كوالالامپور- ايرنا- برخي رسانه هاي مالزي نوشتند: تحريم ها و جنگ تجاري واشنگتن عليه كشورها، جهان را به سمت چندقطبي شدن بيشتر سوق مي دهد و امپرياليسم آمريكا را به چالش مي كشد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، رسانه هاي مالزي با انعكاس مقاله اي تحت عنوان 'دو ضربه اساسي به امپرياليسم آمريكا' نوشتند: اقدامات آمريكا در جهان عليه برخي كشورها به ويژه چين و روسيه سبب شده تا اين قدرت هاي جهاني به سمت كاهش يا حذف وابستگي خود به دلار و تقويت تسليحاتي، جايگاه خود را در مقابل آمريكا توسعه و تحكيم بخشند.
اين مقاله تحقيقاتي كه از تارنماي 'گلوبال ريسرچ' در رسانه هاي مالزي انعكاس يافته افزود: حذف يا كاهش وابستگي دلار و توسعه و تقويت تسليحات دو اقدام قدرت هاي جهاني براي ضربه زدن به امپرياليسم آمريكا بوده است.
طبق اين گزارش، چين و روسيه در دنياي چند قطبي ايجاد شده استفاده ازعوامل اقتصادي و نظامي در حصول اطمينان از حق حاكميت خود را بسيار جدي گرفته اند.
در اين گزارش تاكيد شده اقدامات و فشارهاي آمريكا از سالها پيش عليه ساير قدرت هاي جهاني شروع شده اما در دوره دونالد ترامپ شدت يافته و از اين رو دو قدرت اوراسيايي روسيه و چين با گسترش همكاري ها و تقويت ظرفيت هاي اقتصادي و نظامي خود چهره چند قطبي جهان را بيش از گذشته به تصوير كشيده اند.
اين مقاله تاكيد كرد: به نظر ماموريت مشترك اين كشورها اين است كه قدرت امپراتوري آمريكا را به چالش كشند و جهان را از يك نظم جهاني يكپارچه، با محوريت واشنگتن در روابط بين الملل، به يك نظم جهاني چند قطبي، با حداقل سه قدرت جهاني در عرصه سوق دهند.
اين گزارش كه در دو شبكه يك تلويزيون مالزي و شبكه تلويزيوني آسترو انعكاس يافت خاطرنشان كرد :' استراتژي روسيه و چين در دو دهه گذشته كه درحال بروز و ظهور بوده شامل دو بخش است: نفوذ اقتصادي از يك طرف و افزايش قدرت نظامي از سوي ديگر كه براي جلوگيري از رفتارهاي بي پروا آمريكايي در حال اجراست.
براساس اين گزارش، قدرت هاي ديگر جهان درصدد هستند تا نظام چندقطبي را با روش هاي مختلف تقويت كنند كه كاهش وابستگي به دلار آمريكا، كاهش وابستگي به سيستم بانكي بين المللي براساس سيستم پرداخت SWIFT، اضافه كردن و افزايش سهم يوان در سبد ارزهاي بين المللي، كاهش بدهي هاي دولتي به ارزش دلار، افزايش ذخايرطلا ، كاهش بدهي ها به نهادهاي بين المللي تحت حاكميت واشنگتن از جمله اين اقدامات است.
مقاله گلوبال ريسرچ افزود: افزايش نفوذ ساير قدرت هاي جهاني در سازمان هاي بين المللي مانند صندوق بين المللي پول، ، بانك جهاني و سازمان تجارت جهاني از ديگر اقدامات در اين زمينه است.
آساق **1599*1049