اهواز - ايرنا - يك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: شايع ترين نوع هپاتيت، ناشي از كبد چرب، عوارض ناشي از مصرف خودسرانه دارو و مكمل ها و اختلالات سيستم ايمني است.

دكتر پژمان علوي نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هپاتيت هاي ويروسي واكسن و يا درمان هاي موثري دارند.
وي با اشاره به اينكه هپاتيت به معناي التهاب يا ورم در كبد است گفت: هپاتيت هاي ويروسي به انواع A، B، C، D و E تقسيم مي شود كه نوع B، C و D مي توانند مزمن شوند اما A و E تنها بيماري حاد ايجاد مي كنند؛ البته هركدام از انواع هپاتيت به نوبه خود خطرناك هستند.
علوي نژاد در خصوص هپاتيت ناشي از كبد چرب افزود:در دنيا و خوزستان از هر سه تا چهار نفر يك نفر مبتلا به كبد چرب است و فرد هيچ گونه علامتي ندارد و به عنوان قاتل خاموش ياد مي شود.
اين فوق تخصص گوارش و كبد بيان كرد: هپاتيت حاد داراي علايم خستگي و كوفتگي، تب و لرز، ادرار تيره رنگ، خارش ، آبريزش بيني و ورم مفاصل است و پس از معاينه افزايش آنزيم هاي كبدي مشخص مي شود.
وي ادامه داد: هپاتيت مزمن يعني اختلال آنزيم هاي كبدي بيش از سه تا 6 ماه طول مي كشد.
علوي نژاد گفت: فرد مبتلا به هپاتيت حاد، نياز به استراحت و درمان نگهدارنده دارد و در مواقع خاص از داروهاي اختصاصي استفاده مي شود اما در نوع مزمن بسته به دليل هپاتيت، درمان اختصاصي براي فرد تجويز مي شود.
اين فوق تخصص گوارش و كبد اضافه كرد: وقتي عوارض و التهابات كبد مزمن شود آسيب تجمعي باعث فيبري شدن كبد مي شود.
وي ادامه داد: در اين صورت كبد سيروتيك شده و كاركرد خود را از دست مي دهد و تنها درمان قطعي فرد مبتلا به سيروز كبدي (التهابات شديد كبد) پيوند كبد است.
علوي نژاد گفت: درمان هپاتيت C به سمتي مي رود كه در 10 تا 20 سال آينده ريشه كن شود و هپاتيت B واكسيناسيون فعالي دارد.
اين فوق تخصص گوارش و كبد در خصوص راه هاي پيشگيري بيان كرد: داشتن زندگي سالم، پرهيز از مصرف خودسرانه دارو، دسترسي به آب و مواد غذايي سالم ، تحرك كافي و پرهيز از اضافه وزن به سلامت جسم و كبد كمك مي كند.
3004/ 6037