دفتر طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، موج چهارم پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان را به زودی اجرا میكند. سه موج این پیمایش كه به ترتیب در سالهای 1379، 1382 و 1394 انجام شدهاند، منبع اطلاعات مهمی درباره تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران محسوب میشوند.
دادههای موج سوم «ارزشها و نگرشهای ایرانیان» بهشیوه پیمایشی و براساس مصاحبه حضوری با 14.906 نفر از افراد 15 سال و بالاتر ساكن در 31 استان كشور، كه به روش تصادفی انتخاب شدهاند، بهدست آمده است. براساس این طرح، ارزشهای بنیادین، ارزشها و هنجارهای خانوادگی، رضایتمندی، پنداشت از عدالت، نگرش به حال و آینده، نگرشها و رفتارهای دینی،نگرشها در حوزه اقتصاد، نگرش در حوزه سیاست، نگرش در حوزه امنیت، اعتماد، ارزیابی اخلاقی، سردرگمی اجتماعی، ترجیحات ایدئولوژیك، نگرش به روابط خارجی، قانونگرایی، وفاداری،هویت، گروههای مرجع، نگرش به شغل، مشكلات اجتماعی و اولویتهای آن، اعتیاد، مخاطره و محیطزیست، ارزیابی از عملكرد حكومت، مشاركت اجتماعی، مصرف كالاهای فرهنگی، مصرف تمایزی و فراغت و سفر سنجش شده است.موچ چهارم با بازنگری در پرسشنامه موج سوم، به زودی در سطح ملی اجرا خواهد شد.
** چالشهای پیش روی جامعه ایران پژوهش میشود:
به منظور ارائه تصویری منسجم از مشكلات جامعه امروز ایران و اولویتبندی آنها و نیز راههای برونرفت از این مشكلات، اجرای پژوهش «بررسی چالشهای پیشروی جامعه ایران» در دستور كار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفته است.
این پژوهش با تمركز بر روی دو موضوع «اولویتبندی مشكلات» و «راهبردهای پیشنهادی» تلاش میكند دیدگاهها و ارزیابیهای نخبگان و سیاستگذاران مؤثر را در چهار حوزه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بهدست آورد و چالشهای پیش روی جامعه ایران را در قالب نظرسنجی از نخبگان بررسی كند.
این تحقیق بر آن است تا از طریق نظرسنجی كمی و كیفی از نخبگان، چشماندازی بهسوی سیاستگذاری در زمینه مسائل و مشكلات جامعه ایران بگشاید.
** نتایج نظرسنجیهای اخیر پژوهشگاه در اختیار مقامات مسئول قرار گرفت :
نتایج پنج نظرسنجی اخیر «گروه افكارسنجی و مطالعات افكار عمومی» پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات كه با رعایت اصول و استانداردهای علمی در سطح شهر تهران انجام شده، در اختیار نهادها و مقامات مسئول قرار گرفت.
بررسی دیدگاه مردم درخصوص موضوعاتی نظیر «عملكرد دولت دوازدهم»، «خروج آمریكا از برجام و پیامدهای آن»، «شبكههای اجتماعی مجازی»، «وضعیت روزهداری» و «جامجهانی فوتبال» عناوین آخرین نظرسنجیهای «گروه افكارسنجی و مطالعات افكار عمومی» دفتر طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه نتایج آنها، با توجه به ضرورت مطالعه افكار عمومی و اهمیت آن در تصمیمگیریها و سیاستگذاریها، با قید محرمانه در اختیار مقامات و نهادهای مسئول قرار گرفته است.
این نظرسنجیها خرداد 1397 در سطح میادین شهر تهران و از شهروندان بالای 18 سال و با هدف شناخت دقیقتر وضعیت موجود جامعه بهمنظور برنامهریزی صحیحتر و سیاستگذاری كارآمدتر انجام شده است.
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹
تهران - ایرنا :پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به منظور رفع نیازهای پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویكرد «مسأله محوری»اقدام به پیمایش های ونظرسنجی ها متعددی درحوره فرهنگ واجتماع میكند كه از جمله شاخص ترین انها پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان است