مشهد - ايرنا - والي هرات گفت: دولت افغانستان در صدد توسعه و گسترش روابط تجاري و ترانزيتي با ايران است.

محمد آصف رحيمي سه شنبه شب در نشست با استاندار خراسان رضوي و فعالان اقتصادي اين استان افزود: در شرايط فعلي نياز به گسترش همكاريهاي اقتصادي و تجاري بين ايران و افغانستان بيش از هر زمان ديگر احساس مي شود.
وي اظهار داشت: در بخش هاي مختلف اقتصادي، علمي، تجاري، فرهنگي و ورزشي اقدامات و همكاري هاي قابل توجهي طي سالهاي اخير صورت گرفته كه اين اقدامات بايد با جديت بيشتر ادامه يابد.
وي گفت: در بخش بهداشت و درمان نيز جراحي هاي پيشرفته در هرات با همكاري پزشكان متخصص ايراني انجام مي شود و براي اولين بار پيوند كليه در اين ولايت انجام شد كه خواهان گسترش همكاري هاي پزشكي با ايران نيز هستيم.
والي هرات افزود: مواد مخدر و قاچاق انسان از مهمترين معضلات افغانستان است كه عامل آن گروه هاي تروريستي هستند.
وي اظهار داشت: مبارزه جدي با اين معضلات در دستور كار است و در يكسال اخير در اين راستا 6 تن مواد مخدر در افغانستان كشف و معدوم شده است.
وي با اشاره به خشكسالي هاي اخير در منطقه گفت: اين حشكسالي ها براي زندگي ميليون ها نفر در افغانستان مشكل ايجاد كرده است.
رحيمي افزود: روند ذخيره سازي آب در سد سلما با مشكل جدي مواجه شده و طبق موافقتنامه در مذاكرات كميته آب بين ايران و افغانستان بر اجراي كامل معاهده هيرمند تاكيد شده و همچنين مطالعات در حوزه هريرود و مرز دو كشور نيز انجام مي شود.
وي با بيان اينكه بخش مهمي از برق هرات از استان خراسان رضوي تامين مي شود، خواستار كاهش قطع برق در فصول مختلف شد.
وي اظهار داشت: پيگيري هاي لازم براي تكميل خط آهن خواف - هرات نيز انجام شده و اعتبار لازم براي تكميل آن و همچنين امنيت اين مسير با 450 نيروي امنيتي تامين شده است.

* لزوم تشكيل كميته امنيتي مرزي
سركنسول جمهوري اسلامي ايران در هرات نيز در اين نشست گفت: گسترش ارتباطات با كشورهاي همسايه از اوليتهاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است.
محمود افخمي افزود: توسعه روابط همه جانبه و پايدار هميشه در دستور كار بوده و عزم، اراده و علاقه طرفين نيز بر همين امر استوار بوده است.
وي اظهار داشت: از ظرفيتهاي استان هاي هرات و خراسان رضوي به صورت بهينه استفاده نشده است و اين در حالي است كه بسياري از مشكلات اين 2 استان با گسترش همكاري ها قابل حل است لذا بايد اين ظرفيتهاي بالقوه به فعل درآيد.
وي با تاكيد بر تشكيل كميته فرهنگي بين خراسان رضوي و هرات گفت: تروريسم اين روزها بين المللي شده و بايد موضوعات مرزي، قاچاق انسان و مواد مخدر در كميته اي ويژه بررسي شود.
سركنسول جمهوري اسلامي ايران در هرات افزود: اين كميته بايد هر چه سريعتر تشكيل شود تا با همكاري هاي سازنده موفقيتهاي لازم به دست آوريم.
اعضاي هيات اقتصادي هرات طي سفر 2 روزه به خراسان رضوي علاوه بر نشست با استاندار اين استان و بازديد از مرز دوغارون، نشستي نيز با فعالان اقتصادي و بازديد از شهرك صنعتي توس در مشهد دارند.
ولايت هرات سومين استان افغانستان با مساحت حدود 55 هزار كيلومتر مربع و يك ميليون و 800 هزار نفر جمعيت در غرب اين كشور و مرز شرقي خراسان رضوي قرار دارد.
شهر هرات مركز اين ولايت نيز با حدود 400 هزار نفر جمعيت پس از كابل دومين شهر پرجمعيت افغانستان، قطب صنعتي و مهمترين كانون فرهنگي هنري افغانستان به ‌شمار مي رود.
هرات در 120 كيلومتري گذرگاه مرزي دوغارون شهرستان تايباد استان خراسان رضوي واقع است.
مرز و گمرك دوغارون محل عبور و صادرات كالا از ايران به افغانستان از طريق استان هرات است.
7505/ 6053