تهران - ایرنا - پرو با تداوم مهاجرت صدها هزار ونزوئلایی به این كشور، ضمن تشدید تدابیر امنیتی در مرزهای خود، وضعیت فوق العاده در این مناطق اعلام كرد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «مارتین ویسكارا» رئیس جمهوری پرو در دو استان شمالی این كشور كه با ونزوئلا هم مرز است وضعیت فوق العاده 60 روزه اعلام كرد.
این خبر در حالی منتشر می شود كه مهاجرت صدها هزار ونزوئلایی گرفتار در بحران اقتصادی این كشور به پرو و دیگر كشورهای همسایه همچنان ادامه دارد و بحرانی برای این كشورها آفریده است.
مقام های ارشد مهاجرت سه كشور پرو، كلمبیا و برزیل كه همسایه ونزوئلا هستند در نشستی دو روزه در بوگوتا پایتخت كلمبیا پیرامون این بحران گفت و گو كردند.
حجم مهاجرت از ونزوئلا به حدی است كه تاكنون یك میلیون ونزوئلایی به كلمبیا و 400 هزار نفر به پرو مهاجرت كرده اند و به گفته ی مقام های پرو تنها 178 هزار تن از این مهاجران دارای مجوز قانونی هستند.
رئیس جمهوری پرو اعلام وضعیت فوق العاده را به دلیل خطرات بهداشتی و سلامتی برای مهاجرات عنوان كرد.
مقام های بهداشت و سلامت پرو پیشتر از شیوع بیماری هایی مثل سرخك و مالاریا از طریق مهاجران ونزوئلایی كه بسیاری از آنان از مراقبت های بهداشتی و پزشكی در كشور خود محروم بودند، ابراز نگرانی كردند.
پرو و اكوادور از هفته گذشته تدابیر امنیتی را در مرزهای خود سخت تر كردند. در حالی كه پیشتر ارائه كارت شناسایی برای عبور از مرز كافی بود، پرو از روز شنبه ارائه گذرنامه را اجباری كرده است.
افزون بر پرو، مقام های برزیل نیز برای مقابله با این موج مهاجرت، در ایالت «رورایما» كه در مرز ونزوئلا قرار دارد، تا شش ماه وضعیت فوق العاده اجتماعی اعلام كرده اند.
آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد این هفته با تشبیه مسئله عزیمت جمعی مهاجران ونزوئلایی به كشورهای منطقه به مهاجرت در خاورمیانه، اعلام كرد كه این وضعیت در حال نزدیك شدن به نقطه بحرانی است.
همزمان با تداوم بحران اقتصادی و اجتماعی در ونزوئلا به دلیل كمبود شدید مواد غذایی و دارو و همچنین تورم بسیار شدید، شمار زیادی از ونزوئلایی ها در حال عزیمت به كشورهای همسایه هستند.
با تداوم مهاجرت ونزوئلایی ها، «خورخه رودریگز» وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا اعلام كرد كه بسته جدید اقتصادی با هدف مهار تورم شدید در حال بررسی است.
وزیران خارجه كلمبیا و اكوادور قرار است در هفته آینده نشستی پیرامون این بحران برگزار كنند و احتمالا وزیران خارجه پرو و برزیل نیز در آن حضور می یابند.
شبد**9416**1379