به گزارش ایرنا، كریدور شرق- غرب یا جاده باستانی ابریشم می تواند كالاهای ترانزیتی چین و آسیای میانه در شرق و شمال شرقی را از طریق قلمرو ایران به حوزه های قفقاز، آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه منتقل كرده و متقابلا كالاهای تولیدی در این نواحی را نیز به بازارهای آسیای میانه و چین ترانزیت كند.
مسیر ایرانی كریدور شرق- غرب از مرزهای شمال شرقی ایران «دوغارون، سرخس، باجگیران، لطف آباد و اینچه برون» به مرزهای خروجی غربی و شمال غربی «جلفا، بازرگان، سرو، رازی، تمرچین، باشماق، خسروی» و بالعكس را شامل می شود.
این مسیر دارای دسترسی ریلی در محور سرخس- رازی به طول 2 هزار كیلومتر و با ظرفیت حمل نقل 2 میلیون تن بار است.
اتصال ریلی بندر چابهار به زاهدان و سرخس می تواند تحولی عظیم در ترانزیت كالا از كشورهای حوزه خلیج فارس و حاشیه اقیانوس هند به كشورهای آسیای میانه داشته باشد.
هم اینك طرح ملی راه آهن چابهار- زاهدان به سرخس با پیشرفت حدود 30 درصد در حال كار است كه پس از افتتاح جابجایی كالا رونق خوبی خواهد گرفت.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فعال سازی كریدورهای بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب و شرق- غرب می تواند نقش چابهار در توسعه استان محروم سیستان وبلوچستان را بیشتر كند.
غلامرضا مجیدی نژادیزدی افزود: فعال سازی این كریدورها به توسعه مناسبات حمل و نقلی و جابجایی كالا و مسافر منجر می شود.
وی بیان كرد: كریدور بین المللی شرق- غرب محل اتصال چین به آسیای میانه از طریق ایران است و اتصال چابهار به سرخس از طریق راه آهن فعالیت بندر چابهار را بیشتر می كند.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دریای عمان و سواحل مكران یك گنج كشف نشده است و باید با سرمایه گذاری و فعال سازی كریدورهای بین المللی حمل و نقل هر چه سریعتر اقدام كرد.
بهروز آقایی افزود: توافقنامه های مهمی در بندر چابهار امضا شده است كه می توان به توافق نامه سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان به منظور توسعه بندر چابهار اشاره كرد و همچنین حضور شركت های بزرگی نظیر پتروشیمی، فولاد، صنایع خودرو سازی و راه آهن نوید دهنده آینده ای روشن برای این بندر است.
وی تصریح كرد: اداره كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بهره مندی از كلیه امكانات پیشرفته عملیاتی و فناوریهای نوین بندری و دریایی، كلیه بسترهای اداری، حقوقی و زیر ساختی مناسب را جهت صاحبان كالا، سرمایه گذاران داخلی و خارجی و كارگزاران بندری و دریایی مهیا كرده است.
آقایی گفت: كشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی در شمال و جنوب از لحاظ موقعیت استراتژیكی بدلیل قرار گرفتن در كریدورهای بین المللی شمال- جنوب و شرق به غرب از لحاظ ترانزیتی برای جهانیان دارای اهمیت ویژه ای است.
وی بیان كرد: بندر چابهار بعنوان پیشانی توسعه كشور و دروازه ورود به آبهای آزاد در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از كشورها قرار گرفته است.
3043 **6081
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
چابهار - ایرنا - فعال سازی كریدور شرق - غرب و تسریع در اتصال بندر چابهار به زاهدان و سرخس از طریق خط آهن می تواند ترانزیت كالا در این بندر را متحول و توسعه محور شرق را محقق كند.