اروميه- ايرنا- رييس اداره اجرايي زكات آذربايجان غربي گفت: از ابتداي امسال تاكنون بيش از 175 ميليارد ريال زكات در استان جمع آوري شده كه نسبت به مدت مشابه پارسال بيش از 156درصد افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام جابر شوقي روز سه شنبه در حاشيه همايش زكات شهرستان ماكو در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: براي امسال 270 ميليارد ريال جمع آوري زكات در استان پيش بيني شده است كه با اين روند پيش بيني مي شود تا پايان امسال نزديك 300 ميليارد ريال در استان جمع آوري شود .
وي ادامه داد: يكهزار و 700 روستا در آذربايجان غربي داراي دهياري است كه شوراي زكات در آنها تشكيل شده و يكهزار و 980 روستاي باقيمانده در آذربايجان غربي نيز زير پوشش اين طرح مي رود.
وي از هزينه بيش از 90 درصد زكات براي خانواده هاي نيازمند در استان خبر داد و اضافه كرد: زكات جمع آوري شده براي خانواده هاي تحت پوشش و غير تحت پوشش هزينه شده و بقيه زكات هم در اختيار طرح هاي عمراني عام المنفعه قرار مي گيرد.
حجت الاسلام شوقي گفت: بر اساس برنامه طراحي شده در استان امسال رويكرد هزينه زكات براي فقرا و نيازمندان جامعه است كه امسال استان آذربايجان غربي در اجراي اين طرح در كشور پيشقدم است.
به گزارش ايرنا، زكات در آذربايجان غربي بيشتر به گندم، جو و كشمش و در برخي موارد به دام تعلق مي گيرد.
زكات در لغت به 2 معناي رشد و نمو و پاك آمده است؛ واژه زكات به سهمي اطلاق مي‌شود كه انسان از مال خود خارج مي‌كند و به فقرا مي‌دهد و به اين دليل است كه در پرداخت آن، اميد رشد و افزايش مال همراه با خير و بركت را دارد و موجب تزكيه و پاكي روح پرداخت كننده مي‌شود.
در قرآن كريم آمدن زكات در كنار نماز نشانه آن است كه رابطه با خداوند متعال از طريق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه اداي زكات برقرار مي‌شود.
همراهي اين‌ 2 به جهت اهميت ويژه آنهاست زيرا نماز در آيات قرآن كريم و روايات اسلامي از جايگاه خاصي برخوردار است و زكات نيز در دين اسلام در بعد اقتصادي و اجتماعي بسيار اهميت دارد.
گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردي است كه زكات به آنها تعلق مي گيرد.
7132/2093