تهران- ايرنا- معاون توسعه سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران اعلام كرد: از سال 1380 تا 1395 حدود 13 هزار هكتار به ساخت و سازهاي شهري در پايتخت اضافه شده است.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اين سازمان، شهرام عدالتي روز دوشنبه در جلسه تدوين سند توسعه شهرستان تهران افزود: همچنين چهار هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي تهران در اين بازه زماني به منطقه مسكوني تبديل شده است.
به گفته وي با وجود آنكه مقرر بوده در منطقه 22 شهر تهران طي سال هاي گذشته به علت مسائل زيست محيطي و نيز جهت جريان باد غالب بلندمرتبه سازي نشود، اما اين اتفاق رخ داده و بيشترين رشد جمعيت تهران نيز در غرب پايتخت بويژه منطقه 22 با نرخ رشد 6,4 درصد بوده است.
عدالتي اظهارداشت: اين درحالي است كه در اين منطقه تنها چهار درصد مردم به حمل و نقل عمومي دسترسي دارند.
به گفته وي همچنين طي سال هاي 85 تا 90 جمعيت تهران كمتر از سرانه كشور بود اما از سال 90 تا 95 افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه تهران در حوزه قلمروگشايي فرصت محدودي دارد و همين سبب افزايش تراكم فروشي مي شود با طرح اين پرسش ها كه آيا تهران حريم مي خواهد يا خير و محدوده آن كجاست، تصريح كرد: طرح حريم شهر تهران مصوب شد اما به دليل مغايرت قانوني ابلاغ نشد و اين مهم بايد به طور مشخص در سند توسعه ذكر شود.
اين مسئول با اشاره به اينكه امروز تهران تنها شهري است كه رئيس كميسيون ماده 5 خودش است(اجازه ساخت و ساز را خودش صادر مي كند)، گفت: تراكم فروشي و تغيير كاربري غيرمجاز در تهران بايد به طور جدي رسيدگي شود.
به گفته وي از سال 89 تا 91 در تهران 760 هزار واحد مسكوني پروانه ساخت و ساز دريافت كرده اند كه بيش از 50 درصد آنها در بالاي محور انقلاب (محدوده خيابان انقلاب اسلامي) قرار دارند.
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران همچنين با اشاره به نقش حاكميتي پايتخت در كشور افزود: تهران به دليل نبود يكپارچگي و تفكيك نشدن نقش دولت محلي، مديريت شهري و حاكميت، شهري رها شده است.
وي اضافه كرد: ما در مديريت شهري تهران در عرصه هاي جغرافيايي و سيستمي دچار مشكل هستيم؛ سند توسعه و آمايش دو فرصت تاريخي هستند كه بايد از آنها بدرستي بهره برد.
عدالتي همچنين با اشاره به توزيع جمعيت ساكن در تهران، متوسط تراكم جمعيت در بافت هاي فرسوده پايتخت را 370 نفر اعلام و بيان كرد: اين نرخ در ساير بافت ها 107 نفر است.
به گفته وي تهران در كل به سمت سالمندي پيش مي رود و بيشترين مهاجر را دارد؛ در پايتخت همچنين نرخ بيكاري بيشتر از متوسط كشوري است.
به گزارش ايرنا رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران نيز در اين نشست تاكيد كرد: نابساماني هاي شهر تهران و نبود مديريت يكپارچه ناشي از تصميم هاي سال هاي گذشته است.
نعمت الله تركي با اشاره به ضرورت وجود مديريت يكپارچه شهري در پايتخت گفت: شهرداري بايد در جريان برنامه هاي تهران تا 1400 باشد.
تهرام/9353/ 1008