تهران-ايرنا- نشنال اينترست در گزارشي نوشت: ادامه حمايت چين از ايران مي تواند اهداف سياسي گسترده ايالات متحده براي كاهش نفوذ منطقه اي تهران را تحت تاثير قرار دهد و سبب افزايش تنش و جنگ ميان واشنگتن و پكن شود.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، 'اون دنيل' از اعضاي انديشكده شوراي آتلانتيك روز سه شنبه (ديروز) در يادداشتي با عنوان 'چطور چين تلاش مي كند بر خاورميانه مسلط شود؟' افزود: به نظر مي رسد تنش ميان ايالات متحده و چين روابط اين دو كشور را تعريف مي كند و از جنگ تجاري ميان اين دو قدرت بزرگ گرفته تا تضعيف قدرت و نفوذ ايالات متحده توسط چين همه بر پيچيدگي شرايط افزوده است.
اين عضو محقق انديشكده آمريكايي در ادامه يادداشت خود آورده است: اما رقابت ميان اين دو كشور تنها محدود به يك حوزه جغرافيايي نيست و چين قصد دارد چشم انداز منطقه اي و نظامي خاورميانه را از طريق گسترش روابط تجاري با دولت هاي منطقه و همچنين از طريق برنامه ريزي نظامي شكل دهد.
در زير سه مورد از ادعاي چين در خاورميانه را بيان مي كنيم كه نشان مي دهد چين چگونه مي خواهد با مشاركت و حضور در خاورميانه، به تنش با آمريكا دامن زند.
نفت يكي از مهمترين كالاهاي راهبردي وارداتي پكن است. چين به عنوان بزرگترين مصرف كننده نفت جهان قصد دارد ظرفيت پالايش و ذخيره سازي خود را افزايش دهد تا به اين ترتيب خطرات نوسان بازار جهاني انرژي را كاهش دهد. هدف ايالات متحده براي رساندن صادرات نفت ايران به صفر مي تواند تهديد بزرگي براي چين به شمار آيد و به همين دليل چين اعلام كرده است در دوره تحريم هاي نفتي ايالات متحده عليه ايران، به واردات نفت خود از ايران ادامه خواهد داد.
از سوي ديگر تحريم هاي نفتي ايران از تاريخ 4 نوامبر (13 آبان ماه) قرار است به كانون اصلي جنگ تجاري بين المللي آمريكا و چين، با پيامدهاي بالقوه آسيب زا تبديل مي شود. بهاي نفت در سال 2019 افزايش خواهد يافت و هزينه هاي توليد صنايع پايين دستي افزايش نشان مي دهد و اين امر به طور قطعي بر اقتصاد آمريكا نيز تاثير خواهد گذاشت.
از سوي ديگر، چين تلاش مي كند تا با تجارت با عربستان به عنوان يكي از مهمترين متحدان بزرگ منطقه اي آمريكا، اهرم هاي لازم را بدست آورد.
در سال 2017 'ملك سلمان' پادشاه عربستان يادداشت تفاهم 65 ميليارد دلاري با پكن امضا كرد و دو كشور در زمينه صنايع پتروشيمي، فناوري و ديگر بخش ها نيز به توافق رسيده اند. علاوه بر اين، عربستان سعودي، چين را به عنوان كشوري مي بيند كه مي تواند نقش مهمي در سفره عرضه انرژي شركت 'آرامكو' ايفا كند. هرچند افزايش بهاي نفت مي تواند منجر به كاهش واردات نفت از عربستان به چين در سال 2018 شود.
فراتر از عربستان سعودي، پكن در 'مجمع همكاري كشورهاي عربي'، در راستاي كمك هاي منطقه اي 23 ميليارد دلاري به اين مجمع كمك كرده است. 'شي جين پينگ' رئيس جمهوري چين ماه گذشته ضمن سفر به امارات از گفت وگو بر سر همكاري هاي اقتصادي و امنيتي منطقه اي خبر داد. اهميت اين همكاري ها تا آنجا است كه 60 درصد تجارت چين با اروپا و آفريقا از طريق امارات متحده عربي انجام مي شود.
علاوه بر اين، روابط چين با كشورهاي حوزه خليج فارس از نقطه نظر اقتصادي مي تواند نفوذ فزاينده پكن را به همراه داشته باشد.
از جنبه نظامي، چين اخيرا گشت دريايي در نزديكي درياي عمان و خليج عدن را افزايش داده و با ايجاد پايگاهي در جيبوتي از منافع تجاري منطقه اي خود حمايت مي كند و احتمالا با اين كار قصد ايجاد نيروي نظامي بلندمدت دارد.
با اين وجود، تمايل پكن به تجارت با تهران ممكن است دشواري هايي براي همكاري در حوزه امنيتي ايجاد كند. چراكه رابطه پكن- تهران، مانع از نزديكي چين به كشورهاي عربي به عنوان ضروتي براي به چالش كشيدن ايالات متحده به عنوان نيروي امنيتي غالب منطقه مي شود.
بنابراين تا زماني كه پكن به تهران نزديك شود، بعيد است عربستان سعودي و ديگر كشورهاي حوزه خليج فارس براي خريد بيش از معمول هواپيماهاي بدون سرنشين و ديگر تجهيزات نظامي به چين روي آورند.
از سوي ديگر، سرمايه گذاري چين در بخش انرژي مي تواند توانايي ايران براي صادرات گاز طبيعي مايع را حتي در صورت خروج شركت هاي اروپايي تقويت كند.
ادامه حمايت چين از ايران مي تواند اهداف سياسي گسترده ايالات متحده براي كاهش نفوذ منطقه اي تهران را تحت تاثير قرار دهد و اين امر مي تواند سبب افزايش تنش ميان واشنگتن و پكن و احتمالا آغاز يك نبرد ميان اين دو قدرت بزرگ باشد.
اروپام***7276**2040