تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷

زاهدان- ایرنا- مشكل طولانی شدن صف های بنزین در شهرهای سیستان و بلوچستان كه همزمان با نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن قیمت سوخت در مرزها به وجود آمد نه تنها حل نشد بلكه به صف های پیچ در پیچ در خیابان ها و كوچه های اطراف جایگاه های سوخت تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا بیش از یك ماه است كه صف های طولانی بنزین در مقابل جایگاههای سوخت مردم را كلافه كرده بطوریكه برای سوخیتگیری باید یك تا سه ساعت وقتشان را در این صف ها تلف كنند.
با وجودی كه همه می دانند دلیل طولانی شدن صف های بنزین در شهرهای سیستان و بلوچستان چیست اما حل آن مسئولان را نیز كلافه كرده است.
حدود یك هفته پیش با برنامه ریزی مسئولان و ارائه راهكارهای مقتضی برای مدت كوتاهی صفها شكسته شد اما بعد از یك وقفه كوتاه و خلوت شدن موقت جایگاه های سوخت دوباره این مشكل در خیابان ها ظاهر شده و حتی نیمه شبها نیز از طولانی بودن صف ها كاسته نمی شود.
سرازیر شدن كارت های سوخت مهاجر از دیگر نقاط كشور به سیستان و بلوچستان و افزایش قیمت سوخت قاچاق در مرزها مهمترین دلایل طولانی شدن صف های بنزین از سوی مسئولان استانی اعلام شد.
از طرفی شناسایی و باطل كردن كارت های سوخت مهاجر و تجهیز جایگاه سوخت به دوربین پایش تصویری آنلاین برای جلوگیری از تخلفات از جمله راهكارهای پیشنهادی مسئولان برای حل این مشكل بود اما این وضعیت همچنان ادامه دارد و صف های بنزین هر روز شلوغ تر از روز قبل است.
برخی رانندگان در صف انتظار با انتقاد از نظارت های ضعیف دستگاههای دست اندركار تصریح كردند: متصدیان پمپ های بنزین بدون هیچ نگرانی و در مقابل دیدگان عامه مردم اجازه می دهند كه قاچاقچیان سوخت در باك های اضافی خودروها سوختگیری كنند.
یكی از رانندگان كه خود را محمود غمخوار معرفی كرد، گفت: برخی قاچاقچیان سوخت در داخل خودروهای خود مشك های بزرگ و تیوپ های لاستیك خودروهای سنگین را تعبیه كرده و تا 300 یا 400 لیتر نیز سوختگیری می كنند و هیچ كس مانع آنان نمی شود.

** 64 هزار كارت سوخت مهاجر باطل شد
تا ابتدای شهریور ماه امسال به گفته دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز سیستان و بلوچستان بالغ بر 62 هزار كارت مهاجر متخلف كه سهمیه سوخت آن ها خارج از شبكه به فروش می رسید توسط مناطق نفتی سیستان و بلوچستان باطل شد.
اكنون پس از 13 روز مجید محبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از باطل شدن 2 هزار كارت سوخت دیگر خبر داد اما همچنان معتقد است هر چقدر كارت مهاجر باطل شود مجدد كارت های دیگری جایگزین آن می شود.
حمید نوری یكی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از صف های طولانی بنزین و شلوغی جایگاه های سوخت زاهدان در مرداد ماه حدود یك هفته شاهد خلوت بودن صف های بنزین بودیم اما چند روزی است كه دوباره این اتفاق افتاده و این بار بیشتر از گذشته این صف ها طولانی شده است.
وی افزود: شب گذشته برای دریافت سوخت به پمپ بنزین واقع در بزرگراه خلیج فارس مراجعه كردم چرا كه این جایگاه بیرون از محدوده شهر و تقریبا اكثر اوقات خلوت است اما متاسفانه در این جایگاه نیز با صف طولانی بنزین مواجه شدم.
این شهروند تصریح كرد: پس از آن به جایگاه سوخت واقع در خیابان دانشگاه زاهدان مراجعه كردم اما وقتی صف بنزین را دنبال كردم انتهای آن از خیابان 7 تیر سر در آورد. در واقع صف جایگاه سوخت از مرز یك خیابان و كوچه گذشته و وارد خیابان بعدی شده بود.
یكی دیگر از شهروندان زاهدانی در این باره اظهار داشت: در بسیاری از جایگاه های سوخت برخی رانندگان بدون منتظر ماندن در صف خودروی خود را در همان حوالی پارك می كنند و با مراجعه به جایگاه بنزین مورد نیاز خود را خارج از نوبت درون ظرف دریافت می كنند.
محمد سرگزی ادامه داد: برخی رانندگان نیز خارج از صف از خروجی جایگاه وارد می شوند و خودروی خود را در نزدیك ترین نازل برای دریافت سوخت پارك می كنند. جایگاه داران و پمپچی ها نه تنها با این موضوع برخورد نمی كنند بلكه آنان را یاری هم می كنند.
وی خاطر نشان كرد: بسیاری از رانندگانی كه برای دریافت بنزین مراجعه می كنند چند كارت به همراه خود دارند و وقتی پس از ساعت ها انتظار به یك نازل بنزین می رسند تا می توانند از این موقعیت برای دریافت بنزین استفاده می كنند و همین موضوع سبب طولانی شدن صف ها می شود.

**تنها 7 جایگاه به پایش تصویری مجهز شدند
با وجود ضرب الاجل دادستانی مركز سیستان و بلوچستان برای تجهیز جایگاه های سوخت استان به دوربین های آی پی دار فقط هفت جایگاه به سامانه پایش تصویری مجهز شده اند.
دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تجهیز جایگاه های سوخت به دوربین های آی پی دار یكی از زیرساخت های نرم افزاری برای جلوگیری از تخلفات در این زمینه است كه پایش تصویری آن را حراست شركت نفت و استانداری به طور آنلاین انجام خواهند داد.
محبی افزود: بیش از 100 جایگاه سوخت در سیستان و بلوچستان وجود دارد كه مقرر شد جایگاه های مركز استان و شهرهای مرزی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی به دوربین های آی پی دار تجهیز شوند اما تا كنون فقط هفت جایگاه در زاهدان اقدام به نصب این سیستم كرده اند.

** انسداد مرز؛ علت خلوت شدن موقت جایگاه های سوخت
دبیر كمیسیون مبارزه با قاچاق كالا و ارز سیستان و بلوچستان دلیل خلوت شدن موقت جایگاه های سوخت در اوایل شهریور ماه را انسداد مرز از سوی كشورهای پاكستان و افغانستان ذكر كرد و گفت: به طور معمول در مناسبت های مختلف مانند عید قربان كشورهای پاكستان و افغانستان اقدام به بستن مرزها می كنند.
وی ادامه داد: همین موضوع سبب شد تا در این مدت صف های بنزین كوتاه و جایگاه های سوخت خلوت شود اما بعد از باز شدن مرز دوباره شاهد طولانی شدن صف های بنزین هستیم.
محبی خاطر نشان كرد: راهكار اصلی حل این مشكل و جلوگیری از قاچاق سوخت انسداد معابر مرزی غیرمجاز است.
وی افزود: برای حل مشكل كارت های مهاجر نیز اقداماتی توسط شركت نفت در حال انجام است كه تا پایان شهریور به نتیجه می رسد.

**افزایش 29 درصدی مصرف سوخت در سیستان و بلوچستان
استفاده بیش از نیاز و برهم خوردن تعادل چرخه عرضه سوخت در سیستان و بلوچستان پیامد همین صف های طولانی است كه افزایش 29 درصدی مصرف بنزین و نفتگاز در مناطق زیر پوشش شركت پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان در بازه زمانی پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال را رقم زده است.
بر اساس اعلام مدیر شركت پخش فرآورده های نفتی زاهدان میانگین توزیع فرآورده های نفتی در 155 روز سال 97 تا پایان مرداد ماه روزانه پنج میلیون و 983 هزار لیتر بوده و در ماه های اخیر مصرف نفتگاز و بنزین روند رو به رشدی را طی كرده است.
كوروش بالادست افزایش قاچاق سوخت و ورود كارت های سوخت مهاجر از سایر استانهای كشور را دلیل اصلی افزایش مصرف بنزین و نفت گاز در منطقه زاهدان عنوان كرد.
9908 **6081