زاهدان- ايرنا- شهرها، روستاها و جاده هاي سيستان و بلوچستان در 2 روز گذشته ميزبان جوان ترين عضو كابينه دولت دوازدهم بود كه هدفش از اين سفر را كنترل مراحل توسعه و پيشرفت كار در شهرها و روستاهاي مرزي عنوان كرد و از شتاب توسعه در زيرساخت هاي ارتباطي اين استان خبر داد.

به گزارش ايرنا محمد جواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات روزهاي دوشنبه و سه شنبه گذشته سفرش به سيستان و بلوچستان را از جنوبي ترين نقطه اين استان يعني چابهار آغاز و از شهرهاي جنوب تا مركز اين استان بازديد كرد.
تكليفي كه برنامه ششم توسعه روي دوش او و وزارتخانه اش گذاشته گسترش دسترسي هاي مردم مناطق محروم و روستايي به زيرساخت هاي ارتباطي است به همين دليل وي در دومين سفرش به سيستان و بلوچستان براي اداي اين تكليف شهر به شهر پيشرفت كار در اين استان را پيگيري و دنبال كرد.
سفر دو روزه وزير ارتباطات به سيستان و بلوچستان خبرها و وعده هاي خوبي را به ارمغان آورد اما در عين حال ارزيابي او از وضعيت فعلي زيرساخت هاي ارتباطي در اين استان گوياي آماري دلخوش كننده نيست.
آذري جهرمي كه سفرش به سيستان و بلوچستان را با حضور در برنامه زنده شبكه استاني هامون به پايان رساند در تشريح وضعيت زيرساخت هاي ارتباطي اين استان گفت: سيستان و بلوچستان 9 هزار روستا دارد كه از اين تعداد 7 هزار و 100 روستا داراي سكنه است و 5 هزار و 100 روستا بالاي 20 خانوار جمعيت دارند.
وي ادامه داد: تنها پنج درصد روستاهاي سيستان و بلوچستان زيرساخت ارتباطي مناسب يعني اينترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه دارند و 14 درصد از اين روستاها فاقد هر گونه بستر ارتباطي هستند.
وزير ارتباطات اظهار داشت: سيستان و بلوچستان در مقايسه با استان هاي ديگر از نظر زيرساخت هاي ارتباطي توسعه كمتري پيدا كرده است و دليل آن هم گستردگي جغرافيايي و پراكندگي جمعيت است.
وي افزود: در سفر 9 ماه پيش بنده به همراه رئيس جمهوري و همچنين در تمامي جلساتي كه درباره سيستان و بلوچستان برگزار مي شود، تاكيد آقاي روحاني بر توسعه سيستان و بلوچستان به عنوان برنامه ويژه همه وزارتخانه هاست.

** خبرها و وعده هاي وزير ارتباطات براي سيستان و بلوچستان
تجهيز بستر ارتباطي سيستان و بلوچستان به 750 كيلومتر فيبر نوري زميني، فراهم شدن امكان اينترنت ثابت و تلفن خانگي در 2 هزار و 215 روستا، احداث و به روز رساني 330 سايت شهري و روستايي و دسترسي همه شهرها و برخي روستاهاي اين استان به خدمات نسل هاي 3 و 4 در يك سال گذشته نيز از جمله خبرهاي خوبي بود كه از زبان وزير ارتباطات شنيده شد.
آذري جهرمي در اين سفر از برداشتن گام هايي بلند براي توسعه زيرساخت هاي ارتباطي سيستان و بلوچستان تا پايان سالجاري خبرداد و تصريح كرد: بر اساس تفاهم انجام شده بين مسئولان استاني مقرر شد تا پايان امسال براي 500 روستا بستر اينترنت و تلفن خانگي فراهم شود.
وي ادامه داد: 500 كيلومتر فيبر نوري زميني نيز به شبكه بين شهري فيبر نوري اين استان تا پايان سال اضافه خواهد شد همچنين در اين مدت 600 روستا از خدمات پهنه موبايل بهره مند مي شوند.

**بهره مندي روستاي جهاني كلپورگان از سفر وزير ارتباطات
حضور آذري جهرمي در روستاي هدف گردشگري جهاني «كلپورگان» شهرستان سراوان نشان داد كه در عصر ارتباطات يك جوان روستايي مي تواند مستقيما دعوت كننده يك وزير باشد.
وزير ارتباطات كه دو هفته پيش از طريق پيام يك جوان روستايي در توييتر از وجود سفال هفت هزار ساله كلپورگان و ثبت جهاني اين روستا مطلع شده بود در اين سفر بازديد از اين روستا را در دستور كار قرار داد و به درخواست همان جوان شرايط را براي ارتباط اين روستا با جهان مهيا كرد.
وزير ارتباطات در برنامه زنده تلويزيوني شب گذشته در اين باره گفت: دو هفته پيش يكي از اهالي روستاي كلپورگان در توييتر به بنده پيام داد و گفت «در اين روستا محصول جهاني با سابقه هفت هزار ساله داريم اما براي معرفي آن اينترنت پر سرعت نداريم».
آذري جهرمي ادامه داد: بعد از پرس و جوي بنده درباره اين روستا با توجه به توسعه زيرساخت ها از قبل، هفته گذشته مشكل اينترنت پرسرعت روستاي كلپورگان حل شد.
وي با بيان اينكه صنايع دستي اين روستا قابل عرضه به دنياست افزود: طبق هماهنگي انجام شده با شركت دي جي كالا قرار شد براي توليدكنندگان سفال در كلپورگان دوره آموزشي كسب و كار در فضاي مجازي برگزار شود.
وزير ارتباطات اظهار داشت: ظرف دو هفته آينده نيز شركت پست در اين روستا دفتري داير مي كند كه از طريق آن سفارش هاي اينترنتي داخلي و خارجي از محصولات و صنايع دستي كلپورگان به نقاط مختلف كشور و دنيا منتقل خواهد شد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ششمين وزيري است كه از ابتداي امسال به سيستان و بلوچستان سفر و از نزديك مشكلات پهناورترين استان كشور را مشاهده كرد. استاني كه با دارا بودن جوان ترين جمعيت كشور با نرخ بيكاري 12 درصد و 56 هزار نفر بيكار شانزدهمين استان بيكار كشور است.
علاوه بر اين خشكسالي، كمبود منابع آب، حاشيه نشيني و مشكلاتي از قيبل نبود زيرساخت هاي ارتباطي مناسب سايه سنگيني بر قابليت ها و ظرفيت هاي نهفته اين استان انداخته است كه اميد مي رود با حضور وزرا و مسئولان رده بالاي كشوري در منطقه و مشاهده و لمس اين مشكلات از نزديك هر چه زودتر ابر محروميت از آسمان اين استان كنار رود و شاهد تابش پيشرفت هاي روزافزون اين استان باشيم.
استان سيستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 كيلومتر مربع پهناورترين استان كشور بطوريكه فاصله شمالي ترين (شهرستان هيرمند) تا جنوبي ترين نقطه اين استان (گواتر چابهار و زرآباد كنارك) بيش از هزار كيلومتر است.
9908 **6081