دهلي نو - ايرنا - گروه كوچكي از افراطيون مذهبي در هند در آستانه عيد قربان دولت اين كشور را مجبور كردند صادارت دام زنده به خارج از كشور بخصوص به مقصد كشورهاي خليج فارس را متوقف كند.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه 'اكونوميك تايمز' در روز دوشنبه، همزمان با افزايش كسر بودجه هند كه از سال مالي 2014 تا كنون به بيشترين ميزان خود رسيده است، گروهي از افراطيون مذهبي موسوم به 'جين' پس از فشار بر دولت و گفت و گوهاي طولاني توانستند وزارت كشتيراني هند را متقاعد كنند كه در آستانه عيد قربان كه تقاضا براي دام زنده در كشورهاي خارجي به خصوص در حاشيه خيلج فارس بسيار بالا مي رود صادرات آن را ممنوع كند.
تصميم اين گروه از هندوهاي افراطي از سوي فعالان حقوق حيوانات در اين كشور نيز مورد حمايت قرار گرفته است.
هند كشوري است كه اكثريت مردم در آن از دين هندوييسم كه ذبح گاو ماده را امري قابل نكوهش مي داند پيروي مي كنند اما اكثر هندوها از گوشت گوسفند و بز به طور روزمره استفاده مي كنند. اكنون اين تصميم دولت براي ممنوعيت صادرات دام زنده و گوشت با اعتراض بسياري از آنها كه در اين زمينه فعاليت دارند مواجه شده است.
دولت هند از هفته گذشته صادرات دام زنده از تمام بنادر اين كشور را ممنوع اعلام كرد.
صادرات گوسفند و بز به خارج از كشور در دهه هاي اخير در هند بسيار سودآور بوده است و در مقطع كنوني هم به دليل نزديكي عيد قربان تقاضاي براي آن در اوج قرار دارد.
بسياري از فعالان اجتماعي نيز با اين تصميم اعلام مخالفت كرده و مي گويند همانطور كه كساني كه در كار صادرات دام زنده هستند افراطيون مذهبي را مجبور نمي كنند به آنها بپيوندند دولت هم نبايد در مقابل فشار آنها كه خواستار پيروي ديگران از تمايلات مذهبي شان هستند تسليم شود.
در سالهاي اخير پس از روي كار آمدن دولت نارندرا مودي به عنوان نخست وزير هند، خريد و فروش گاو در بسياري از ايالت ها به علت حرمت مذهبي آن ممنوع شده است اما اين اولين بار است كه گوسفند و بز هم شامل اين ممنوعيت مي شوند.
روزنامه 'اكونوميك تايمز' در ادامه با اشاره به اينكه بخش عمده صنعت صادرات دام زنده در هند در دست مسلمانان است كه مساله خوردن و خريد و فروش دام در دين آنها مشكلي ندارد خاطرنشان كرد كه صادرات دام زنده بخصوص گوسفند و بز در سالهاي گذشته با رشد زيادي روبرو بوده است به طوريكه در سال مالي 17-2016 درآمد حاصل آن به پنج هزار و 270 ميليون كرور (بيش از 660 ميليون دلار) رسيد.
دام زنده هند عمدتا به امارات كه جمعيت زيادي از هندي ها در آن زندگي مي كنند و خارجي در آن زياد است و همچنين نپال صادر مي شود.
انتقاد از اين تصميم جديد از آن رو بالا گرفته است كه دولت صادرات دام زنده از بنادر كه عمدتا به مقصد كشورهاي مسلمان صورت مي گيرد را ممنوع كرده اما صادرات از راه زميني به نپال همچنان آزاد است.
مردم نپال هم مانند اكثريت هندي ها، از دين هندو پيروي كرده و از گوشت گوسفند وبز و همچنين گاو نر تغذيه مي كنند.
عمده صادرات دام زنده به مقصد كشورهاي خليج فارس از بنادر ايالت گجرات در جنوب غربي هند و در كرانه درياي عربي و با استفاده از كشتي هاي بزرگ انجام مي شود. ممنوعيت اين صادرات اكنون بدان معناست كه منبع درآمد حداقل 40 هزار خانوار در اين ايالات قطع خواهد شد.
ممنوعيت هاي جديد در هند براي ذبح گاو كه براي بسياري از مردم اين كشور يك حيوان مقدس به شمار مي آيد، سبب شده است كه صنعت 83 ميليارد دلاري لبني اين كشور با تهديد روبه رو شود.
سياست هاي دولت كنوني نيز كه از تمايلات مذهبي افراطي حمايت مي كند، بيش از پيش به بحران هاي اجتماعي و اقتصادي ناشي از احترام به ' گاو ' به عنوان يكي از نمادهاي مذهبي هندوها كه اكثريت جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند، دامن زده است.
گاو در آيين هندو يك حيوان مقدس بشمار مي رود و ذبح آن در اكثر ايالت هاي هند غير قانوني است.
به رغم اين ممنوعيت، صدها ميليون نفر از جمعيت وسيع اقليت هاي هند از جمله مسلمانان، مسيحيان و هندو هايي كه در رده هاي پايين ديني قرار دارند از گوشت گاو استفاده مي كنند.
هندوهاي افراطي و گروه هاي محافظ گاو از زمان آغاز به كار دولت ملي گراي هندو به نخست وزيري مودي فضاي بيشتري براي فعاليت هاي خود در اين كشور پيدا كرده اند.
اين بدان دليل است كه حزب راستگراي بهارتيا جانتا پارتي ( بي جي پي ) به رهبري مودي از مدت ها پيش براي محافظت از گاو ها مبارزه كرده است.
كشتار گاو يك مساله بسيار حساس در هند است كه گاه حمل و نقل آن نيز مي تواند به قتل افراد و شورش هاي مذهبي بيانجامد.
بر اين اساس جوخه هاي «حفاظت گاو» در بزرگ راه هاي هند حضور دارند و كاميون ها را براي يافتن اين حيوان مقدس دين هندو بازرسي مي كنند.
بر اساس گزارش هاي منتشر شده، سال گذشته 11 نفر در حمله گروه هاي محافظت از گاو در هند كشته شده اند.
هند در سال مالي 2016-2017 ،يك ميليون و 33 هزار تن گوشت گاو به ارزش سه ميليارد و 990 ميليون دلار صادر كرده است.
آساق**1424**1663**