تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

كرج-ايرنا- ايجاد ساز و كار مناسب براي تغيير در فضا، امكانات و تجهيزات آموزشي در پروسه اي به نام «پروژه ملي مهر» ديده شده ، برنامه اي ارزشمند كه همه ساله با مشاركت جمعي در وزارت آموزش و پرورش پيش مي رود.

به گزارش ايرنا، پروژه ملي مهر با اهداي مانند تغيير در سيماي مدرسه و برنامه ريزي براي ارتقاي سطح كمي و كيفي امكانات آموزشي تدوين و اجرايي شده است.
همه ساله با آغاز فصل پائيز طليعه نسيم مهر، فضاي شورانگيز و معطر از مشق، مدرسه ، معرفت و دانايي در اذهان تداعي مي كند.
مسئولان آموزشي با پايان يك سال تحصيلي مي بايست در كمترين زمان مدرسه ها را براي سال تحصيلي جديد آماده كنند و با سازوكارهاي مناسب در فضاي مدرسه تغيير و دگرگوني به وجود آورند.
اگر چه خانواده ها با آمدن شهريورماه براي خريد البسه و كيف و كفش دانش آموزان به تكاپو مي افتند اما دست اندكاران آموز و پرورش چند ماه قبل مي بايست مدرسه ها را براي يك سال تحصيلي جديد آماده كنند.
اكنون تمركز وزارت آموزش و پرورش بر روي پروژه مهر است تا فضايي مناسب و با نشاط براي آينده سازان ايران اسلامي در چهار گوشه ايران زمين فراهم آيد و بوي اميد و شادي بخش مهر در فضاي جامعه همزمان با آغاز مهر بپيچد.
هر ساله با آغاز مهر، عظيم ترين و با ارج ترين رويداد فرهنگي كشور در عرصه تعليم و تربيت رخ مي دهد و با ورود دانش آموزان و معلمان به كلاس هاي درس ، مدارس جان تازه اي مي گيرند.
درپروژه ملي مهر طيف وسيعي از جامعه و اركان نظام اداري و آموزشي كشور درگير مي شود و تسلسل كاري به خوبي مشهود است.
پروژه مهر چند سالي است كه محور برنامه ريزي ها، تصميم گيري ها ، سازماندهي و هماهنگي ها در نظام تعليم و تربيت كشور است و تحولي اساسي را در اين عرصه بوجود آورده است.
پروژه مهر نمادي از همبستگي، تحول، مديريت كارآمد و هدفمند در نظام تعليم و تربيت و گامي براي سازماندهي و ساماندهي بهتر امور آموزشي محسوب مي شود.
اين پروژه با 5 هدف راهبردي شامل بهينه سازي عملكرد نيروي انساني، ارتقاء كمي و كيفي فعاليت هاي آموزشي، احصاء دقيق موانع و آسيب هاي موجود در حوزه هاي گوناگون، اجراي برنامه هايي از قبل پيش بيني شده در فرآيند آموزشي و تربيتي و استفاده بهينه از فرصت ها، اجرايي و عملياتي مي شود.

** پروژه مهر كانوني از همدلي و برنامه ريزي
مدير كل آموزش و پرورش البرز با بيان اينكه برنامه ريزي براي يك سال تحصيلي موفق، كارآمد، هدفمند در عرصه آموزشي و تربيتي در قالب پروژه مهر ديده مي شود، گفت: برنامه هاي مدون در اين پروژه در قالب پنج كميته در اين استان عملياتي شده است.
خسرو ساكي اظهارداشت: اين كميته ها شامل كميته تعمير و تجهيز، سازماندهي، نظارت و ارزيابي، توجيه و تبليغ و تاييد صلاحيت نسبت به انجام وظايف محوله براي هر آموزشگاه است.
وي يادآور شد: پروژه مهر يك فرآيند به هم پيوسته و زنجيرواري از مجموعه هاي مختلف اداري، آموزشي، اجتماعي، فرهنگي و خدماتي در استان است كه هرگونه سهل انگاري و كوتاهي از سوي هر كدام از اين مجموعه ها سبب بروز چالش هاي اساسي در عرصه نظام تعليم و تربيت خواهد شد.
وي بيان داشت: پروژه مهر در نظام تعليم و تربيت ايران اسلامي موجب نهادينه شدن مديريت برنامه ريزي و ساماندهي مدارس براي استقبال از دانش آموزان در آغاز سال تحصيلي جديد شده است.
مدير كل آموزش و پرورش البرز از بازديد هاي ميداني پروژه مهر نيز به عنوان يك اقدام مهم آموزشي مديريتي براي تبادل تجربه بين اعضاي ستادي پروژه مهر در نواحي و مناطق 8 گانه آموزش و پرورش البرز ياد كرد.
ساكي، اصلاح عملكردها، پخته شدن اقدامات، احترام به قوانين و ضوابط، هدف دار بودن برنامه ها ، ايجاد نظم و يكپارچگي در برنامه هاي مدارس بر حسب نياز و موقعيت جغرافيايي هر ناحيه و منطقه آموزش و پرورش، كاهش درصد خطا ها، پيشگيري از نابساماني و بلاتكليفي وضعيت دانش آموزان و معلمان همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد، ارزيابي و كنترل محورهاي پروژه مهر در مدارس ، برخورد جدي با هر گونه سهل انگاري يا بي تفاوتي در مسير اجرا را از جمله دستاوردهاي مهم اين پروژه در مدارس البرز ذكر كرد.
وي تاكيد كرد: مديران نواحي و مناطق 8 گانه آموزش و پروش البرز بايد تمام توان خود را براي اجراي كامل
برنامه هاي پروژه مهر به كار گيرند.
معاون آموزش متوسطه و دبير ستاد پروژه مهر 97 اداره كل آموزش و پرورش البرز نيز گفت: پروژه مهر نماد مديريت و برنامه ريزي در فرآيند تعليم و تربيت است كه عمليات اجرايي آن از تير ماه سال جاري در مدارس اين استان آغاز شده و تا 15 مهر ماه ادامه دارد.
مهريار كرمي افزود: براي تحقق اهداف ترسيم شده در اين پروژه مهم در مدارس تا كنون نشست هاي آموزشي و بازديد هاي مختلفي براي دبيران و اعضاي ستاد پروژه مهر در البرز با هدف نظارت و كنترل محورهاي مهم اين طرح در سطح مدارس برگزار شده است.
وي با اشاره به اينكه براي مديران مدارس نيز چندين دوره آموزشي با عنوان پروژه مهر در نواحي و مناطق 8 گانه آموزش و پرورش البرز تشكيل شده است خاطرنشان شد: تيم هاي ارزياب پروژه مهر 97 به خصوص از يك ماه و نيم گذشته بطور مستمر از مدارس استان بازديد كرده اند.
وي تصريح كرد: كارشناسان فعال در تيم ارزيابي بر روند اجرايي - عملياتي هدايت تحصيلي آگاهانه، ساماندهي مطلوب نيروي انساني و فضاهاي آموزشي، توسعه نمازخانه ،كتابخانه ، آزمايشگاه و كلاس هاي موضوعي مدارس ، ثبت نام دانش آموزان و استقرار پايه دوازدهم، ارتقاء توانمندي علمي - حرفه اي مدارس و دبيران، شاداب سازي فضاهاي آموزشي - پرورشي ، نظارت و ارزيابي از مدارس در قالب منطقه اي و استاني نظارت دارند.
كرمي ادامه داد: با توجه به نزديك بودن زمان بازگشايي مدارس ، نشست ها و بازديدهاي ميداني با هدف بررسي نقاط قوت و ضعف اقدامات انجام شده ، سرعت بخشيدن به فعاليت هاي كاري باقي مانده در پروژه مهر 97و آماده سازي مدارس براي استقبال از دانش آموزان در سال تحصيلي 98-97 در دستور كار قرار گرفته است.
** پروژه مهر نمادي از برنامه ريزي و دلسوزي
معاون توسعه مديريت و پشتيباني اداره كل آموزش و پرورش البرز گفت: بازسازي و برطرف كردن كم و كاستي هاي مدرسه و آماده كردن همه جانبه آن براي ورود دانش آموز مهم ترين هدف پروژه مهر است.
مراد مالمير بيان داشت : پروژه مهر با تشكيل 5 كميته با هدف ايجاد تحول نوين در نگرش دانش آموزان و اوليا و بهره گيري از ظرفيت ها در تابستان اجرا مي شود تا فضاي مناسب در عرصه تعليم و تربيت مهيا شود.
وي خاطر نشان شد: به منظور برنامه ريزي، نظارت و مديريت بر فعاليت هاي در اين استان ستادي به عنوان پروژه مهر تشكيل شده كه در زير مجموعه اين ستاد پنج كميته تخصصي تشكيل شده است.
وي ازكميته هاي تعمير و تجهيز، ساماندهي نيروي انساني، توجيه و تبليغ ، نظارت و ارزيابي و تاييد صلاحيت ها تشكيل شد كه براي اين كميته ها شرح وظايفي مشخص شده است كه به صورت مستمر و سازمان يافته از ابتداي تيرماه امسال امور مربوط به بازگشايي مدارس را بازرسي مي كنند و مسايل و مشكلات موجود را در همه ابعاد حل و فصل كرده تا در ابتداي مهر بدون هيچ مشكلي مدارس با شور و نشاط خاصي بازگشايي شود.
وي با بيان اينكه براي تعميرات جزيي، اساسي و ضروري مدارس، اعتباراتي در نظر گرفته شده، اضافه كرد: براي نقاشي و زيبا سازي مدارس برنامه هاي خاصي انجام شده است .
معاون پژوهش، برنامه ريزي و نيروي انساني اداره كل آموزش و پرورش البرز با اشاره به كمبود فضاي آموزشي در اين استان گفت: بهينه سازي فضاهاي موجود از مهم ترين برنامه هاي پروژه مهر است.
حسين رحمانيان گفت: تمركز زدايي و تفويض اختيار بيشتر به مناطق و مدارس از برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش در سال جاري است كه به تقويت كار تيمي و همدلي بين مديران و معلمان مي انجامد.
وي ، كيفيت بخشي، رعايت عدالت آموزشي و تلاش براي تامين تجهيزات مورد نياز مدارس را از مهمترين مزيت‌هاي اجراي اين طرح ملي عنوان كرد.
وي گفت: در اجراي پروژه مهر بيشتر مدارس استان البرز براي سال تحصيلي جديد آماده سازي شده است.
استان البرز 460 هزار دانش آموز در 2 هزار و 700 كدمدرسه و حدود 25 هزار معلم دارد.
2819/ 6155