شهركرد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال وبختیاری از تولید بیش از 500 تن دانه روغنی كلزا در سال زراعی جاری خبرداد و گفت: این میزان تولید نسبت به دو سال گذشته 5 برابر افزایش یافته است.

حمیدرضا دانش روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری 400 هكتار از زمین های زراعی استان به زیركشت این محصول روغنی رفته بود كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال نیز كاهش محسوس داشته است.
وی افزود: بیشترین سطح زیر كشت محصول دانه روغنی كلزا در شهرستان لردگان و كمترین در سامان بوده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال وبختیاری چهارمحال و بختیاری تولید حدود 300 تن روغن از كارخانجات روغن كشی این استان را یادآور شد و توضیح داد: سالانه این میزان روغن كلزا، آفتابگردان و كنجد در كارخانه روغن كشی این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.
دانش اظهار داشت: محصولات اصلی این كارخانه تولید روغن است ومحصولات فرعی در زنجیره خوراك دام مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال وبختیاری گفت: اوكاپی، نپتون و گابرییلا ارقام كلزایی هستند كه در این استان كشت می شود.
وی با اشاره به حمایت جهاد كشاورزی از توسعه كشت دانه های روغنی به ویژه كلزا افزود: پوشش صد درصدی بیمه كلزا كاران، پرداخت یارانه 50 درصدی دانه كلزا مهمترین اقدامات حمایتی دولت از كلزا كاران این استان است.
روغن كلزا به دلیل حضور اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد كلسترول از كیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در تركیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.
به گزارش ایرنا، سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از 1.5 میلیون تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می شود، سطح زیركشت استان نیز 270 هزار هكتار با 60 هزار بهره بردار است.
6199/6021