوئن 2017 ( تيرماه سال گذشته) به بهانه حمايت قطر از تروريسم ، روابط خود را با دوحه قطع كرده اند.
سخنان بن عيسي در روزنامه بحريني 'الخليج' با عنوان ' شاه ، حاكميت آل خليفه بر قطر از سال 1762 را تاييد كرد'، در شبكه هاي اجتماعي جنجال بسياري آفريده است .
به گزارش الخليج، حمد بن عيسي در ديدار با بزرگان قبيله النعيم گفت: حاكميت آل خليفه بر قطر از سال 1762 ثابت است و ما با مردم قطر يك ملت مشترك هستيم و تاريخ و نسبمان، ما را در كنار يكديگر قرار مي‌دهد و هرگز تجاوز به مردم خود در 'الزباره' در سال 1937 را فراموش نخواهيم كرد.
شاه بحرين در اين ديدار مدعي شده كه قبائل حاضر در قطر در سال 1762 منطقه الزباره در شمال قطر را به آل خليفه داده‌اند و بنابراين تمامي شبه جزيره قطر به پايتختي الزباره تحت حاكميت آل خليفه در آمده است.
اين سخنان بن عيسي با واكنش گسترده كاربران در شبكه اجتماعي مواجه شده و بسياري آن را ايجاد بحران جديد در روابط با قطر عنوان كرده اند .
اختلافات مرزي ميان كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس، همواره وجود داشته، اما ادعاي حاكميت بر تمامي كشور قطر آن هم از زبان شاه بحرين بي سابقه است.
شاه بحرين مدعي است كه منطقه الزباره در قطر متعلق به بحرين است و اين منطقه به مثابه‌ تمام خاك قطر است.
او در مارس( اسفند ماه) در ديدار با هيأت روزنامه 'الاهرام' مصر نيز حرفي از ادعاي مالكيت بر قطر به زبان نياورد و گفت: ما مردم قطر را مي‌شناسيم، آن‌ها خانواده و دوستان ما هستند و پيش از حاكميت آل ثاني مردم ما بودند.
قطر و بحرين بر سر سه جزيره «جنان»، «الزباره» و «فشت الدبيل» اختلاف دارند و وزير خارجه بحرين در جولاي سال گذشته گفته بود كه بحرين آماده بازپس‌گيري اين جزاير از قطر است، اما ادعاي حاكميت بحرين بر تمامي كشور قطر، براي اولين بار به طور جدي در كنفرانس تاريخ 30 ژوئن (8 مرداد) در منامه با عنوان 'حاكميت آل خليفه بر شبه جزيره قطر.... تاريخ و حاكميت ' مطرح شد.
در اين كنفرانس شركت كنندگان مدعي شدند، اسنادي در دست دارند كه حاكميت آل خليفه بر منطقه الزباره و به تبع آن كشور قطر را ثابت مي‌كند.
خاورم** 1453**1651