مهاباد- ايرنا- در دومين روز از هفته دولت 25 طرح مخابراتي، كشاورزي، ورزشي و برق رساني با 33 ميليارد و 822 ميليون ريال هزينه در مياندوآب به بهره برداري رسيد.

مدير جهاد كشاورزي مياندوآب روز يكشنبه در حاشيه آيين بهره برداري از اين طرح ها به خبرنگار ايرنا گفت: هشت طرح آبياري نوين اراضي كشاورزي به طور نمادين در روستاي ملاشهاب الدين از توابع بخش مركزي اين شهرستان به مساحت 44 هكتار شامل 10.5 هكتار قطره اي و 33.5 هكتار باراني به بهره برداري رسيد كه براي اجراي اين طرح ها بالغ بر چهار ميليارد و 658 ميليون ريال هزينه شده است.
علي ديانتي افزود: اين طرح ها براي 18 نفر به شكل مستقيم و براي 36 نفر نيز به طور غيرمستقيم اشتغال ايجاد كرده است.
وي بيان كرد: طي هفته دولت 12 طرح اقتصادي، توليدي و عمراني در بخش كشاورزي شهرستان با 20 ميليون ريال هزينه و با اشتغالزايي مستقيم براي 23 نفر و غير مستقيم براي 46 نفر به بهره برداري مي رسد.
وي اضافه كرد: اين طرح ها شامل هشت طرح آبياري تحت فشار، عمليات آبخيزداري زير حوزه روستاي زارنجي در بخش باروق به منظور مهار آب هاي سطحي، ذخيره سازي آب و احداث ديوار ساحلي روستاي باداملو به مساحت 100 متر است.
وي گفت: به منظور افزايش راندمان آب آبياري و كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي، مديريت جهاد كشاورزي توسعه و ترويج سيستم هاي نوين آبياري را در اولويت كاري قرار داده است.
ديانتي اضافه كرد: در همين راستا تاكنون بيش از هفت هزار و 100 هكتار از اراضي شهرستان به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شده كه از اين آمار بيش از 90 هكتار يعني 72 هكتار باراني و 18 هكتار قطره اي در سال 97 اجرا شده است.
ديانتي افزود: اجراي 61 كيلومتر طرح انتقال آب با لوله، آبياري كم فشار تجميعي به مساحت 165 هكتار و تجهيز بيش از 614 هكتار از اراضي كشاورزي شهرستان به نوار آبياري تي تيپ از ديگر پروژه هاي اجرا شده در بخش آب و خاك است.
وي گفت: طرح هاي پوشش بتني انهار در روستاهاي قره پاپاق، چيليك، منصورآباد و فيروز آباد با 6 هزار ميليون ريال هزينه، مرمت و احياي 2 رشته قنات در روستاهاي حميد و داش قطار با 900 ميليون ريال هزينه، آبياري تحت فشار تجميعي در واحد عمراني يك (بخشي از روستاهاي دهستان زرينه رود شمالي) به مساحت سه هزار و 500 هكتار در حال اجرا بوده و مقدمات اجراي آبياري تحت فشار در داخل مزارع اين واحد نيز فراهم شده است و مطالعات پروژه آبياري تحت فشار تجميعي مزرعه H26 با مساحت يكهزار و 450 هكتار واقع در روستاهاي كوخان، زينال كندي و ارمنك در مراحل پاياني است.
ديانتي، با اشاره به كشت چهار هكتار زعفران و احداث سه و نيم هكتار باغ پسته در اين شهرستان، افزود: كشت و ترويج گياهان كم آب بر يكي از اولويت هاي مهم سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي است.
وي افزود: توسعه كشت گياهان دارويي از جمله زعفران و درختاني با نياز آبي كم نظير پسته مي تواند در مديريت بهينه مصرف آب، پايداري توليد، افزايش درآمد كشاورزان و رونق اقتصادي بخش كشاورزي شهرستان مفيد واقع شود.
وي بيان كرد: براي اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار به ازاي هر هكتار از نوع قطره اي 100 ميليون ريال و باراني 65 ميليون ريال تسهيلات بلاعوض دولتي پرداخت مي شود و كليه كشاورزان منطقه را كه داراي مجوز بهره برداري از آب هستند مي توانند جهت اجراي سيستم هاي آبياري تحت فشار از اين تسهيلات بهره مند شوند.

** افتتاح 6 طرح مخابراتي و 10 طرح برق رساني
6 طرح مخابراتي در راستاي ارتقاي كيفيت و عرضه خدمات نوين ارتباطي به مردم مياندوآب با 6 هزار و 320 ميليون ريال هزينه افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
همچنين بهره برداري از 10 طرح برق رساني در دومين روز از هفته دولت در شهرستان مياندوآب آغاز شد.
جمال كاظمي اصل، مدير امور توزيع برق مياندوآب در حاشيه بهره برداري از اين طرح ها به خبرنگار ايرنا گفت: اين طرح ها شامل خطوط انتقال برق فشار متوسط، پست هوايي در روستاهاي دولت آباد، سوگلي تپه، مظفرآباد، ابراهيم آباد، حسن كندي و كوي تقي آباد، خيابان ستارخان، خيابان آذريان، خيابان تختي و خيابان وليعصر و نصب اتوريكلوزر در كوي رابري است كه با صرف پنج هزار و 502 ميليون ريال هزينه در سطح شهرستان مياندوآب مورد بهره برداري قرار گرفت.

** بهره برداري از زمين چمن
همچنين زمين چمن مصنوعي فوتبال ديگر طرحي بود كه در كوي تقي آباد مياندوآب متعلق به اداره تعاون روستايي مياندوآب به بهره برداري رسيد.
رييس اداره تعاون روستايي به خبرنگار ايرنا گفت: اين فضاي ورزشي در زميني به مساحت يكهزار و 200 متر مربع و با صرف 2 ميليارد ريال هزينه احداث شده است.
به گزارش ايرنا 53 طرح عمراني و سرمايه گذاري با حدود 500 ميليارد ريال هزينه در هفته دولت در مياندوآب به بهره برداري مي رسد و 2 طرح كلنگ زني مي شود.
شهرستان مياندوآب در جنوب آذربايجان غربي واقع است و بيش از 277 هزار نفر جمعيت دارد.
9871/3093/3072