مشهد- ايرنا- استاندار خراسان رضوي گفت: اين استان با ميزباني جمعيت قابل توجهي از مهاجران افغانستاني هم اينك محل سكونت 320 هزار پناهجو از كشور همسايه است.

استانداري خراسان رضوي روز سه شنبه به نقل از عليرضا رشيديان در ديدار با 'فليپ گرندي' كميسر عالي سازمان ملل در امور پناهندگان گزارش داد: 80 هزار دانش آموز و شش هزار دانشجوي افغانستاني در مدارس و دانشگاههاي اين استان تحصيل مي كنند.
وي افزود: همچنين 40 هزار نفر از اين پناهندگان با پروانه كار قانوني در خراسان رضوي شاغل هستند و بخشي هم بدون پروانه كار مي كنند و حتي جمعيت زيادي از آنان در ايران ازدواج كرده اند.
استاندار خراسان رضوي ادامه داد: تمام تلاش بر آن است كه شرايط مناسبي براي پناهجويان در اين استان فراهم شود اما بهترين شرايط براي هر پناهجو بازگشت به موطن خود با حفظ امنيت و آرامش است. اين هدف جز با تلاش و تمركز كميسارياي عالي ملل متحد و همه كشورهاي جهان ميسر نمي شود.
وي به پديده جديد ورود غيرقانوني كودكان افغانستاني به ايران نيز اشاره و بيان كرد: بايد كميسارياي عالي پناهندگان نسبت به ايجاد شرايطي براي حمايت اين كودكان در بين خانواده هايشان در افغانستان اقدام موثري انجام دهد تا از تبعات بعدي آن جلوگيري شود.

* وظيفه حمايت از كشورهاي ميزبان پناهجويان
كميسر عالي سازمان ملل در امور پناهندگان نيز در اين ديدار گفت: وظيفه اصلي من اين است كه خدمات ارزنده جمهوري اسلامي ايران را به پناهندگان افغانستاني را در بخشهاي مختلف نظير بهداشت و آموزش، اطلاع رساني كنم.
فيليپ گرندي افزود: حمايت كشورهاي ميزبان پناهندگان از جمله مباحث مورد توجه كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان است. با اين وجود بايد راه حل اين مشكل را در داخل خود افغانستان جستجو كنيم.
وي گفت: براي حمايت از كشورهاي ميزبان پناهجويان به ويژه جمهوري اسلامي ايران تلاش مي كنيم، شايد پيش از اين در زمينه جلب كمكهاي كشورهاي حامي موفق نبوده ايم اما اكنون تلاش مي كنيم اين حمايتها محقق شوند.
3027/1858