شیراز- ایرنا- 13 تن از 378 ورزشكار ایرانی شركت كننده در بازی های آسیایی 2018 از استان فارس بودند كه تاكنون 2 تن از آنها موفق به كسب مدال انفرادی شدند و سه ورزشكار نیز مدال تیمی برای كشورمان به ارمغان آوردند؛ هرچند 2 مقام چهارمی انفرادی هم در نوع خود ارزشمند محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، هجدهمین دوره بازی های آسیایی 2018 جاكارتا با حضور بیش از 11 هزار ورزشكار از 45 كشور در حال برگزاری است و 11 شهریور ماه با معرفی برترین ها به كار خود پایان خواهد داد.
تاكنون وضعیت مدال آوری 12 ورزشكار از 13 ورزشكار فارس در این رقابت ها مشخص شده است و امیدها به كسب مدال تیم بسكتبال پنج نفره ایران است كه محمد حسن زاده از فارس را در عضویت خود دارد و به مرحله نیمه نهایی راه یافته است.
** نگاهی به رنگ مدال های ورزشكاران فارسی
در این رقابت ها، محمد علی گرایی در كشتی فرنگی مدال طلا گرفت و برادرش محمد رضا در همین رشته مدال برنز را از آن خود كرد.
سعیده جعفری و راحله نادری دیگر ورزشكاران شركت كننده از فارس بودند كه مدال پُر افتخار تیمی طلا را در ورزش كبدی بانوان كسب كردند.
علی الله وردی از فارس در رشته بسكتبال سه نفره نیز مدال برنز تیمی را بر گردن آویخت.
سعیدرضا كیخا ورزشكار شیرازی كه امید زیادی برای كسب مدال در خرك حلقه داشت سرانجام به چهارمی بسنده كرد.
فرانك پرتو آذر، بانوی دوچرخه سوار شیرازی كه از امیدهای كسب مدال طلا بود در حین مسابقه، زنجیر چرخش پاره شد و با پنج دقیقه تاخیر و با مقاومت توانست به مقام چهارم دست یابد.
حبیب رنجبر و مهران ستار در رشته جوجیتسو دیگر ورزشكاران فارس بودند كه نتوانستند مقامی كسب كنند و از دور مسابقات حذف شدند و در تنیس هم محمد بهروز كارگران، حذف شد.
تیم ملی هندبال ایران نیز با باخت 34 بر 28 برابر تیم ملی كره جنوبی از راهیابی به دور بعدی مسابقات این رشته در بازی های آسیایی جاكارتا بازماند تا فرزاد رستمی و علی رحیمی اعضای این تیم نیز بدون مدال به وطن بازگردند و در اندیشه آن باشند تا با تجربه ای كه از این رقابت ها اندوخته اند، در سطوح ملی و بین المللی بدرخشند.
بدین ترتیب كاروان ورزشی فارس متشكل از 13 نفر در این بازی ها موفق شدند تاكنون در مجموع رقابت های تیمی و انفرادی، سه مدال طلا و 2 مدال برنز را برای فارس به ارمغان بیاورند.
** دیگر نمایندگان فارس در رقابت های آسیایی
همچنین محمد علی چمیانی از شیراز به عنوان مربی تیم ملی كشتی فرنگی در این رقابت ها حضور داشت و فاطمه اسد پور از شیراز هم سرمربی تیم ملی تكواندو بانوان را در بازی های آسیایی بر عهده دارد.
همچین عباس رضایی، رئیس هیات كبدی استان فارس به عنوان نماینده فدراسیون در بازی های آسیایی حضور داشت.
** مدال آوران بازی های آسیایی در ادوار گذشته
شریف دلارام، نخستین ورزشكار استان فارس بود كه در هفتمین دوره بازی های آسیایی 1974تهران در رشته بوكس موفق به كسب نشان طلا، قبل از انقلاب اسلامی شد.
پس از انقلاب اسلامی نیز در شانزدهمین دوره بازی های آسیایی كه در سال 2010 در گوانژو چین برگزار شد، امید نوروزی از شیراز پس از 36 سال در رشته كشتی فرنگی و در وزن 60 كیلوگرم مدال طلا را بر گردن آویخت تا دومین ورزشكار طلایی استان فارس در بازی های آسیایی پس از شریف دلارام باشد.
حمید ریحانی دیگر ورزشكار استان فارس است كه در رشته كشتی فرنگی توانسته در بازی های آسیایی 2006 دوحه قطر به نشان برنز دست یابد.
هجدهمین دوره بازی های آسیایی 2018 جاكارتا كه بیست و هفتم مرداد آغاز شد تا یازدهم شهریور ماه 97 در 40 رشته و با حضور بیش از 11 هزارورزشكار از 45 كشور آسیایی در شهر جاكارتا پایتخت كشور اندونزی، پالمبانگ و هفت شهر در حومه جاكارتا ادامه دارد.
كاروان اعزامی ایران با 280 ورزشكار مرد، 98 ورزشكار زن و در مجموع 378 ورزشكار در 42 رشته ورزشی راهی این دوره از بازی ها در جاكارتا شد.
ورزشكاران ایرانی در هفدهمین دوره این بازی ها كه در شهر اینچئون كره جنوبی برگزار شد با 276 ورزشكار در 22 رشته با كسب 21 نشان طلا، 18 نقره و 18برنز به مقام پنجم آسیا دست یافتند.
بهترین مقامی كه ورزشكاران ایران در بازی های آسیایی تاكنون كسب كرده اند مربوط به سال 1974 تهران است كه در این سال كه هفتمین دوره این بازی ها بود، تیم ایران با 400 ورزشكار در 24 رشته توانست با كسب 36 نشان طلا، 28 نقره و 17برنز در رده دوم جدول رده بندی قرار گیرد.
7368/ 2027