يزد- ايرنا- مديرعامل صندوق بازنشستگي فولاد كشور گفت: از سال 94 تاكنون بالغ بر 480 ميليارد تومان در طرح گندله سازي سه چاهون بافق هزينه شده است.

محمد جواد عسكري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در بافق اظهار داشت: اين كارخانه با ظرفيت توليد سالانه پنج ميليون تن در دست ساخت است و با بهره برداري از آن زمينه اشتغال 500نفر به طور مستقيم فراهم مي شود.
وي ابراز اميدواري كرد اين طرح مهمِ تامين خوراك فولاد سازي، اوايل سال 98 به بهره برداري برسد تا از خام فروشي سنگ آهن جلوگيري شود.
مديرعامل صندوق بازنشتگي فولاد كشور، گندله را يكي از طرح هاي مهم جوار معدني و صنايع كم آبخواه اعلام كرد و افزود: اين طرح با 50 درصد پيشرفت در دست اجراست و نقش مهمي در تامين خوراك كارخانه فولاد بافق خواهد داشت.
مديرعامل شركت سنگ آهن مركزي ايران ادامه داد: سنگ آهن استخراج شده از معادن بافق در واحد گندله سازي تبديل به گندله شده و در واحد توليد به روش احياء مستقيم، به آهن اسفنجي تبديل مي شود.
وي افزود: سپس اين ماده معدني در كوره هاي قوس الكتريكي مربوط به واحد فولاد سازي ذوب مي شود.
مديرعامل ضندوق فولاد كشور گفت: گندله سازي و ماده اوليه براي فرآيندهاي توليد آهن خام در كوره بلند و توليد آهن اسفنجي به روش هاي متعدد احياي مستقيم نقش مهمي ايفا مي كند.
عسكري اضافه كرد: گندله توليد شده در بافق به صورت خوراك در كارخانه آهن به روش احياء مستقيم كه در جنب كارخانه گندله سازي در حال ساخت است استفاده مي شود.
اين مسوول معدني خاطرنشان كرد: حجم توليد فعلي كشور در بخش فولاد خام حدود 18 ميليون تن برآورد مي شود و بر اساس شاخص‌هاي توسعه كشور در افق 1404، رسيدن به توليد ساليانه 55 ميليون تن پيش بيني شده است.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشور تصريح كرد: ضريب نهايي تبديل سنگ آهن به فولاد حدود 2.56 است يعني بمنظور توليد يك ميليون تن فولاد، نياز به 2.560 ميليون تن سنگ آهن داريم كه اين ضرايب براي تبديل كنسانتره و يا گندله به فولاد 1.66 و براي تبديل آهن اسفنجي به فولاد 1.14 است.
نرمه سنگ آهن و ساير مواد افزودني كه نخست خام و سپس پخته شده و سخت مي‌شود و براي احيا به روش سنتي توليد آهن در كوره بلند يا روش‌هاي متعدد احياي مستقيم به كار مي‌رود و 'گندله' ناميده مي شود.
بيش از پنجهزار و 600 نفر در شركت سنگ آهن مركزي ايران - بافق به كار اشتغال دارند كه با احتساب خانواده آنها و افراد بازنشسته تقريبا بيش از 75 درصد جمعيت شهرستان بافق به اين شركت وابسته هستند.
از سال 91 معادل 71.5 درصد شركت سنگ آهن مركزي بافق به صندوق بازنشستگي فولاد ايران واگذار شده و 18.5 درصد آن نيز هنوز در اختيار شركت سنگ آهن است.
معدن سنگ آهن چغارت، بزرگترين واحد گندله سازي كشور و كارخانه آگلومراسيون در فاصله 13 كيلومتري شهر بافق واقع شده است.
مركز شهرستان 50 هزار نفري بافق در فاصله 110 كيلومتري جنوب شرقي يزد قرار دارد.
7543/ 6197