به گزارش ايرنا،درگزارش مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي آمده است: گزارش مديركل به شوراي حكام و به موازات آن به شوراي امنيت سازمان ملل(شوراي امنيت)در خصوص اجراي تعهدات مرتبط هسته اي جمهوري اسلامي ايران (ايران) ذيل برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) و درخصوص موضوعات مرتبط با راستي آزمائي و نظارت در ايران در پرتو قطعنامه 2231 (2015) شوراي امنيت است.
اين (گزارش) همچنين اطلاعاتي درخصوص موضوعات مالي، و مشورتها و تبادل اطلاعات آژانس با كميسيون مشترك ايجاد شده توسط برجام، ارائه مي دهد.
درتاريخ 14ژوئيه 2015چين، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگليس، ايالات متحده آمريكابه همراه نماينده عالي اتحاديه اروپا براي امور خارجي و سياست امنيتي (E3/EU+3) و ايران در مورد برجام توافق كردند.
در تاريخ 20 ژوئيه 2015 شوراي امنيت قطعنامه 2231 (2015) را به تصويب رساند كه در آن از جمله از مديركل درخواست كردكه'راستي آزمائي ونظارت لازم برتعهدات مرتبط هسته اي ايران براي كل دوره تعهدات يادشده درچارچوب برجام را بر عهده گيرد' (GOV/2015/53 and Corr.1, para.8).
در اوت 2015، شوراي حكام به مديركل اجازه داد تا راستي آزمائي و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط هسته اي ايران همانگونه كه در برجام پيش بيني شده را انجام داده و بر همين اساس براي كل دوره تعهدات يادشده در پرتو قطعنامه شماره 2231 (2015) شوراي امنيت سازمان ملل، منوط به در اختيار داشتن منابع مالي و منطبق با رويه هاي پادماني استاندارد آژانس، گزارش ارائه كند. شوراي حكام همچنين اجازه داد كه آژانس با كميسيون مشترك همچنانكه در سند GOV/2015/53 و اصلاحيه يك آن آمده، مشورت و تبادل اطلاعات كند.
در دسامبر 2016 و ژانويه 2017 مديركل نُه (9) سند، كه از سوي همه اعضاي كميسيون مشترك تهيه و به تاييد رسيده و متضمن روشنگري هايي براي اجراي اقدامات مرتبط هسته اي ايران مندرج در برجام براي دوره زماني آن بود را با كشورهاي عضو در ميان گذاشت.
هزينه سالانه تخميني آژانس براي اجراي پروتكل الحاقي ايران وبراي راستي آزمايي و نظارت تعهدات مرتبط هسته اي ايران به شرح مندرج در برجام مبلغ 2/9ميليون يورو در سال است. براي سال2018منابع مالي فرابودجه اي براي مبلغ 1/5ميليون يورو از 2/9 ميليون يورو لازم است.
تا تاريخ 27 اوت 2018، مبلغ 5/6 ميليون يورو منابع مالي فرابودجهاي براي تامين هزينه فعاليتهاي مرتبط با برجام براي سال 2018 و بعد آن در دسترس است.
در تاريخ 4ژوئيه2018،به عنوان بخشي از گفتگوهاي ادواري عاليرتبه بين آژانس و ايران،مديركل با جناب آقاي حسن روحاني، رئيس جمهور ايران در وين ديدار كرد. آنها فعاليتهاي پادمان در ايران را مورد بحث قرار دادند.
* فعاليتهاي راستي آزمايي و نظارت بر برجام (JCPOA)
از تاريخ 16 ژانويه 2016 (روز اجراي برجام) آژانس اجراي تعهدات مرتبط هسته اي ايران ذيل برجام را منطبق با رويه هاي پادماني استاندارد آژانس و به شيوه اي بيطرفانه و عيني راستي آزمايي و نظارت كرده است. آژانس از زمان انتشار گزارش فصلي قبلي مديركل، بشرح ذيل گزارش مي دهد.
* فعاليتهاي مربوط به آب سنگين و بازفرآوري
ايران ساخت رآكتور تحقيقاتي آب سنگين اراك (رآكتور IR-40) موجود را طبق طراحي اوليه آن پيگيري نكرده است. ايران قرصهاي اورانيوم طبيعي، ميلههاي سوخت يا مجموعههاي سوخت طراحي شده به صورت ويژه براي راكتور IR-40 طبق طراحي اوليه را توليد يا آزمايش نكرده و همه قرصهاي سوخت اورانيوم طبيعي و مجموعه هاي سوخت موجود در انبار تحت نظارت مداوم آژانس باقي مانده است (بندهاي 3 و 10).
ايران به اطلاع رساني به آژانس درخصوص موجودي آب سنگين درايران وتوليد آب سنگين دركارخانه توليدآب سنگين(HWPP) ادامه و به آژانس اجازه داده است كه بر ميزان ذخاير آب سنگين ايران و مقدار آب سنگين توليد شده در HWPP نظارت كند (بند 15).
در تاريخ 25 اوت 2018آژانس راستي آزمايي كرد كه اين كارخانه در حال فعاليت است و اينكه ذخيره آب سنگين ايران 9/122 متريك تن و در طول دوره گزارش دهي ايران بيش از 130 متريك تن آب سنگين نداشته است (بند 14).
ايران فعاليتهاي مربوط به بازفرآوري را در رآكتور تحقيقاتي تهران (TRR) و تأسيسات توليد ايزوتوپ موليبدن، يد و زنون(MIX) و يا در هر تأسيسات اعلام شده ديگر به آژانس، انجام نداده است (بندهاي 18 و 21).
* فعاليتهاي مربوط به غني سازي و سوخت
دركارخانه غني سازي سوخت(FEP)درنطنز بيش از5060سانتريفيوژ IR-1 به صورت نصب شده در30 آبشار به شكل محاسبه شده در واحدهاي عملياتي در زمان توافق پيرامون برجام به صورت نصب شده وجود نداشته است(بند27).ايران 34 سانتريفيوژ IR-1 را از ميان سانتريفيوژهاي در حال نگهداري در انباربه منظور جايگزيني با سانتريفيوژهاي آسيب ديده يا خراب نصب شده در FEP خارج كرده است (بند 29.1).
ايران به غني سازي UF6 در FEP ادامه داده و ايران غني سازي بالاتر از 67/3 درصد از اورانيوم 235 را انجام نداده است (بند 28).
در بازه زماني گزارش،كل موجودي ذخيره شده اورانيوم غني سازي شده ايران ازميزان300 كيلوگرم UF6 غني شده تا ميزان 67/3 درصد اورانيوم 235 (يا معادل آن در اشكال مختلف شيميايي) فراتر نرفته (بند 56) و ميزان 300 كيلوگرم UF6 معادل با 8/202 كيلوگرم اورانيوم است.
تا تاريخ 18 اوت 2018، ميزان اورانيوم غني شده تا 3.67 درصد اورانيوم 235 ايران 4/139 كيلوگرم بر اساس برجام و مصوبات كميسيون مشترك بوده است.
در كارخانه غني سازي سوخت فردو (FFEP) بيش از 1044 سانتريفيوژ IR-1 در يك بال (واحد 2) از تأسيسات مزبور قرار داده نشده است (بند46).در تاريخ 14 اوت 2018 آژانس راستي آزمايي كرد كه تعداد 1020 سانتريفيوژ IR-1 در شش آبشار نصب هستند. درهمان تاريخ آژانس راستي آزمايي كرد كه پنج سانتريفيوژ IR-1 در قالب طراحي موقعيت هاي 16 سانتريفيوژ IR-1نصب شده بودندو يك سانتريفيوژ IR-1 دريك موقعيت جداگانه به منظور انجام«تحقيق مقدماتي و فعاليتهاي تحقيق و توسعه در ارتباط با توليد ايزوتوپ هاي پايدار» نصب شده بود.
ايران در بازه زماني گزارش هيچ گونه غني سازي اورانيوم يا فعاليت هاي تحقيق و توسعه مرتبط در اين كارخانه انجام نداده و هيچ گونه مواد هسته اي در كارخانه وجود نداشته است (بند 45).
همه سانتريفيوژها و زيرساختهاي مربوطه در انبار، تحت نظارت مداوم آژانس باقي مانده اند (بندهاي 29، 47، 48 و 70). آژانس دسترسي منظم به ساختمان هاي مرتبط در نطنز شامل همه FEP و كارخانه نيمه صنعتي غني سازي (PFEP) را ادامه داده وترسي روزانه طبق درخواست آژانس انجام شده است (بند 71). آژانس كماكان دسترسي معمول به FFEP، از جمله دسترسي روزانه در صورت درخواست، داشته است. (بند 51)
ايران فعاليت هاي غني سازي اش را در راستاي برنامه بلندمدت غني سازي و تحقيق و توسعه غني سازي خود به همان صورت ارائه شده به آژانس در تاريخ 16 ژانويه 2016 انجام داده است (بند 52).
در تاريخ 19اوت2018آژانس راستي آزمايي كردكه تمامي ميله هاي سوخت پرتودهي شده درTRRدر ايران از ميزان پرتودهي بالاتر از 1رم بر ساعت (در يك متر در هوا) برخوردار هستند.
ايران هيچكدام از تأسيسات اعلام شده را به منظور تبديل صفحات سوخت يا ضايعات به UF6 مورد استفاده قرار نداده و از ساخت تأسيسات جديد بدين منظور به آژانس اطلاعي نداده است (بند 58).
* تحقيق و توسعه، توليد و موجودي سانتريفيوژ
هيچ اورانيوم غني شده اي از طريق فعاليتهاي تحقيق و توسعه انباشت نشده، و غني سازي تحقيق و توسعه ايران انجام شده با يا بدون اورانيوم و با استفاده از سانتريفيوزها در چارچوب محدوديتهاي تعريف شده در برجام بوده است (بندهاي 42-32).
ايران اظهارنامه هاي مربوط به توليد و موجودي لوله هاي روتور سانتريفيوژ و بيلوز (Bellows) را به آژانس ارائه كرده و اجازه راستي آزمايي اقلام در موجودي را به آژانس داده است ( بند 1/80 ).
آژانس نظارت مداوم شامل استفاده از اقدامات نظارتي و مراقبتي را انجام داده و راستي آزمايي كرده كه تجهيزات اعلام شده براي توليد لوله هاي روتور و بيلوزها براي توليد سانتريفيوژ فقط براي فعاليت هاي مشخص شده در برجام استفاده شده اند( بند 2/80 ). ايران هيچگونه سانتريفيوژ IR-1 را براي جايگزيني با آنهايي كه خراب شده و يا از كار افتاده اند توليد نكرده است.( بند 62)
همه لوله هاي روتور اعلام شده، بيلوزها و مجموعه هاي روتور شامل لوله روتورها و بيلوزهايي كه از روز اجرا توليد شده اند تحت نظارت مداوم آژانس قرار داشته اند. (بند 70) ايران با استفاده از فيبر كربن لوله هاي روتور توليد كرده كه توسط آژانس نمونه برداري و آزمايش شده و تمامي آنها تحت اقدامات نظارتي و مراقبتي آژانس بوده است.
* اقدامات شفاف سازي
ايران كماكان به آژانس اجازه داده تا از نظاره گرها و مهر و مومهاي الكترونيكي آنلاين در زمينه غني سازي استفاده كند تا بدينوسيله وضعيت آنها در اماكن هسته اي به بازرسان آژانس مخابره و جمع آوري خودكار ثبت سوابق اندازه گيري توسط ادوات اندازه گيري نصب شده آژانس تسهيل شود (بند 67.1). ايران بنا به درخواست آژانس نسبت به صدور رواديد درازمدت براي بازرسان منصوب آژانس اقدام و براي آژانس در اماكن هسته اي، محل كار مناسب فراهم و استفاده از محل كار در مكان هاي نزديك سايتهاي هسته اي در ايران را تسهيل كرده است (بند 67.2).
ايران كماكان به آژانس اجازه داده تا از طريق اقدامات مورد توافق با اين كشور،از جمله از طريق اقدامات مراقبتي و نظارتي - بر تمامي كنسانتره سنگ اورانيوم (UOC) توليد شده در ايران يا كسب شده از ديگر منابع و منتقل شده به تاسيسات تبديل اورانيوم (UCF) در اصفهان (بند 68)نظارت كند. همچنين،ايران تمامي اطلاعات ضروري براي قادر كردن آژانس جهت راستي آزمايي توليد كنسانتره سنگ اورانيوم (UOC) و موجودي انبار UOC توليد شده در ايران يا كسب شده از هر منبع ديگري را ارايه كرده است (بند 69) .
ايران اجراي موقت پروتكل الحاقي موافقتنامه پادمانها بر اساس ماده 17 (b) پروتكل الحاقي، تا زمان لازم الاجرا شدن آن را ادامه مي دهد.آژانس به ارزيابي اظهارنامه هاي ايران ذيل پروتكل الحاقي ادامه داده است وتحت پروتكل الحاقي دسترسي هاي تكميلي به همه سايتها و اماكن مورد نياز براي بازديد در ايران داشته است. همكاري بموقع و فعالانه از سوي ايران در ارايه چنين دسترسي، اجراي پروتكل الحاقي را تسهيل و اعتماد را افزايش ميدهد.
همانگونه كه قبلاً گزارش شد،در ژانويه 2018آژانس ازايران درخواست كرد تابراساس پروتكل الحاقي روشن سازي وتوضيحات بيشتري در خصوص طرح هايش در مورد توسعه چرخه سوخت هسته اي، شامل فعاليتهاي تحقيق و توسعه براي پيشران هسته اي دريايي ارايه كند.طي نامه مورخ28آوريل2018ايران به آژانس اطلاع داد «طي پنج سال اول، هيچ نوع تاسيساتي دخيل نخواهدبود و موتورها/رآكتورهاي باسوخت هسته اي براي اهداف غيرنظامي(Civilian)مورداستفاده قرارخواهد گرفت» واطلاعات بيشتردر قالب نسخه روزآمدشده بعدي اظهارنامه هاي سال2017(پروتكل الحاقي)به آژانس ارايه مي شود.
درماه مه 2018ايران اين اطلاعات را طي اظهارنامههاي روزآمد شده سال 2017 به آژانس ارائه كرد.
راستي آزمايي و نظارت آژانس بر ساير تعهدات مرتبط هسته اي ايران ذيل برجام، شامل تعهداتي كه در بخش هاي D، E، S و T ضميمه يك برجام تصريح شده، ادامه دارد. طي مقطع زماني اين گزارش، آژانس در جلسات گروه كاري خريد كميسيون مشترك شركت نكرده است. (برجام، ضميمه چهار - كميسيسون مشترك، بند 6.4.6).
آژانس به راستي آزمائي عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در تاسيسات هسته اي و مكانهاي خارج از تاسيسات كه بطورمعمول مورداستفاده قرار مي گيرند(LOFs)و از سوي ايران درچارچوب موافقتنامه پادمان ها اعلام شده، ادامه مي دهد. ارزيابي ها در خصوص نبود فعاليتها و مواد هسته اي اعلام نشده براي ايران كماكان ادامه دارد. از روز اجرا، آژانس به نظارت و راستي آزمائي اجراي تعهدات مرتبط هسته اي از سوي ايران براساس مفاد برجام پرداخته است و مديركل به گزارش دهي به طور مقتضي ادامه خواهد داد.
شبك**1983**1708
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
تهران-ايرنا-آژانس بين المللي انرژي اتمي با انتشار گزارشي بر پايبندي ايران به تعهدات خود در پرتو قطعنامه 2231 (2015) شوراي امنيت تاكيد كرد. ايران هيچ گونه غني سازي اورانيوم يا فعاليت هاي تحقيق و توسعه مرتبط در اين كارخانه انجام نداده