سنندج - ايرنا - مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري كردستان گفت: 490 دستگاه ماشين آلات عمراني و خدماتي در يكسال گذشته بين دهياري روستاهاي اين استان توزيع شد.

كورش مرادي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به مناسبت يكساله شدن فعاليت دولت دوازدهم اظهار داشت: خريد ماشين آلات مختلف عمراني و خدماتي از جمله وظايف دولت در حمايت از دهياري ها است.
وي افزود: اين ماشين ها شامل تراكتور، وانت بار، خودروهاي آتش نشاني، حمل زباله و بيل مكانيكي است كه بر حسب جمعيت و موقعيت روستاها به دهياري ها تحويل داده شد.
مرادي از هزينه 9 ميليارد و 600 ميليون ريالي براي خريد اين ماشين آلات در يكسال گذشته خبر داد و اضافه كرد: علاوه بر آن 10 درصد هزينه هاي اين ماشين آلات از سوي دهياري هاي به عنوان همياري روستاها تامين شده است.
وي با اشاره به اينكه تاكنون 30 درصد از روستاهاي داراي دهياري هاي استان به انواع ماشين آلات خدماتي و عمراني تجهيز شده اند، يادآور شد: در سال جاري نيز 6 ميليارد و 930 ميليون ريال براي اين منظور تخصيص يافته است.
مرادي تاكيد كرد: محل اعتبارات سال جاري خريد 6 دستگاه كاميون باري اميكو در دستور كار قرار گرفته است اما تاكنون اين خودروها تحويل استانداري كردستان نشده است.

** 24 دهياري در كردستان ايجاد شد
مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري كردستان با بيان اينكه طي يك سال گذشته ايجاد 24 دهياري در روستاها بالاي 30 خانوار استان اخذ مجوز شده است، اظهار داشت: با اين مجوزها تعداد روستاهاي داراي دهياري كردستان از يك هزار و 192 به يك هزار و 215 رسيده است.
مرادي يادآور شد: كردستان يك هزار و 675 روستاي داراي سكنه است و عمده روستاهاي فاقد دهياري زير 20 خانوار هستند.
وي اضافه كرد: دهياري ها از يك سو به عنوان نمايندگان حاكميت و از سويي ديگر به عنوان نهادهايي برخاسته از انتخاب مردم، مصداق بارزي از تحقق مردم سالاري ديني و آينه تمام نماي همدلي و همزباني دولت و ملت تلقي مي شوند.
مديركل امور روستايي و شوراهاي استانداري كردستان افزود: مديريت بحران در مناطق روستايي، رونق اقتصادي روستا، بهبود سيما و منظر روستايي، ارتقاي سطح سرمايه اجتماعي روستا، كمك به تثبيت جمعيت روستايي و حفظ تعادل آن با جمعيت شهري كشور از جمله اهدافي است كه دهياري ها در روستاها ايجاد مي شود.
وي يادآور شد: از يك هزار و 215 روستاي داراي دهياري، 39 روستا بيش از يك هزار و 500 نفر جمعيت دارند و دهياران آنها به صورت تمام وقت مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.
مرادي تاكيد كرد: علاوه بر دهياران، 50 نفر نيز به صورت كاركنان تمام وقت دهياري هاي استان در 36 بخش 10 شهرستان استان در رشته ها مختلف از جمله مالي، نظارت و عمراني به عنوان راهنمايان دهياران مشغول بكار هستند.
به گزارش ايرنا، طبق سرشماري نفوس و مسكن سال 1395، جمعيت كردستان يك ميليون و 603 هزار و 11 نفر است كه از اين تعداد 70.8 درصد در مناطق شهري و 29.2 درصد هم در مناطق روستايي استان ساكن هستند.
استان كردستان داراي 10 شهرستان، 31 بخش، 86 دهستان و يك هزار و 675 روستاي داراي سكنه است كه 477 هزار نفر در اين روستاها ساكن هستند.
روستاهاي استان كردستان داراي 134 هزار خانوار است و تركيب 477 هزار نفري جمعيت آن شامل 240 هزار نفر مرد و 230 هزار نفر زن است و متوسط رشد سالانه جمعيت آن در مقايسه سرشماري هاي سال 90 و 95 منفي يك دهم است.
3034/9102