آنكارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه گفت: ایالات متحده آمریكا برای بهبود و توسعه روابط خود با تركیه باید روابط زبان تهدید را كنار بگذارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، چاووش اوغلو در سفر به لیتوانی و در نشست خبری مشترك با لیناس لینكه ویچیوس همتای لیتوانیایی خود افزود: اگر ایالات متحده همانند فیلم های كابوی بگوید كه 'من هر چه را دوست داشته باشم، انجام می دهم' با عكس العمل مواجه می شود.
وی اعزام هیات سیاسی و اعضای كنگره آمریكا به تركیه را كه در دو روز گذشته با حضور در آنكارا با مقامات تركیه دیدار و مذاكره كردند، بسیار مهم دانست و بیان كرد: برخی از اعضای كنگره برای بهبود روابط آنكارا واشنگتن تلاش می كنند و به رغم همه رخدادها، گفت و گو و ارتباط داشتن دو طرف مهم است.
وزیر امور خارجه تركیه با بیان این كه هم اكنون به سامانه های دفاع هوایی نیاز فوری داریم، اظهار كرد: برای خرید سامانه های موشكی دفاعی از كشورهای مختلف به خصوص آمریكا درخواست كردیم ولی این كشورها تسلیحات مورد نیاز را به ما نفروختند و ما مجبور به خرید اس.400 از روسیه شدیم.
وی با اشاره به مشاركت تركیه در ساخت هواپیمای نظامی پیشرفته اف.35 از ایجاد مشكل برای تحویل و فروش این هواپیماها به تركیه از سوی آمریكا به بهانه خرید سامانه موشكی اس.400 روسی انتقاد كرد.
وی با اشاره به تحریم برخی كشورها توسط آمریكا تاكید كرد: ما مجبور نیستیم كه در هر تصمیم غیرمنصفانه آمریكا علیه كشور دیگر مشاركت كنیم.
چاووش اوغلو، سیاست خارجی تركیه را مبتنی بر توازن اعلام كرد و ادامه داد: در ایجاد روابط با روسیه به دنبال جایگزین كردن روابط با اتحادیه اروپا و آمریكا نیستیم.
وزیر امور خارجه تركیه كه برای انجام دیدارهای رسمی در لیتوانی حضور دارد، با دالیا گریبائوسكایته، رئیس جمهور این كشور نیز دیدار و گفت و گو كرده و در این دیدار پیام تبریك رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه را به مناسبت صدمین سالگرد استقلال لیتوانی تقدیم وی كرد.
چاووش اوغلو در این سفر همچنین درباره توسعه روابط تجاری، سیاسی و فرهنگی بین دو كشور تركیه و لیتوانی و به ویژه روند الحاق تركیه به اتحادیه اروپا با مقامات كشور میزبان رایزنی كرد.
خاورم/1905