اهواز - ايرنا - توجه به كار و كارآفريني زنان مي تواند در تقويت اقتصاد و كاهش نرخ بيكاري و كاهش تعداد خانواده هاي بي سرپرست زير پوشش نهادهاي حمايتي بسيار تاثير گذار باشد.

در چند سال اخير به اشتغال و كارآفريني بانوان به ويژه زنان سرپرست خانوار پرداخته شده و تسهيلات و تشويق هاي زيادي براي كارآفريني زنان در نظر گرفته شده است.
يكي از شاخص هاي ارزيابي توسعه يافتگي يك كشور ميزان مشاركت زنان در فعاليت هاي اقتصادي است كه ورود زنان به حوزه اقتصاد و كارآفريني مي تواند در شتاب چرخه اقتصاد بيشتر كمك كند.
اشتغال و كارآفريني زنان سرپرست خانوار و زنان روستايي در اولويت دستگاه هاي درگير ايجاد اشتغال است.
ورود زنان به حوزه اقتصاد و اشتغال مي تواند در بخش فرهنگي و اجتماعي جامعه نيز تاثير گذار باشد.
زنان همواره سهم كمي را درايجاد اشتغال و كارآفريني داشته اند اما با ارايه تسهيلات و تبليغ براي مشاركت بيشتر زنان در كارآفريني و افزايش اعتماد به نفس زنان مي توان مشاركت بانوان در كارآفريني و ايجاد اشتغال را بيشتر كرد.

** 55 ميليارد ريال پرداخت تسهيلات براي كارآفريني زنان خوزستاني
مديرصندوق كارآفريني اميد خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه مشاركت زنان خوزستان در ايجاد اشتغال بيشتر شده است بيان كرد: از ابتداي امسال تاكنون 216 فقره تسهيلات ايجاد اشتغال و كارآفريني زنان در خوزستان پرداخت شده است.
مهدي امرايي افزود: در مدت مشابه پارسال نيز 400 فقره به ميزان 70 ميليارد ريال تسهيلات به بانوان داوطلب كارآفريني در خوزستان توسط اين صندوق پرداخت شد.
وي بيان كرد: در مجموع در سال 96 به يك هزار و 64 بانوي داوطلب كارآفريني درخوزستان تسهيلات اشتغالزايي به مبلغ 136 ميليارد و 500 ميليون ريال پرداخت شد.
مديرصندوق كارآفريني اميد خوزستان ادامه داد: مشاركت زنان در ايجاد اشتغال وكارآفريني با حذف برخي محدوديت ها به ويژه در مناطق روستايي مشاركت زنان در اشتغالزايي بيشتر شده است.
امرايي بيان كرد: اين صندوق توسط كميته هاي فني كه تشكيل داده روند ايجاد اشتغال توسط زناني كه تسهيلات كارآفريني را دريافت كرده اند رصد مي شود.
وي همچنين با اشاره به تشكيل صندوق هاي زنان روستايي و عشايري افزود: پارسال 73 صندوق كارآفريني زنان روستايي و عشايري در خوزستان ايجاد شد كه اين صندوق ها توسط صندوق كارآفريني استان تامين اعتبار مي شوند و مديريت آنها توسط افراد بومي هر منطقه اداره مي شود؛ بانوان داوطلب كارآفريني از اين صندوق ها تسهيلات دريافت مي كنند.
مديرصندوق كارآفريني اميد خوزستان با بيان اينكه تفاهم نامه هاي متعددي براي كارآفريني بانوان در اين استان منعقد شده گفت: بازارچه بانوان شهرستان آبادان با دريافت تسهيلات كارآفريني راه اندازي شده كه تعداد زيادي از بانوان در اين بازارچه مشغول به كار شده اند.

** كارآفريني بانوان باعث فقرزدايي مي شود
معاون كارآفريني و اشتغال اداره كل تعاون ، كار و رفاه اجتماعي خوزستان نيز بيان كرد: اگر به حوزه كارآفريني بانوان توجه شود مي توان به فقر زدايي در جامعه و كاهش خانواده هاي زير پوشش نهادهاي حمايتي كمك كرد.
سعيد حسيني نژاد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:ايجاد اشتغال پايدار و ارزان قيمت با ايجاد شغل ادامه دار و درآمد پايدار هدف مورد نظر اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي است.
وي گفت: امسال تسهيلات ارزان قيمتي براي كارآفريني بانوان در نظر گرفته شده و طرح هاي توانمندسازي بانوان در قالب مشاغل فراگير و روستايي در حال اجرا است و اولويت در ايجاد مشاغل پايدار است.
وي با اشاره به اينكه هيچ محدوديتي براي ايجاد اشتغال توسط بانوان وجود ندارد افزود: زنان داوطلب ايجاد شغل در حوزه هاي مختلف صنايع دستي، جهاد كشاورزي و صنعت مي توانند ورود كنند.
معاون كارآفريني و اشتغال اداره كل تعاون ، كار و رفاه اجتماعي خوزستان ادامه داد:با توجه به مشكلات اقتصادي كنوني كشور، توسعه مشاغل خرد و كارآفريني به ويژه توسط بانوان به اقتصاد كشور كمك شاياني مي كند.
وي گفت: 200 ميليارد ريال اعتبار براي پرداخت تسهيلات با سود چهار درصد براي مشاغل خانگي و سه هزار و 370 ميليارد ريال اعتبار با سود 6 درصد براي ايجاد اشتغال پايدار و روستايي تخصيص يافته است كه تسهيلات مشاغل خانگي تا سقف 200 ميليون ريال و تسهيلات اشتغال پايدار تا سقف يك ميليارد ريال به داوطلبان كارآفريني پرداخت مي شود.
حسيني نژاد ادامه داد: از مرداد امسال تسهيلات مشاغل خانگي پرداخت شده كه تاكنون پنج ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است.
معاون كارآفريني و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان بيان كرد: پارسال يك هزار و 120 ميليارد ريال تسهيلات در قالب تسهيلات مشاغل پايدار و روستايي پرداخت شد كه براي يك هزار و 739 نفر شغل ايجاد شد.

** بانوي خوزستاني رتبه برتر جشنواره ملي زنان كارآفرين
يك بانوي كارآفرين خوزستاني كه رتبه برتر جشنواره ملي زنان و دختران صاحب كسب و كار و كارآفرين را كسب كرده بود در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: در اين جشنواره زنان كارآفرين هشت استان محروم كشور شركت كردند.
طيبه شاه ولي شوري گفت: اين جشنواره در سه بخش توليد، كشاورزي و آموزش برگزار شد كه موفق به كسب رتبه برتر اين جشنواره به نمايندگي از خوزستان شدم.
وي با اشاره به اينكه در حوزه بسته بندي و فرآوري خرما فعاليت دارم بيان كرد: يكي از دلايل كسب رتبه برتر در اين جشنواره توسعه كارگاه من است كه هم اكنون در اهواز 15 كارگر در كارگاه من مشغول به كار هستند و در كارگاه دومي كه در شادگان در دست تاسيس دارم بالغ بر 50 نفر مشغول به كار خواهند شد كه بيشتر كارگران نيز زن هستند.
اين بانوي كارآفرين افزود: زنان بايد به اين باور برسند كه مي توانند حتي با سرمايه اي اندك مي توانند كارآفرين شوند و براي چند نفر ديگر نيز شغل ايجاد كنند.
شاه ولي شوري با بيان اينكه بانوان با كارآفريني مي توانند استقلال مالي داشته باشند، گفت: تنها نبايد به دنبال مشاغل دولتي بود؛ مي توانيم با كارآفريني براي افراد ديگر ديگر نيز شغل ايجاد كرد.
7158/ 6037