كاشان- ايرنا- بهره برداري و عمليات اجرايي 6 طرح صنعتي، پژوهشي و رفاهي دانشگاه كاشان در آئيني با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و جمعي از مسئولان شهرستاني آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رئيس دانشگاه كاشان روز دوشنبه در اين آئين گفت: طرح ها شامل آغاز عمليات اجرايي پارك علم و فناوري غياث الدين جمشيد كاشاني، طرح پرورش زالو، بهره برداري از خوابگاه دانشجويي، موسسه مطالعات پيشرفته سعيدي، آزمايشگاه همكار استاندارد در پژوهشكده اسانس هاي طبيعي و بهره برداري از دستگاه تصفيه پسماند گلاب براي نخستين بار در جهان است.
عباس زراعت به آغاز عمليات اجرايي پارك علم و فناوري غياث الدين جمشيد در سايت مركزي دانشگاه كاشان به مساحت 50 هكتار اشاره كرد و افزود: با راه اندازي اين پارك زمينه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهي فراهم و اين شهرستان به عنوان يكي از نقاط پيشرو در زمينه اقتصاد دانش بنيان تبديل مي شود.
وي اضافه كرد: موسسه مطالعات پيشرفته سعيدي نيز با حمايت يك نيكوكار به عنوان يكي از پيشروها و موفق ترين نمونه هاي پيوند نيت هاي خير با حوزه علم راه اندازي شد كه طرح هاي بزرگي در مقياس ملي و بين المللي در دست اجرا دارد.
رئيس دانشگاه كاشان بيان كرد: طرح تحقيقاتي در كوير لوت، رصد شهاب سنگ ها، همكاري در زمينه آزمايشگاه هاي باستان سنجي، طرح گرده سنجي و چندين اقدام مهم بين المللي از جمله اقدام هاي اين موسسه در زمان فعاليت آزمايشي بود.
او همچنين عنوان كرد: براي بهره برداري از خوابگاه دانشجويي با زيربناي 800 مترمربع در 2 طبقه با مشاركت شخصي نيكوكار نزديك به 10 ميليارد ريال هزينه شد.
زراعت گفت: با توجه به اينكه كاشان قطب صنعت گلاب و اسانس است، آزمايشگاه همكار استاندارد در پژوهشكده اسانس هاي طبيعي دانشگاه در قمصر نيز راه اندازي شد كه فعاليتش تاثير بسزايي در رونق و افزايش كيفيت محصول گلاب و عرقيات گياهي در سطح منطقه و كشور خواهد داشت.
وي افزود: دانشگاه كاشان راه اندازي طرح پرورش زالو را نيز در راستاي كاهش مهاجرت روستائيان به حاشيه شهرها به دليل كم آبي اجرا مي كند و بر اين اساس مركزي نيز جهت آموزش آن به مردم و دانشجويان راه اندازي شده است.
رئيس دانشگاه كاشان شرح داد: سرمايه گذار در دوره اجراي طرح بر آن نظارت داشته و محصول را هم پيش خريد مي كند؛ پرورش زالو بسيار پردرآمد و زودبازده است و نياز به سرمايه گذاري زيادي ندارد.
او با اشاره به طرح هاي ديگري براي آموزش يك حرفه به دانشجويان در كنار دريافت مدرك تحصيلي بيان كرد: اميد مي رود دانشگاه كاشان بتواند با موفقيت در اين زمينه گام هاي مهمي جهت كاهش بيكاري بردارد، چرا كه رسالت اصلي دانشگاه كمك به حل مشكلات جامعه است.
به گفته زراعت، نزديك به هفت هزار و 500 نفر دانشجو در 154 رشته و گرايش دوره هاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتراي دانشگاه كاشان به تحصيل اشتغال دارند.
كاشان با جمعيت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله 200 كيلومتري شمال اصفهان واقع است.
6136/8123