تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶

دهلی نو - ایرنا - وزیر فناوری اطلاعات هند از شركت واتساپ خواست برای آنچه كه «نقش مخرب این شبكه در بروز خشونت های اجتماعی» نامید، كنترل و دقت داشته باشد و بر اساس قوانین این كشور فعالیت كند.

به گزارش ایرنا در روز پنجشنبه، منابع خبری محلی نوشتند: این درخواست طی ملاقات «راوی شانكار پراساد » با «كریس دانیلز» رییس واتساپ در دهلی نو مطرح شد. سفر رئیس شركت واتساپ به هند و دیدار او با مقامات هندی چند هفته پس از درخواست دولت هند از این شركت جهت مقابله با انتشار شایعات و اخبار جعلی كه منجر به كشته شدن چندین نفر در هند شده است، اتفاق می افتد.
وزیر فناوری اطلاعات هند گفت: ما از واتساپ درخواست كرده ایم كه یك شركت محلی در هند ایجاد كند ، یك مقام رسیدگی به شكایات معرفی نماید و بر روی راه حل تكنیكی جهت ردیابی منشا پیام های جعلی تحقیق كند.
مقامات هندی اعلام كردند در دیدار وزیر فناوری اطلاعات هند با كریس دانیلز هند چندین درخواست از جمله پیروی از قوانین هند، انجام اقدامات آگاهی دهنده برای كنترل اخبار جعلی و غیره را مطرح كرده كه شركت واتس آپ با این درخواست ها موافقت كرده است.
در ماه جاری هند از اوپراتور های مخابراتی خود درخواست كرد تا راه های مسدود كردن رسانه های اجتماعی مانند فیسبوك و واتساپ در صورت سو استفاده از این رسانه ها را بررسی كنند.
هند با 200 میلیون كاربر، بزرگ ترین بازار شركت واتساپ در جهان است اما اخبار و تصاویر جعلی كه در گروه های مختلف اجتماعی این رسانه منتشر می شود به یك نگرانی جدید برای شركت فیسبوك كه مالكیت واتساپ و همچنین اینستاگرام را در اختیار دارد، تبدیل شده است. شركت فیس بوك پیش از این با انتقاد های گسترده به دلیل نقض حریم خصوصی افراد مواجه شده بود.
دولت هند همچین به شركت های بزرگ اینترنتی اخطار داده است تا رفتاری مسولیت پذیرانه داشته باشند و به كاربران خود این امكان را بدهند تا محتوای نگران كننده را به راحتی گزارش دهند.
در یك سال گذشته انتشار اخبار دروغ در خصوص كودك ربایی در رسانه واتساپ به كشته شدن 30 نفر در هند منجر شده است.
در جدیدترین مورد در ماه گذشته پنج نفر در ایالت ماهاراشترا به اتهام كودك ربایی توسط افراد محلی به قتل رسیدند. اخبار نسبت داده شده به این افراد ابتدا در رسانه واتس آپ منتشر شده بود.
واتساپ پیش از این اعلام كرده بود كه در حال آموزش كاربران خود برای شناسایی اخبار دروغ و همچنین تغییر خدمات ارائه شده است. به عنوان مثال این شركت هم اكنون ویژگی را منتشر كرده كه در گروه های اجتماعی تنها مدیران می توانند پیامی را منتشر و یا آن را انتقال دهند.
دولت های سراسر جهان در پی اتهامات مطرح شده در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2016 و افزایش سخنان نفرت انگیز از نظر قانونی به دنبال كنترل اخبار جعلی هستند. چنین واكنش هایی موجب انتشار نگرانی هایی مبنی بر محدود شدن آزادی بیان شده است. اما گسترش اخبار جعلی، كه یك تهدید جهانی به حساب می آید ، به ویژه در هند آسیب های بیشتری وارد كرده است زیرا میلیون ها كاربر جدید و بی تجربه اینترنت و تلفن های هوشمند روزانه میلیارد ها پیام را از طریق واتساپ در این كشور ارسال می كنند.
در سال 2016 بیش از 16.32 درصد از جمعیت هند به رسانه های اجتماعی دسترسی داشته اند. 'یوتیوب'، 'فیسبوك' و 'واتساپ' محبوب ترین رسانه های اجتماعی در هند محسوب می شوند.
از هر چهار نفر در هند یك نفر دارای یك گوشی هوشمند است. در كشوری كه دارای جمعیتی معادل 1.3 میلیارد نفر است، این آمار یعنی 300 میلیون نفر در هند دارای گوشی هوشمند هستند. هند بزرگ ترین بازار خدماتی شركت 'واتساپ در جهان است.
آساق**267**1424 **1663**