تهران – ایرنا – عربستان برای نجات شركت ملی نفت آرامكو و به دنبال توقف فروش بخشی از سهام این شركت بزرگ انرژی در بازارهای مالی، دست به دامن بانك های بین المللی برای گرفتن وام شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، تارنمای روزنامه فایننشال تایمز نوشت: پس از توقف برنامه فروش سهام شركت انرژی آرامكو عربستان، صندوق پادشاهی (بانك مركزی) این كشور به دنبال گرفتن وام 11 میلیارد دلاری از بانك های بین المللی است.
عربستان سعودی روز چهارشنبه خبر از توقف عرضه سهام شركت ملی نفت ' آرامكو' در بورس را داد. ریاض علاوه بر توقف طرح عرضه اولیه سهام آرامكو در بازارهای داخلی و خارجی، مشاوران مالی مربوط به این طرح را نیز اخراج كرده است.
یكی از ستون های اصلی طرح بن سلمان موسوم به 'چشم انداز 2030'، پیشنهاد عرضه بخشی از شركت آرامكو در قالب سهام به بازارهای مالی است كه بزرگترین اقدام در نوع خود برای یك شركت در تاریخ مالی جهان به شمار می رود.
چشم‌انداز 2030 عربستان (رؤیة السعودیة 2030) برنامه‌ای برای كاهش وابستگی این كشور به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد و توسعه بخش های خدماتی مانند بهداشت، آموزش و گردشگری است. اهداف این طرح، تقویت فعالیتهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری، افزایش تجارت غیرنفتی بین كشورها از طریق كالاها و محصولات مصرفی و افزایش هزینه‌های دولت برای تجهیزات نظامی اعلام شده است.
به همین منظور دولت عربستان پیشتر برنامه ریزی كرد كه پنج درصد از دارایی های شركت آرامكو را كه ارزش آن نزدیك به دو تریلیون دلار آمریكا است، در بازارهای سهام خارجی بفروشد.
هزینه های جانبی دولت عربستان مخصوصا پولی كه این كشور برای جنگ در یمن صرف می كند در این بحران تاثیر گذار بوده است. جنگ ائتلاف سعودی خسارت های جانی و مالی زیادی را برای دو عضو فعال این ائتلاف یعنی عربستان و امارات در برداشته است، به گونه ای كه كارشناسان بر این باورند در خوشبینانه ترین حالت هر روز جنگ برای دولت ریاض 200 میلیون دلار هزینه دارد.
اروپام**3234**1144