كرمان- ایرنا- نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال بیش از 90 درصد محصول پسته این شهرستان ها به علت گرمازدگی خسارت دید كه براساس مصوبه هیات دولت به پسته كاران زیان دیده تسهیلات بلاعوض اعطا می شود.

احمد اناركی محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، سقف پرداخت این تسهیلات بلاعوض برای هرهكتار را 83 میلیون ریال عنوان كرد و اظهار داشت : تسهیلات یاد شده به كشاورزان خسارت دیده ای پرداخت خواهد شد كه از قبل باغات خود را بیمه كرده باشند.
وی با اشاره به اینكه 40 هزار هكتار از اراضی و باغات پسته در رفسنجان و انار فاقد سند هستند ، تصریح كرد: به دلیل بحرانی بودن آب در این مناطق جهت اجرایی شدن طرح های آبیاری نوین زیرسطحی ، تحت فشار و بهره مندی از تسهیلات دولتی بلاعوض یكی از شرایط ، سنددار بودن اراضی بود كه این شرط برداشته شد و كشاورزان به راحتی می توانند تقاضای تسهیلات بدهند و اراضی خود را به آبیاری نوین مجهز كنند.
اناركی محمدی بیان كرد: در این راستا سال گذشته به هر هكتار هفت میلیون تومان اعطا شد و امسال به هر هكتار 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض داده می شود.
استان كرمان با داشتن 300 هزار هكتار از 400 هزار هكتار باغات بارور پسته كشور با محوریت رفسنجان به عنوان خاستگاه طلای سبز دنیا با تولید بیش از 95 درصد محصول پسته ایران بشمار می رفت و این محصول ارز آور در كنار محصولات معدنی استان و همچنین فلز گرانبهای مس در صدر كالاهای صادراتی به كشورهای آسیای جنوب شرق مانند چین و هنگ كنگ ، كشورهای اروپای مركزی ، روسیه ، تركیه ، عراق و كشورهای حوزه خلیج فارس قرار داشت این روزها براثر گرمازدگی حاصل از خشكسالی ،بالای 90 درصد كاهش تولید داشته است و كار به جایی رسیده كه پسته كاران این منطقه نیازمند تسهیلات بلاعوض شده اند.
رفسنجان با جمعیت بالای 311 هزار نفر در110 كیلومتری كرمان قرار دارد.
7433/ 5054