آنكاراـ ايرناـ بينالي يلدريم رييس مجلس ملي تركيه گفت: خريد سامانه دفاع موشكي اس.400 از روسيه به هيچ وجه تهديدي عليه متحدان و كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) نيست.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، يلدريم در گفت و گو با تلويزيون آي.تي.وي جمهوري آذربايجان افزود: منطقه خاورميانه با مشكلات و درگيري هاي بسيار پيچيده اي مواجه است كه مشاهده وقايع داخلي عراق و سوريه مي تواند آينه اي از بحران خاورميانه باشد، بنابراين تركيه به عنوان كشوري در اين منطقه پر خطر مجبور به محافظت از امنيت ملي و مرزهاي خود بوده و به همين منظور احتياج ضروري به سامانه هاي دفاعي دارد.
وي تاكيد كرد: تركيه عضو ناتو به شمار مي رود و مايل بود كه سامانه هاي دفاع موشكي را از كشورهاي هم پيمان خود در ناتو خريداري كند اما متحدان ما در اين زمينه همكاري نكرده و از فروش اين سامانه ها به تركيه خودداري كردند كه در اين شرايط ما نمي توانستيم براي حفظ امنيت ملي خود بي تفاوت باشيم و به همين دليل با اتخاذ تدابيري مجبور به خريد سامانه دفاع موشكي اس.400 از روسيه شديم و بايد دوباره به اين موضوع اصرار كنم كه اگر آمريكا و كشورهاي اروپايي عضو ناتو حاضر به فروش سامانه دفاع موشكي مي شدند، بي گمان ما راه كنوني را انتخاب نمي كرديم.
يلدريم تصريح كرد: سامانه دفاع موشكي اس.400 نيازهاي تركيه در تامين امنيت آسمان كشور را برطرف مي كند و اين سامانه به هيچ وجه و در هيچ زمان، تهديدي عليه ساير كشورهاي متحد و هم پيمان ما در ناتو نخواهد بود.
وي به استفاده از اين سامانه در مواقع حساس و ضروري اشاره كرد و گفت: سامانه اس.400 براي مقابله با حملات موشكي كه از مرزهاي جنوبي كشور انجام مي شود، به كار گرفته خواهد شد و هيچ نيتي نيز در آنكارا جز دفاع از كشور وجود ندارد و بايد به اين موضوع اشاره كنم كه كشور يونان نيز پيش از اين به خريد اين سامانه اقدام كرد اما هيچ كس اعتراضي به آنها نداشت كه اين رفتار دوگانه اعضاي ناتو عليه تركيه قابل قبول نيست.
تركيه با قطع اميد از تامين نياز به سامانه هاي موشكي دفاعي خود از سوي همپيمانان خود در ناتو و به ويژه آمريكا، اواخر سال گذشته ميلادي قرارداد رسمي خريد سامانه موشكي اس.400 تركيه از روسيه را امضا كرد و بر اساس اين توافق، اولين سامانه اس.400 در اواخر سال 2019 به تركيه تحويل داده خواهد شد.
بر اساس اين توافق، در مجموع دو سامانه موشكي به تركيه تحويل داده مي شود كه اولين سامانه موشكي اس.400 در اواخر سال 2019 وارد تركيه شده و كنترل اين سامانه هاي خريداري شده در اختيار نيروهاي مسلح تركيه قرار خواهد گرفت.
بنا بر اعلام رسانه هاي تركيه، 45 درصد هزينه خريد اين سامانه ها به صورت روبل به روسيه پرداخت شده است و 55 درصد باقي مانده به صورت وام از سوي روسيه در اختيار تركيه قرار گرفته است.
رسانه هاي تركيه اوايل سال جاري ميلادي از نگراني آمريكايي ها نسبت به اين موضوع خبر دادند به طوري كه مدعي شدند آمريكا پيشنهاد فروش سامانه پاتريوت را به عنوان جايگزين اس.400 به تركيه داده است.
روزنامه حريت اعلام كرد كه بنا به گفته يكي از مقامات آمريكا، ركس تيلرسون وزير خارجه سابق آمريكا در ديداري دوجانبه با مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه تركيه، پيشنهادي را مبني بر همكاري مشترك واشنگتن و آنكارا در خصوص پروژه هاي دفاع موشكي تركيه به عنوان جايگزين سفارش خريد سامانه اس.400 مطرح كرده است.
حريت همچنين نوشت: مقامات آمريكايي بارها در خصوص سفارش خريد سامانه دفاع موشكي اس.400 تركيه از روسيه ابراز نگراني كرده اند.
به نوشته اين رسانه، با تحريم شركت هاي سازنده و فروشنده سامانه هاي موشكي و دفاع هوايي روسيه از سوي كنگره آمريكا، تركيه نيز از دريافت سامانه دفاع موشكي اس.400 روسيه محروم خواهد شد و مقامات واشنگتن با ادعاي اين كه تركيه نبايد قرباني اين تحريم ها شود، پيشنهاد جايگزين مبتني بر همكاري مشترك در پروژه هاي دفاع موشكي را به مقامات آنكارا ارائه كرده اند اما مخالفت نمايندگان كنگره اين كشور تاكنون باعث شده توافقي قطعي در اين خصوص صورت نگيرد.
تركيه كه از سال 1952 عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) است، از سامانه هاي پدافند هوايي اين سازمان براي پوشش هوايي استفاده مي كرد، اما با خروج جنگ افزارهاي دفاع هوايي پاتريوت آمريكا و آلمان از تركيه در سال 2015، آنكارا خريد سامانه هاي پدافند موشكي اس.400 را در اولويت قرار داد.
خاورم/1905