چابهار- ایرنا- بندر راهبردی چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان یكی از مهمترین پل های ارتباطی برای ترانزیت كالاهای كشور هندوستان به افغانستان است.

به گزارش ایرنا، برای نخستین بار در طول 40 سال اخیر كشتی بهشاد با 645 كانتینر به وزن 14 هزار و 700 تن در آبان سال گذشته(1396) از مبدا بندر كاندلای هند وارد بندر چابهار شد.
حركت كشتی های گندم از هند تا بندر چابهار حدودا 2 تا 2 ونیم روز طول می كشد كه بعد از رسیدن به چابهار تخلیه و با وسیله كامیون از طریق راه ترانزیتی چابهار، نیكشهر، ایرانشهر، خاش زاهدان و زابل و نقطه مرزی میلك به افغانستان ارسال شده است.
راه اندازی مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار در سال گذشته زمینه را برای ورود كشتی های بزرگ تا 100 هزار تنی فراهم كرده بطوریكه تاكنون هشت كشتی حامل بار گندم ترانزیتی و یك كشتی حامل حبوبات به مقصد افغانستان در این بندر پهلو گیری كرده است.
در یك سال اخیر 9 فروند كشتی شامل هشت كشتی حامل گندم و یك كشتی حبوبات با چهار هزار و 825 كانتینر به وزن 110 هزار و 625 تن از مبدا كشور هندوستان وارد بندر چابهار شده و سپس به كشور افغانستان انتقال یافته است.
رشد 103 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری كانتینر در بندر چابهار در سالجاری نمونه ای از توجه سرمایه گذاران در استفاده از این بندر است.
بندر چابهار در سواحل زیبای مَكُّران بعنوان یكی از بنادر مهم كشور و تنها بندر اقیانوسی ایران در خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یك چهار راه جهانی برخوردار است كه می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق كشور و به ویژه صادرات و واردات كالاهای هند به كشور افغانستان شود.
بندر چابهار یك فرصت طلایی برای كشور افغانستان در زمینه صادرات و ترانزیت كالا محسوب می شود و یكی از اهداف افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار و هزینه بیش از یك میلیارد دلاری دولت، توسعه محور شرق و روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان ملت هاست.
با توجه به مشكلات موجود در مرزهای مشترك افغانستان و پاكستان (تورخم و چمن) و تمایل تجار افغان به ارسال محموله های صادراتی خود (شامل تره بار، خشكبار و مواد معدنی) به سایر كشورها از طریق بندر چابهار، راه اندازی مسیر ترانزیتی چابهار - میلك فرصت بسیار مغتنمی برای سیستان وبلوچستان به منظور استفاده از ظرفیت های ترانزیتی خواهد بود.
سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی كشور افغانستان در بندر و منطقه آزاد چابهار یك فعالیت برد برد است چرا كه بندر چابهار به عنوان با صرفه ترین و نزدیكترین مسیر برای ترانزیت كالاهای افغانستان به سایر نقاط جهان و واردات نیازمندی های افغانستان از طریق هند است.

مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بندر چابهار با توجه به تخفیف های در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات كالا محسوب می شود.
بهروز آقایی افزود: مشوق های ویژه ای برای بندر چابهار در نظر گرفته شده است تا این منطقه به یكی از قطب های مهم تجاری و اقتصادی كشورهای منطقه به ویژه هند، افغانستان، كشورهای حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند تبدیل شود.
وی از جمله مشوق های در نظر گرفته شده را تخفیف 80 درصدی برای حقوق و عوارض وارد بر كشتی ها، 80 درصد هزینه توقف وارد بر كشتی ها، 60 درصد هزینه های راهنمایی، یدك كشی و لایروبی وارد بر كشتی ها، تخفیف 85 درصدی در انبارداری كانتینرهای صادراتی وترانزیت خارجی و تخفیف 75 درصدی برای انبارداری كانتینر خالی عنوان كرد.
وی همچنین از جمله مشوق های غیر تعرفه ای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه های نگهداری كالا در بندر شهید بهشتی چابهار عنوان كرد.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان اعمال نشدن رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی 30 درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در كلیه قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن كاری و THC در خصوص كالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوق ها در بنادر چابهار دانست.
آقایی ادامه داد: الحاق بنادر شهید بهشتی و كلانتری به منطقه آزاد چابهار و تسری قانون مناطق آزاد نظیر معافیت های مالیاتی و گمركی می تواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.
وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) كالا دارد و بهترین و كم هزینه ترین مسیر ترانزیت به كشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
3043 **6081