تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴

آستارا - ايرنا - نواي ملكوتي دعاي عرفه در آستانه عيد سعيد قربان، با حضور جمعي از شيعيان ايران و جمهوري آذربايجان در مصلي شهرستان آستارا طنين انداز شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مردم آستارا به همراه جمعي از شيعيان جمهوري آذربايجان به شوق زيارت امام حسين (ع)، دعاي عرفه را بر لب جاري كرده و به راز و نياز با معبود بي همتا پرداختند.
اصغر حسيني از قاريان قرآن در آستارا عصر سه شنبه در خصوص آئين دعاي عرفه گفت: شب قدر و روز عرفه در آموزه هاي ديني از اهميت خاصي برخوردار و پروردگار به استجابت دعاي بندگان در آنها وعده داده است.
وي افزود: عظمت اين روز به قدري است كه اگر بنده اي در شب قدر توفيق آمرزش نيافت، در روز عرفه اين فرصت را مي يابد.
ميلاد مجيدي از جوانان آستارا نيز بيان كرد: حضور جوانان شكوه خاصي به آئين معنوي دعاي عرفه بخشيده و اين روز، بهترين فرصت دستيابي به شناخت و معرفت حقيقي است.
وي افزود: ادعيه‌ و مناجات‌ الهي به اندازه‌اي مهم است كه انسان‌ها بايد اوقاتي را به دعا اختصاص دهند و از اجر و ثواب معنوي بهره‌مند شوند.
اسماعيل موسوي مسئول هيات رزمندگان اسلام آستارا نيز در اين آئين بيان كرد: شهدا اهل دعا و نيايش بودند و سنگرهاي جبهه‌ها، محل راز و نياز و عبادت مجاهدان في سبيل‌الله بود و عرفه، كميل، توسل و ندبه‌ها را قرائت مي‌كردند.
وي افزود: بر اساس روايات، خدا در روز عرفه به زائران سيدالشهداء، صحراي عرفات، حجاج بيت الله‌الحرام و قرائت‌كنندگان دعاي عرفه عنايت خاصي دارد.
امام جمعه آستارا نيز در آئين قرائت دعاي امام حسين (ع) گفت: روز عرفه، فرصت مباركي براي خلوت انسان با خداست تا با درك درست حقايق بي كران خلقت و آفرينش، از گمراهي و ذلالت رهايي يابد.
حجت الاسلام كاظم حافظ نيا حضور جمعي از شيعيان جمهوري آذربايجان در آئين دعاي عرفه در آستارا را نشانگر اهميت اين روز خواند و افزود: دعاي عرفه، دعاي مخصوص حسين (ع) است و بر اثر فشارهاي حكومت ظالم و فاسد، آن امام همام مناسك حج را نيمه تمام رها كرد و با حال معنوي و حزن و اندوه اين دعاي معروف را قرائت كرد.
وي با تبريك عيد سعيد قربان به مسلمانان، بيان كرد: ما از عيد قربان بايد درس غلبه بر نفس را بياموزيم تا با تزكيه نفس، راه سعادت خود را پيدا كنيم.
دعاي عرفه منسوب به امام حسين (ع) و مضمون آن اعتراف به جايگاه خدا و جايگاه انسان در هستي، حمد و سپاس خداوند و طلب آرامش و عافيت از خداوند است و نقل شده امام حسين (ع) اين دعا را در روز عرفه و در صحراي عرفات در كنار همراهانش قرائت كرده است.
شهرستان مرزي بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در منتهي اليه غرب استان گيلان و همسايگي جمهوري آذربايجان واقع است.
7105 / 7124/2007