تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰

تهران-ایرنا- كارگردان، طراح و مجری خندوانه گفت: فصل 5 این برنامه تا ماه محرم و فصل 6، پس از محرم تا عید نوروز روی آنتن می رود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رامبد جوان روز یكشنبه در نشست خبری افزود: در فصل 6 نیز مسابقه ای با مضمون ادابازی خواهیم داشت، یك جشنواره تئاترهای كمدی هم داریم كه امیدواریم اتفاق بیفتد و بتوانیم كارگردان ها را تشویق و جذب برای ساخت كارهای كوتاه در این زمینه بكنیم تا برای فصل بعد آماده شد.
وی در مورد طرح مطالبات مردم در خندوانه گفت: تا جایی كه ظرفیت و ساختار برنامه اجازه دهد مطالبات را مطرح خواهیم كرد اما اگر میزانش بالا برود به مسیر دیگری می رویم كه قصدش را نداریم.
جوان در مورد نگرانی تكراری نشدن برنامه گفت: تلاش می كنیم برنامه ها مطالب جدید داشته باشد، برنامه قاچ یكی از همین تجربه های جدید و زایشی بود كه در طول جام جهانی شبهایی كه برنامه خندوانه اجرا نمی شد این برنامه تولید و پخش شد.
وی افزود: در فصل های بعد خندوانه هم فكر می كنیم قاچ را داشته باشیم یا مثلا می توان شبهای استندآپ كمدی را در طول هفته برگزار كرد.

**جناب خان حتما باید با ماجرا وارد شود
كارگردان خندوانه در مورد شائبه افت كمی حضور جناب خان در این برنامه تلویزیونی گفت: چنین چیزی صحت ندارد، تا حدی از جناب خان مراقبت می كنیم كه حتما ماجرایی داشته باشد و حرفی برای گفتن تا حضورش را در برنامه داشته باشیم.
وی افزود: مایل نیستیم جناب خان وارد شوخی های بیهوده شود به همین دلیل گاهی وقتها یك شب از سه شب برنامه و گاهی هر سه شب، جناب خان را در برنامه داریم.
جوان در مورد شائبه استفاده شخصی از تریبون خندوانه نیز گفت: استفاده از احسان كرمی می تواند گویای این باشد كه من به دنبال جایگزین برای خود هستم تا كمتر جلوی دوربین باشم، اما اكنون تماشاچی به رفتار، لحن و خنده رامبد جوان عادت كرده است.
وی تصریح كرد: رامبد و خندوانه باهم گره خورده اند و تا اینجا با هم شكل گرفته اند، اما اگر روزی یك جراحی بتواند اینها را جدا كند این كار را می كنیم اگرچه كارهای زیادی در خندوانه انجام داده ام و صحبت های شخصی، گاهی سهم و حق من است.

**ظرفیت شوخی را در جامعه بالا ببریم
وی گفت: شبكه تلویزیونی نسیم یك شبكه كمدی است و باید در این حوزه ظرفیت ایجاد كند و برنامه خندوانه در پنج فصل با مخاطب به ادبیاتی مشترك در این زمینه رسیده است.
جوان در زمینه شوخی ها و متن های خنداننده شو نیز گفت: شركت كنندگان اصولا مكانیسم تلویزیونی را نمی شناسند و اكثر در فضای مجازی كار كرده اند كه نوعش با تلویزیون كه رسانه ای همه گیر است، متفاوت است.
وی گفت: یكی از عناصر مهم در این موضوع رسانه ها هستند كه نقش مهمی در جا افتادن شوخی در جامعه دارند، اصولا همه باید خط قرمزهای اجتماعی خود را افزایش دهیم، چه در سیاست و چه در بحث های اجتماعی.
این هنرمند عرصه تلویزیون افزود: در تلویزیون استندآپ وجود نداشت و یك سری شوخی ها هم نبود همین مواردی كه در خندوانه و خنداننده شو شكل گرفته، مرزها را كمی تغییر داده و تماشاچی استقبال كرده است، همه باید حوصله كنیم تا این مساله جا بیفتد و با آزمون و خطا، نقاط ضعف و قوت ها مشخص شود.
وی یادآور شد: بیشترین شوخی ها در خندوانه با من شده با مردانگی، تجرد و تاهل و تمام زندگی ام شوخی شده است پس باید ظرفیت ها را بالا ببریم، شوخی و توهین در ذهن بسیاری افراد، كنار هم قرار گرفته كه این صحیح نیست.
جوان افزود: كمدی می تواند حال آدم را خوب كند و فشار عصبی را كاهش دهد ولی اگر كمدی ضعیف، لاغر و كم رونق باقی بماند جامعه آسیب می بیند، كمدی باید رشد كند و قدرت بگیرد.

**استندآپ باید به كافه و رستوران ها وارد شود و شكل بگیرد
وی در مورد اینكه خنداننده شو بستری برای سلبریتی های یك شبه شده است، گفت: این میزان مشهور و محبوب شدن یك دفعه ای عجیب است، در هالیوود روانشناس و وكیل برای ستاره های سینمایی داریم و چون ستاره شدن و افول به صورت دوره زمانی است، مراقبت می كنند تا ستاره ها از نظر روانی آماده پذیرش این موضوع باشند، اما در ایران چنین چیزی نداریم و درخشیدن و افول می تواند حال ستاره ها را بد كند.
جوان گفت: زیاد نمی توانیم از نظر روانی از شركت كنندگان خنداننده شو حمایت كنیم اما تا جایی كه بشود این كار را انجام می دهیم، از جمله اینكه كارگردان ها از آنان استقبال می كنند و خنداننده شوها ماهی یك بار به خندوانه دعوت شده و استندآپ اجرا می كنند.
وی افزود: بعضی از آنها در حال بازی در سریال، فیلم و یا تئاتر هستند و بعضی ها هم در نقاط مختلف به ویژه در شهرستان ها استندآپ اجرا می كنند.

**خندوانه از سپاه پول نمی گیرد
كارگردان خندوانه با اشاره به برخی شایعات در فضای مجازی درباره منابع مالی این برنامه تلویزیونی گفت: رسانه ها نباید به شایعات دامن زنند و اجازه دهند شبكه های مجازی به اشاعه آنها بپردازند، چون مكانیزم ها در این زمینه بسیار دقیق و منضبط است.
وی در مورد شائبه پرداخت بودجه هایی از سوی سپاه به خندوانه گفت: چرا باید سپاه پول بدهد؟ مگر خندوانه خودش بودجه یا اسپانسر ندارد؟ اصلا تعهد ما به سپاه چیست؟ یا اینكه شایعاتی مطرح می شود كه عموی من در سپاه است و از این طریق حمایت مالی از این نهاد صورت می گیرد كه این صحیح نیست و من اصلا عمو یا دایی ندارم.
طراح خندوانه ادامه داد: شایعاتی نیز در مورد سوء استفاده مالی از پاساژی در تبریز در فضای مجازی مطرح شد كه باید بگویم ما گانگستر نیستیم، اصولا مكانیزم هزینه و درآمدزایی ما از طریق حرفه مان صورت می گیرد، سپاه با برند اوج در پروژه هایی كه تمایل دارد، همكاری می كند.
وی گفت: یا برخی می گویند سازمان رفاهی تفریحی شهرداری به خندوانه بودجه می دهد، اگر صحت دارد چرا در خندوانه حتی یك جمله از شهرداری صحبت نمی شود.
جوان افزود: امسال توانستیم بودجه هایمان را تا حدی تامین كنیم كه سه فیلم ساخته شد و این برای صنعت سینما اتفاق خوبی است چون سه گروه توانستند در صنعت سینما كار كنند، برخی شایعات و شوخی ها تا حدی شوخی و الكی است كه پاسخ ندارد.
وی افزود: همه ما می توانیم راجع به همدیگر راحت حرف بزنیم، سواد رسانه ای مربوط به این می شود كه بفهمیم چه اخباری درست و چه اخباری غلط است، باید از برنامه ای كه می تواند حال مردم را خوب كند، مراقبت كنیم ما از روز اول با این هدف آمدیم و برنامه خندوانه تاكنون توانسته آدم های تازه ای به این حرفه اضافه كند و استعدادهای زیادی را وارد عرصه فعالیت كند.
این چهره هنری تلویزیونی گفت: با تیم و انرژی هایی كه در خندوانه به كار می رود به راحتی می توان دو فیلم سینمایی ساخت، كار كردن زیاد خندوانه در جامعه و استقبال مخاطبان می تواند دلیل شایعات كذب نسبت به آن باشد.
وی افزود: خندوانه یك ریال هم برای تلویزیون هزینه ندارد و در مقابل جا افتادن آن بین مخاطبان و كارهایی كه انجام می دهد در عین حال كه وظیفه اش نیست می تواند دلیل شایعه پراكنی باشد.
جوان افزود: فعالیت های تبلیغاتی بلدم و پروژه «آپ» كه در فضای مجازی شایعاتی در مورد آن مطرح شد، بیرون از فضای خندوانه بود، خیلی از مسائل نیازی به گفتن ندارد، الان با تلویزیون در وضعیت سخت مالی هستیم اما لزومی ندارد كه این مساله را علنی كنیم.
وی گفت: خندوانه یكی از موفق ترین برنامه های تلویزیون است كه بودجه ویژه ای هم باید داشته باشد، در خندوانه خیلی وقت ها از جیب هزینه كردیم، اما رانت بازی نمی كنیم كاملا مشخص كار حرفه ای انجام می دهیم، برج نمی سازیم، ماشین خرید و فروش نمی كنیم و از بیت المال ارتزاق نمی كنیم و برای تلویزیون درآمدزایی داریم.

** بین ما و اسپانسرها خارج از چارچوب تلویزیون هیچ اتفاقی نمی افتد
تهیه كننده خندوانه نیز در این نشست در مورد شبهات مالی این برنامه تلویزیونی گفت: اسپانسرها وارد تلویزیون می شوند و با امضای مدیر شبكه قرارداد می بندند و میزان پرداختی از سوی آنها هم توسط شورای برنامه ریزی تعیین می شود و وجوه هم به خزانه پرداخت می شود.
سیدعلی احمدی با بیان اینكه در خندوانه رابطه مستقیم با اسپانسرها ندارد و مجاز به انجام این كار هم نیست، افزود: در شرایط كنونی تنها اتفاقی كه افتاده این است كه خندوانه فقط كمی زودتر اقساطش را از تلویزیون گرفته است.
وی در مورد شایعه درآمدزایی از سوی شركت كنندگان خنداننده شو نیز افزود: باید گفت خندوانه شاید برای اینها درآمدزایی كرده باشد اما مطلقا از سوی اینها درآمدی كسب نكرده است.
احمدی در مورد شوخی های خنداننده شو نیز افزود: سینما و تلویزیون به ویژه در حوزه كمدی مشكل متن دارد و وارد بودن برخی اشكالات در متن خنداننده شوها هم بر همین روال نمی تواند مساله غیرعادی باشد.
تهیه كننده خندوانه افزود: عبارت مثبت 18 عنوان خوب و مناسبتی برای برخی بخش ها یا متن های خنداننده شو نیست، همه شوخی هایمان قابل دفاع است، پرداختن به عمه و خاله و پدر در شوخی ها و متن های خنداننده شوها از سر ناچاری است چون دست ما برای شوخی در زمینه های دیگر باز نیست.
وی گفت: گروه نویسندگان خندوانه تمام جاهایی كه توانسته اند به شركت كنندگان خنداننده شو كمك كرده اند، خود شركت كنندگان ایده هایی دارند، گروه نویسندگان و مربی ها نیز به آنان كمك می كنند.
به گفته احمدی، سطح رضایتمندی از خندوانه تاكنون به كمتر از 90 درصد و تعداد مخاطبان به كمتر از 70 درصد نرسیده است.
وی افزود: بعد از نسل كمدین هایی كه اكنون حدود 50 ساله اند و بعد از برنامه های موفقی چون ساعت خوش شكل گرفتند هیچ زایشی در این زمینه صورت نگرفته است تا اینكه در فصل اول خنداننده شو صورت گرفت.
احمدی گفت: خندوانه یك سرمایه ملی است و تا وقتی مردم و مخاطب بخواهند و تیم ما آن زایش فكری و به روز شدن را داشته باشد تا همراه مردم بیاید ادامه خواهد داشت.
وی خاطرنشان كرد: امشب پایان رای گیری برای فینال خنداننده شو است و پیش بینی 60 میلیون رای داریم.
فراهنگ**3009**1055