به گزارش ایرنا، همه «كشتی های ویژه صید فانوس ماهیان» دارای پرچم ایران و تابع قوانین این كشور بوده و حق و حقوق حاكم بر كشتی های ایرانی نیز شامل آن ها می شود.
حدود 10 فروند از 100 فروند كشتی های مخصوص صید فانوس ماهیان ساخت صنایع كشتی سازی داخل یعنی شهرهای خرمشهر و بوشهر هستند و 90 فروند دیگر توسط شركت های ایرانی از كشورهای اروپایی نظیر نروژ، ایسلند، مالت، دانمارك و تعدای از ژاپن، اندونزی و تایلند خریداری و شماری نیز از كشور چین به صورت اجاره به شرط تملیك خریداری (یا اجاره) شده و اكنون با تایید سازمان بنادر و دریانوردی كشور با پرچم ایران و گواهی صید آبزیان با محوریت فانوس ماهیان در آب های ژرف جنوب ایران به خصوص دریای عمان فعالیت دارند.
30 فروند از این كشتی ها از كاركنان خارجی استفاده می كنند كه شیلات آن ها را ملزم كرده ظرف مدت پنج سال نسبت به جایگزینی آنان با اتباع ایرانی اقدام كنند به طوری كه در این مدت همه كاركنان شناورهای یاد شده به ایرانی تغییر وضعیت داده خواهند شد.
این ها تنها بخشی از سخنان اسماعیل مومنی رئیس كنسرسیوم فانوس ماهیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا است.
وی ادامه داد: طبق مجوزهای صادره از سوی شیلات ایران، به این كشتی ها اجازه داده شده كه 60 درصد صید آن ها از نوع فانوس ماهی و 40 درصد صید ضمنی باشد زیرا صید فانوس ماهیان به تنهایی نمی تواند پاسخگوی هزینه های آن ها بوده و از طرفی تعهد داده ایم كه در فاصله 10 مایلی از ساحل فعالیت داشته باشند.
رئیس كنسرسیوم فانوس ماهیان یادآور شد: با وجود سرمایه گذاری هنگفتی كه شركت های ایرانی برای خرید این شناورها با هدف صید فانوس ماهیان انجام داده اند اما متاسفانه شاهد هستیم كه به بدترین نحوه ممكن و شیوه های متفاوت با آنان برخورد می شود.
وی تاكید كرد: این مسایل باعث شده شماری از فعالان این حوزه شناورهای خود را در معرض فروش بگذارند.
به گفته مومنی، همه این كشتی ها مجهز به ردیاب هستند به طوری كه اگر بخواهند از محدوده اعلام شده خارج و یا دستگاه ردیاب را خاموش كنند از آن جایی كه توسط مركز مونیتورینگ شیلات به صورت مستمر و پیوسته درحال رصد هستند با آنان برخورد می شود.
رئیس كنسرسیوم فانوس ماهیان بیان كرد: اگر در تركیب صید حتی یك درصد جابه جایی صورت گرفته باشد پرونده شركت به همراه شناور آن به كمیسیون تخلف های صیادی ارسال می شود و در مواردی پیش آمده كه یك كشتی به سبب تخلف سه ماه توقیف شده است.
وی با اشاره به حجم بالای برخوردهای صورت گرفته از راه های مختلف از جمله رسانه های همگانی گفت: از این كه با فروش لنج صیادی و تجاری، خانه و ملك در این حوزه سرمایه گذاری كرده ایم پشیمان هستیم زیرا خرید یك فروند از این كشتی ها بالغ بر 100میلیارد ریال هزینه بر است كه این مبلغ بین 50 تا 90 برابر خرید یك قایق یا لنج صیادی معمولی است.
مومنی اضافه كرد: توقع داریم مسوولان حقایق را ببینند و اگر می خواهند تصمیمی بگیرند ما هم حق و حقوقی داریم زیرا سرمایه گذاری كرده و توقع داریم كه حرف های ما را نیز بشنوند.
وی ادامه داد: با فعالان صید سنتی در خلیج فارس و دریای عمان برادر هستیم و سال ها كنار یكدیگر همه برای امرار معاش تلاش می كنیم و خط قرمز اكثر شناورهای صید فانوس ماهیان این است كه در چارچوب قانون به تلاش خود ادامه دهند.
رئیس كنسرسیوم فانوس ماهیان بار دیگر تاكید كرد از 100 فروند كشتی فعال در زمینه صید فانوس ماهیان 70 درصد آن ها با تعداد یك هزار و 100 نفر خدمه ایرانی فعال هستند و 30 درصد خدمه خارجی باید طبق قانون، سالی شش درصد از آن ها با خدمه ایرانی جابه جا شوند اما با توجه به مسایل و مشكلات موجود ممكن است این مدت ظرف دو تا سه سال آینده انجام شود.
به گفته مومنی، اگر شناورها به تعهدهای خود شامل جایگزینی نیرو، خروج از محدوده 10 مایلی، خاموشی سامانه و اختلال در آن عمل نكنند شیلات ایران مجوز صید آنها را باطل و حتی اقدام به توقیف شناور می كند.
رئیس كنسرسیوم فانوس ماهیان گفت: اگر مردم بومی خریدار باشند، حاضریم كشتی های خود را به همراه مجوز صید در آب های دریای عمان با قیمتی حتی پایین تر از زمان خریداری به آنان بفروشیم؛ و حداقل 20 نفر از آن ها را می شناسم.
او ادامه داد: به مردم ایران و خبرنگاران رسانه ها و همه كسانی كه در چند ماهه گذشته با اظهار نظرهای مختلف از حضور كشتی های چینی در آب های ایران اظهار تاسف كرده اند به جرات می گویم كه «در آب های دریای عمان خبری از چینی ها نیست» و هر چه هست متعلق به شركت های ایرانی و با پرچم ایران در حال صید فانوس ماهیان است تا بلكه چرخ بیش از 20 شركت تولید كننده پودر ماهی در هرمزگان بچرخد و صدها كارگر از كار بیكار نشوند.
** تمامی شناورهای صیادی با پرچم ایران فعالیت می كند
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره كل شیلات هرمزگان نیز اظهار داشت: 100 فروند كشتی دارای مجوز صید فانوس ماهیان در دریای عمان فعال هستند.
مسعود بارانی افزود: بخشی از این شناورها از كشورهای خارجی آورده شده كه البته تحت مالكیت یا اجاره شركت های ایرانی فعالیت دارند به طوری كه تمام مدارك و پروانه های بهره برداری صادر شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی و هم چنین شیلات ایران به نام شركت های ایرانی است و شناورها نیز با پرچم ایران فعالیت می كنند.
وی ادامه داد: در این خصوص نیز باید بگویم با توجه به كمبود نیروی فنی و ماهر و استقبال كم رنگ نیروهای ایرانی بخشی از خدمه آن ها خارجی هستند كه باید بر اساس آیین نامه سالی 20 درصد از خدمه غیر ایرانی خود را كاهش دهند و نیروهای بومی را جایگزین كنند.
بارانی بیان كرد: اداره كل شیلات هرمزگان نیز در این راستا سال گذشته فراخوانی برای معرفی نیروهای بومی به كشتی های صید فانوس ماهی انجام داد كه بیش از 400 نفر مراجعه كردند اما متاسفانه برای آموزش و استخدام روی شناورها استقبال مناسبی صورت نگرفت.
وی ادامه داد: از 90 نفر افراد ساماندهی شده تعداد 50 نفر با هماهنگی شیلات آموزش دیده و مدارك دریانوردی گرفتند و 40 نفر نیز خودشان دارای مدرك بودند كه از این تعداد اكنون 50 نفر روی عرشه كشتی های مخصوص صید فانوس ماهیان شاغل هستند.
معاون اداره كل شیلات هرمزگان یادآور شد: با آمدن كشتی های صید فانوس ماهی، 18 كارخانه تولید پودر ماهی در هرمزگان هر یك با 20 كارگر و كارمند پس از سال ها دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند.
به گفته بارانی، 40 درصد صید این كشتی ها شامل ماهیان حرام گوشت از جمله یال اسبی و ماهی مركب و چند گونه دیگر است كه با صادرات آن ها سالانه میلیون ها دلار ارز عاید كشور می شود.
این مقام مسوول در اداره كل شیلات هرمزگان یادآور شد: بر اساس گزارش موسسه تحقیقات شیلات ایران، ذخایر فانوس ماهیان در آب های جاسك دو میلیون و 400 هزار تن برآورد شده است.
بارانی گفت: با صید سالانه بین 200 تا 350 هزار تن از این ذخایر، كشور در تولید پودر ماهی و تامین مواد اولیه مورد نیاز كارخانه های پودر ماهی به خودكفایی می رسد.
این مسوول یادآور شد: اكنون فانوس ماهیان برای تهیه پودر ماهی به مقصد كارخانه های قشم، جاسك و بندرعباس حمل می شوند و از پودر آن برای تولید غذای دام و طیور و آبزیان پرورشی استفاده می شود.
وی ادامه داد: تا پایان برنامه ششم توسعه با صید سالانه 70 هزار تن فانوس ماهیان در آب های هرمزگان برای یك هزار و 700 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.
بارانی در ادامه حداقل شرایط لازم برای كار روی شناورهای صید فانوس ماهیان را مدرك دیپلم و كارت دریانوردی عنوان كرد و اظهار داشت: با توجه به كمبود نیروهای تخصصی و همچنین تامین نیروی مورد نیاز بخش خصوصی پیگیر برگزاری كلاس های آموزشی برای افراد ثبت نام شده بدون مهارت هستیم.
این مقام مسوول در شیلات هرمزگان از ساكنان شهرستان های ساحلی از جمله سیریك، میناب و جاسك خواست برای نام نویسی و كسب اطلاعات بیشتر به اداره های شیلات این مناطق مراجعه كنند.
** فعالیت كشتی های صید فانوس ماهیان تداخلی با صید سنتی ندارد
مدیركل پیشین شیلات هرمزگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یكی از مهمترین دلایل افزایش صید فانوس ماهیان را در آب های این استان به كارگیری تعداد شناورهای مخصوص صید این گونه دانست و بیان كرد: با توجه به روند صید در حال انجام فانوس ماهیان در آب های جنوبی كشور، انتظار میرود تا پایان امسال این میزان به بیش از 24 هزار تن برسد.
سید پرویز محبی با بیان اینكه این شناورها تعرفه صید و عوارض بندری را به خزانه دولت واریز میكنند، گفت: اكنون طول صیدگاه مورد استفاده آن ها 160 كیلومتر است و در عمق 200 متر مجاز به صید هستند و با توجه به ماهیت شیوه صید و گونه های آبزی هدف، تداخلی با ناوگان صید خرد (صید سنتی) در آب های منطقه ندارند.
به گفته وی، اكنون هیچ كشتی صیادی خارجی در آب های هرمزگان فعالیت ندارد، در حالی كه 800 فروند از شناورهای ایرانی در آب های بینالمللی و اقیانوس هند مشغول صید هستند كه سالانه 100 تا 120 هزار تن از انواع گونههای تُن ماهیان را صید و در كشور عرضه می كنند.
رییس سازمان شیلات ایران و معاون سازمان بنادر و دریانوردی دو روز پیش در مصاحبه با خبرنگاران رسانه های همگانی بار دیگر حضور كشتی های صیادی چینی را در آب های سرزمینی كشور رد كرده و اظهار داشت: 100 درصد شناورها متعلق به شركت های ایرانی است و فراتر از 10 مایل از ساحل، ماهیان ریز را صید می كنند.
در هرمزگان حدود 29 هزار صیاد با استفاده از چهار هزار فروند شناور صیادی و با پشتیبانی 22 بندر صیادی در بیش از یك هزار و 400 كیلومتر نوار ساحلی (به همراه 14جزیره) مشغول به فعالیت هستندكه این بیانگر نقش مهم شیلات در زندگی مردم استان جدا از اشتغال ایجاد شده در حوزه آبزی پروری و صنایع جانبی آن است.
** واگذاری مجوز صید به شناورهای چینی صحت ندارد
استاندار هرمزگان نیز پیشتر در موضع گیری قاطعی گفت: واگذاری مجوز صید به شناورهای چینی فعالیت در آب های خلیج فارس و دریای عمان صحت ندارد.
فریدون همتی تاكید كرد: برخلاف آنچه كه در گوشه و كنار از مراجع و منابع غیررسمی به گوش می رسد هیچ گونه مجوز صید به چینی ها در آب های عمان و خلیج فارس واگذار نشده است.
وی تاكید كرد: صیانت و حمایت از تامین زندگی صیادان و مرزنشینان هرمزگان اولویت مدیریت عالی استان است.
همتی بیان كرد: طبق بررسی ها و استعلام از سازمان شیلات ایران، مجوزهایی برای صید در ژرفای 200 متری به تعدادی از افراد با تابعیت ایرانی واگذار شده است.
وی ادامه داد: این افراد به دلیل نداشتن تجهیزات و امكانات لازم و پیشرفته برای صید در این عمق، اقدام به اجاره شناورهای پیشرفته از كشور چین كرده اند كه این شناورها نیز نیروی انسانی لازم و آموزش دیده را به همراه خود آورده اند.
استاندار هرمزگان گفت: متاسفانه برخی از رسانه ها و افراد به دلیل آشنایی نداشتن با فعالیت این شناورها، با استفاده از شایعه ها، این موضوع را دستاویزی برای تحریك افكار عمومی قرار داده اند.
همتی تصریح كرد: طبق مجوز واگذار شده، شناورهای یادشده حق فعالیت صیادی در فاصله زیر 12 مایلی از ساحل را ندارند.
نماینده عالی دولت در هرمزگان گفت: با رایزنی هایی كه با دریابانی و نیروی دریایی سپاه صورت گرفته، مقرر شده كه به طور جدی در صورت تخطی از این فاصله، با شناورهای متخلف برخورد شود.
همتی اظهار داشت: استانداری هرمزگان با همكاری سازمان های مربوطه آماده واگذاری تسهیلات ارزان قیمت به افراد متقاضی خرید شناورهای مجهز برای صید در آب های دور است .
صید تجاری فانوس ماهیان پس از مطالعه در سال 87 با 2 فروند كشتی در آب های دریای عمان آغاز شد كه با گذشت یك دهه اكنون به 100فروند افزایش یافته است.
بر اساس بررسی كارشناسان موسسه تحقیقات شیلات ایران، افزون بر دو میلیون و 400 هزار تن ذخیره فانوس ماهیان در آب های استان وجود دارد كه سالانه برداشت بین 300 تا 400 هزار تن از آن امكان پذیر است.
در اطلاعات منتشر شده مركز تحقیقات شیلات از فانوس ماهیان به عنوان ماهی های كوچكی نام برده شده كه به صورت گله ای در آب های ژرف دریاها و اقیانوس ها زندگی می كنند.
فانوس ماهیان، میان زی و 3 تا 4 سانتی متر طول دارند و به سبب داشتن پولك های خاص نور را منعكس می كنند و در شب نورانی به نظر می رسند.
این آبزی هر سال دو بار تخم ریزی می كند و عمر آن نیز یك سال است.
در این اطلاعات با تاكید بر استفاده از این ظرفیت عظیم برای اشتغالزایی تاكید شده در صورت برداشت نكردن این ماهیان توسط صیادان ایرانی، در آب های آزاد توسط كشورهای همسایه صید می شوند و یا با توجه به طول عمر كم این ماهی ها (كمتر از یك سال) به صورت طبیعی از بین خواهند رفت.
هرمزگان به همراه جزایر 14 گانه دارای یك هزار و 400 كیلومتر ساحل است و بعنوان تنها استان دارای نوار ساحلی در دریای عمان و خلیج فارس 40 درصد از صید آب های جنوبی كشور به آن اختصاص دارد.
هم اكنون 100 فروند شناور مخصوص صید فانوس ماهیان در آب های حوزه هرمزگان فعالیت دارند كه بیش از 60 فروند آن ها در دولت تدبیر و امید به ناوگان صیادی ایران افزوده شده است.
6149/7408
گزارش: رضا گیلانی
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
بندرعباس - ایرنا - این روزها خبرهایی در مورد حضور «كشتی های صیادی چینی» در پهنه دریایی جنوب كشور در فضای مجازی می چرخد، اما اظهار نظرهای رسمی در این زمینه حكایت از این دارد كه هیچ خبری از این كشتی ها نیست و همان گونه كه استاندار هرمزگان می گوید:« این اخبار صحت ندارد.»