تهران- ایرنا- تداوم برنامه ها برای تحقق دولت الكترونیك در دولت دوازدهم سبب شده است میزان 20 درصدی ارائه خدمات دولت به صورت الكترونیكی در پایان سال 1395، اكنون به 40 درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مشاركت موثر در شكلگیری و تقویت دولت الكترونیك یكی از مهمترین ماموریت هایی بود كه «حسن روحانی» رییس دولت دوازدهم، جزو وظایف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ذكر كرد.
بر پایه این مطالبه، توسعه زیرساخت های دولت الكترونیك در یك سال گذشته پیگیری شده است.
اكنون در پایان نخستین سال فعالیت دولت دوازدهم می بینیم كه وضعیت ارائه خدمات دولت به طور الكترونیكی كه باید به طور صد درصد تحقق یابد، در پایان سال 1395 به 20درصد و اكنون به 40درصد برسد.
افزایش سرویس‌های موجود بر بستر نرم‌افزاری مركز ملی تبادل اطلاعات (جی.اس.بی) به 170 سرویس از 17 دستگاه و ارائه خدمات به 54 دستگاه از دیگر اقدام ها در این باره است.

** توسعه شبكه‌های اجتماعی بومی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حمایت از توسعه شبكه های اجتماعی بومی كاهش 70 درصدی تعرفه استفاده از پیام رسان‌های داخلی را تصویب و مدل حمایت از آنها برای تحقق اهداف شبكه ملی اطلاعات را تدوین كرد.
همچنین نسبت به افزایش سهم ترافیك داخلی به خارجی برای ساماندهی پیام رسان‌های داخلی اقدام شده است.
حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی با استفاده از وام وجوه اداره شده و كاهش هزینه‌های ارتباطی آنها از دیگر گام های دولت برای رونق این بخش از صنعت ارتباطات به شمار می رود.

** تلاش برای توسعه خدمات فضای مجازی برای كودكان و نوجوانان
«سند حمایتی و برنامه اقدام برای توسعه خدمات فضای مجازی كودك و نوجوان» نیز در یك سال گذشته تدوین شد.
این سند هدف هایی مانند كاهش آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی را با حمایت از بخش غیردولتی دنبال می كند.

** توسعه بانكداری الكترونیك
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم با هدف توسعه بانكداری الكترونیك 570 دستگاه خودپرداز را در روستاهای فاقد این امكان نصب و راه‌اندازی كرد.
این اقدام با هدف تحقق عدالت اجتماعی و كاهش شكاف دیجیتالی و ارائه خدمات به مناطق محروم و كمتر برخوردار انجام شد.

** تكمیل طرح رجیستری
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف ساماندهی بازار تلفن همراه طرح كد دار كردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) را از سال 1396 در دستور كار قرار داد.
این امر موجب افزایش 100 درصدی میزان واردات گوشی از مبادی رسمی و جلوگیری 900 درصدی از قاچاق شد.

** ایجاد قابلیت دسترسی به درگاه دولت هوشمند برای نابینایان
پنجره واحد خدمات دولت به مردم به صورت فایل صوتی قابلیت دسترسی خدمات درگاه ملی دولت هوشمند را برای نابینایان و كم‌بینایان فراهم كرد.
این اقدام دولت دوازدهم همسو با تحقق عدالت دیجیتالی به اجرا درآمد.
گام بعدی، ایجاد و طراحی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و اتصال 210 دستگاه به این سامانه برای ارائه سرویس به شهروندان بود.
بهره‌برداری از سامانه پاك (پایش اطلاعات كشور) و استفاده مسوولان از این سامانه برای رصد شاخص‌های كلیدی توسعه كشور از دیگر اقدام های دولت دوازدهم برای تحقق دولت الكترونیك است كه اجرایی شد.

** ایجاد فرصت‌های شغلی و واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به مردم
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم با هدف آزادسازی بازار خدمات پستی برای حضور بخش خصوصی (به طور اپراتوری) نخستین بار از طریق برگزاری مزایده به انتخاب اپراتورهای «ترن پارت تی پاكس» و «كنسرسیوم حمل و نقل كالاهای تهران» دست زد.
پروانه فعالیت این شركت ها در راستای اجرای سیاست های كلی اصل 44 قانون اساسی، واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی، ایجاد فضای رقابتی، نظام مندسازی پست كشور، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رضایت عمومی جامعه در ارائه سرویس های پستی صادر شد.
راه اندازی 30 واحد استانی برای توانمندسازی كسب‌وكارهای نوپای فناوری اطلاعات و ارتباطات و تبیین فرصت‌های جدید شغلی از دیگر اقدام های صورت گرفته در دولت دوازدهم است.
نهادسازی برای حضور موثر و كسب سهم و درآمد از بازار پهنای باند منطقه و جهان با تدوین اساسنامه ایجاد شركت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل به صورت غیردولتی با مشاركت بخش های خصوصی و خارجی و افزایش ظرفیت ترانزیت ارتباطات كشور به 1500 گیگابیت بر ثانیه از دیگر اهداف تحقق یافته دولت دوازدهم در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می رود.
تدوین برنامه شناسایی آموزش و توانمندی كارجویان آی.سی.تی از طریق طراحی نسخه اولیه برنامه نرم افزاری (اپلیكیشن) شاتك (شناسایی، آموزش و توانمندی‌سازی) برای جمع‌آوری اطلاعات مهارتی كارجویان، آموزش مهارت‌های موردنیاز آنها از طریق بسترهای فناوری اطلاعات و به صورت برخط و معرفی افراد توانمندشده به بازارهای هدف نیز در كارنامه دولت دوازدهم دیده می شود.
اقتصام**2078*1961*