به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هادی مظفری روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: سامانه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر برای عموم قابل رویت است و هدف اصلی از راه اندازی این سامانه دسترسی اطلاعات كامل از گنجینه برای همه افراد است.
مظفری یكی از موضوعات مهم در حوزه تجسمی را موزه هنرهای معاصر و بحث گنجینه آثار عنوان كرد و افزود: در حال حاضر سه هزار و 259 اثر ثبت شده در موزه وجود دارد و 512 اثر نیز به صورت امانت و یا هدیه در اختیار موزه قرار گرفته است.
وی افزود: نخستین فاز ساماندهی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر ظرف دو ماه آینده محقق خواهد شد و پس از آن طی چهار ماه معاینه حضوری آثار توسط هنرمندان و كارشناسان پژوهش هنر انجام می شود و مطابقت آثار با اسناد گنجینه اتفاق خواهد افتاد و درواقع میتوان گفت بعد از 6 ماه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر ساماندهی خواهد شد.
مدیركل هنرهای تجسمی گفت: در بسیاری از موزه های دنیا هم به خاطر ارزش بالای آثار امكان بیمه واقعی وجود ندارد اما ما مشاوری را هم در این زمینه مامور بررسی امكانات موجود كرده ایم و درصورت امكان نسبت به این امر اقدام خواهیم كرد البته تا ارزش آثار مشخص نشود امكان بیمه آنها مقدور نیست.
مظفری درخصوص آخرین وضعیت بازسازی موزه، گفت: ۹۸ روز از شروع بازسازی موزه گذشته است و بر اساس برنامه ۱۱۶روز دیگر این پروژه باید تمام شود ولی به دلیل مشكلات اقتصادی و تغییر قیمت ها در كشور روند عمرانی ۲۱ درصد پیشرفت داشته است كه طبق جدول برنامه ریزی شده در این تاریخ ۱۲ درص داز برنامه عقب هستیم ولی راندمان كاری كه در ماه های گذشته حدود ۴۲ و ۴۳ درصد بوده با تلاش صورت گرفته به ۶۵ درصد رسانده شده است.
** بحران جشنواره ها در كشور
مدیركل هنرهای تجسمی از بحرانی به نام جشنواره ها در كشور نام برد و افزود: هر نهادی كه به دنبال انجام یك كار فرهنگی است اولین ایده ای كه به ذهن می آورد برگزاری جشنواره است. متاسفانه ۸۳ فعالیت در قالب جشنواره در طول سال به صورت جدی برگزار می شود كه با كمترین ایده و نوآوری به شكل واحد اجرا می شوند.
مظفری اظهار كرد: بسیاری از این جشنواره ها همانند نور شمع هستند كه نه فضایی را روشن و نه مكانی را گرم می كنند و باید كنار گذاشته و یا با یكدیگر ادغام شوند.
این مدیر وزارت ارشاد تاكید كرد:اگر تدبیری در این مورد لحاظ نشود در آینده با معضل بزرگی به نام «بحران جشنواره ها» روبرو خواهیم شد، اگر چه امروز نیز نشانه های آن را می بینیم.
**نبود ساختار؛ بزرگترین چالش هنرهای تجسمی
مدیركل هنرهای تجسمی، بزرگترین چالش پیش روی خود را نبود یك ساختار در هنرهای تجسمی كشور عنوان كرد و افزود: در سینما و موسیقی ساختارها شكل گرفته است، درحالی كه در هنرهای تجسمی به دلیل این ضعف بزرگ، تمامی تصمیم ها به بدنه اداره كل تجسمی وابسته است.
مظفری گفت: من به دنبال واگذاری تصمیم گیری و برنامه ریزی ها به هنرمندان و انجمن های هنری هستم و معتقدم مجموعه ارشاد باید فقط مجری برنامه ها باشد.
وی ایجاد سازمان صنفی هنرمندان در كشور را ضروری دانست و افزود: تنها با ایجاد این سازمان می توان ساختاری ایجاد كرد كه هنرهای تجسمی سراسر كشور را با یكدیگر مرتبط كند و در این صورت تشخیص فردی به عنوان هنرمند، درجه بندی، رسیدگی به تخلفات و بسیاری از مباحث از طریق این سازمان انجام خواهد شد.
مظفری از حقوق معنوی و جایگاه فعلی هنرهای تجسمی نسبت به نمایش، سینما و موسیقی گلایه كرد و گفت: باید تلاش كنیم به حقوق از دست رفته هنرهای تجسمی دست یابیم.
**مشاركت 10 درصد از گالری ها در اقتصاد هنر
مدیركل هنرهای تجسمی با اشاره هر اینكه تنها 10 درصد از گالری ها در اقتصاد هنر مشاركت فعال دارند گفت: یك و نیم درصد از تعداد كل گالری های جهان در ایران است و این نشان می دهد كه از نظر كمیت در جایگاه خوبی قرار داریم ولی در كیفیت و تاثیرگذاری در چرخه اقتصاد هنر فاصله زیادی تا رسیدن به یك جایگاه ایده آل وجود دارد و شرایط اكنون قابل دفاع نیست.
مظفری درخصوص نظارت بر عملكرد محتوایی گالری ها گفت: در وزارت ارشاد دو نوع نظارت تعریف شده است كه در یك شكل همانند حوزه كتاب و نمایش قبل از اجرا باید مجوز گرفته شود و در نوع دیگر مانند مطبوعات نظارت بر عهده خود مدیر مسئول است. وی خاطرنشان كرد: نظارت در حوزه گالری ها به عهده مدیران گالری گذاشته شده است و در جلسه ای كه با این مدیران داشتیم توصیه شد گالری داران اجازه ندهند كه دود معدود گالری هایی كه آثاری خلاف قواعد نظام ارایه می دهند به چشم دیگران برود.
**مشكل حراج ها فقدان آرت فر است
مدیر كل مركز هنر های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نبود چرخه صحیح حراج در كشور گفت: حراج های هنری یكی از ضروریات اقتصاد هنر است ولی نباید فراموش كرد كه پیش از داشتن آرت فر ( فروش غرفه ای) به سراغ حراج رفته ایم.
وی افزود: در یك روند صحیح باید گالری ها در طول سال اقدام به معرفی هنرمندان و برگزاری آرت فر سالانه كنند و سپس هنرمندان و آثار شناخته شده از این طریق به سمت حراج بروند.
مظفری گفت: بخشی از ماموریت گالری ها معرفی هنرمندان ایرانی به خارجی ها و در مقابل دعوت از هنرمندان صاحب نام جهان به داخل كشور است و اگر این تعاملات انجام شود شرایط بهتری را خواهیم داشت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتقادش به مافیای هنر گفت: این سوال حامل واژه ای است كه نمی توان بدون اشاره به جغرافیا و شاخصه های آن چنین چیزی را مطرح كرد و اگر چنین چیزی مطلق مطرح می شود نیازمند ارایه چهارچوب ها و جریان است.
فراهنگ **9031** 1701
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
تهران- ایرنا- مدیركل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه اندازی سامانه ای برای ثبت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر خبر داد و افزود: در ماه های آینده تمامی آثار به همراه اطلاعات اسناد خرید و هدایا در این سامانه قرار خواهد گرفت.