تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲

جيرفت - ايرنا - دادستان عمومي و انقلاب شهرستان جيرفت از كشف 14 شي عتيقه مربوط به 2 هزار و 500 سال پيش از ميلاد در اين شهرستان خبر داد.

حسين سلامي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پس از انجام يكسري اقدامات اطلاعاتي از سوي اطلاعات سپاه جيرفت، مشخص شد قاچاقچيان عتيقه قصد مبادله يك محموله ميلياردي را دارند.
وي ادامه داد: بلافاصله دادستاني رسيدگي به موضوع و جلوگيري از انتقال اشياي عتيقه را در دستور كار قرار داد و تيمي از نيروهاي اطلاعات سپاه به منطقه مورد نظر در يكي از روستاهاي كوهستاني و ييلاقي شهرستان جيرفت اعزام شد.
سلامي تصريح كرد: در اين عمليات تعداد 14 شي عتيقه مربوط به عصر هزاره سوم قبل از ميلاد كشف و ضبط گرديد و قاچاقچيان اشياي عتيقه با توجه به كوهستاني بودن و صعب العبور بودن منطقه اقدام به فرار كردند.
دادستان جيرفت با بيان اينكه شناسايي و دستگيري متهمان به طور ويژه در دستور كار قرار گرفته است، گفت: از اين تعداد اشياي كشف شده بنا بر نظر كارشناس ميراث فرهنگي در شهرستان جيرفت اصالت هشت شي عتيقه تائيد و قدمت آنها مشخص و اصالت و قدمت تعداد 6 شي ديگر مشكوك اعلام شده كه براي بررسي دقيق تر به كارشناسان ميراث فرهنگي استان ارجاع شده اند.
وي افزود: در بين اشياي كشف شده مواردي از جمله تيغه هلالي شكل داس، سر پيكان فلزي، درفش مفرغي، حلقه مفرغي، شي سپري شكل فلزي، شي فلزي سه قمتي، دكمه سنگي، شي فلزي مخروطي شكل مشاهده مي شود.
سلامي گفت: كشف اين گونه اموال فرهنگي و اشيا تاريخي در شهرستان جيرفت بيانگر تمدن و سابقه فرهنگ اين منطقه بوده و محافظت از اين ميراث تاريخي بر همگان لازم است .
وي اظهار داشت: اين سومين كشف اشياي عتيقه طي چند هفته گذشته در شهرستان جيرفت بوده كه تاكنون جمعا 28 قطعه شي كشف و ضبط گرديده است.
7450/7429/ 5054