پكن- ايرنا- طبق آخرين آمار منتشر شده توسط مقامات چين، توفان 'رومبيا' زندگي حدود دو ميليون نفر از ساكنان استان هاي 'آن خويي' و 'هونان' در مركز اين كشور را مختل كرده است.

به گزارش ايرنا مقامات محلي استان هاي 'هونان' و 'آن خويي' روز يكشنبه اعلام كردند توفان از روز گذشته تا كنون علاوه بر تخريب 243 هزار هكتار از مزارع كشاورزي منطقه، باعث وارد آمدن خسارت يك ميليارد و صد هزار يواني به بخش هاي مختلف از جمله بخش كشاورزي شده است.
سازمان هواشناسي'هونان' اعلام كرد بارندگي ها از روز جمعه آغاز شده و تا عصر امروز بيش از 500 ميلي متر بارش در اين استان ثبت شده است.
سازمان هواشناسي استان 'آن خويي' نيز اعلام كرد تا عصر امروز 9 شهر و 33 ناحيه اين استان دچار سيل و مشكلات ناشي از آن شده اند.
توفان همچنين در دو استان ياد شده چين باعث تخريب چهار هزار خانه، كشته شدن دو نفر و زخمي شدن 13 نفر ديگر شده است.
همچنين به دليل بارندگي هاي شديد چند روز اخير، سطح آب رودخانه ها در چين از جمله در اين دو استان به بالاترين حد خود رسيده است و نيروهاي امدادي براي انتقال ساكنان به مناطق امن آماده شده اند.
طوفان رومبيا علاوه بر اينكه باعث قطعي برق و بسته شدن راه هاي روستايي برخي مناطق شده است حركت قطارها و پرواز هواپيماها را هم در اين نواحي مختل كرده است.
ماه گذشته نيز سيل و توفان ماريا بخش هاي وسيعي از چين را فرا گرفت و خسارت زيادي به زيرساخت ها، ساختمان ها و معابر بخش هايي از شرق اين كشور وارد كرد.
مردم نواحي شرق و جنوب چين هر ساله به دليل نزديكي به آبهاي آزاد در ماه هاي مه، ژوئن و ژوئيه (ارديبهشت تا مرداد) تجربه باران هاي سيل آسا و سيلاب همراه با خسارات جاني و مالي را دارند.
شديدترين بلاياي طبيعي چند دهه گذشته، جاري شدن سيل در نواحي جنوبي چين در سال 1998 ميلادي بود كه نزديك به چهار هزار نفر كشته شدند.
در سال 2014 هم بر اثر بارش باران هاي شديد و وقوع توفان «سوليك» در استان «سيچوان» كه منجر به رانش زمين نيز شد، حدود ۳۰۰ نفر كشته و مفقود شدند و ۵۲۰ هزار خانه تخريب شد.
توفان «يوساگي» نيز در همين سال در جنوب چين حداقل ۲۵ كشته بر جاي گذاشت و باعث بروز اختلال شديد در سيستم حمل و نقل و سرگرداني دهها هزار مسافر شد.
سال گذشته نيز بر اثر جاري شدن سيل و رانش زمين در مناطق مختلف چين صدها نفر جان خود را از دست دادند.
**آساق**1904**