مشهد- ايرنا- تفاهمنامه همكاري استان خراسان رضوي با ولايت هرات افغانستان توسط عليرضا رشيديان و محمد آصف رحيمي در مشهد امضا شد.

استاندار خراسان رضوي روز پنجشنبه در مراسم امضاي اين تفاهمنامه 49 بندي گفت: در اين تفاهمنامه مقرر شده است استان هاي هرات و خراسان رضوي در زمينه هاي امنيتي با هم همكاري كنند تا دشمنان اعم از گروههاي تروريستي، قاچاقچيان انسان و مواد مخدر نتوانند از خلاء امنيتي سوء استفاده كنند.
عليرضا رشيديان افزود: بعد از جلسات عمومي، سه كارگروه توسعه همكاريهاي اقتصادي، تجاري و گمركات، كارگروه فرهنگي، علمي و آموزشي و كارگروه امنيت مرزها بين 2 طرف ايراني و افغانستاني تشكيل شد و در كنار اين سه كارگروه، كميته هاي تخصصي توسعه و سرمايه گذاري، حمل و نقل و ترانزيت، سوخت و انرژي و بهداشت و سلامت نيز آغاز به كار كرد كه منجر به امضاي صورتجلساتي بين 2 طرف شد.
وي با اشاره به بازديد والي هرات از مرز دوغارون كه بين اسلام قلعه افغانستان و تايباد ايران قرار دارد اظهار داشت: از موارد مهمي كه نياز به سرعت بخشيدن دارد، راه آهن بين خواف ايران و منطقه هرات افغانستان است كه تا ايستگاه 'جنو' پيش رفته و اميد است با مساعي طرفين شاهد حركت قطار در اين مسير براي انتقال بار و مسافر باشيم.
وي گفت: افزايش ساعت كار گمركات و بانكهاي 2 طرف حتي روزهاي تعطيل و افزايش اقدامات رفاهي براي تردد كنندگان از ديگر موارد اين تفاهمنامه است ضمن آن كه مركز سي.آي.پي در مرز دوغارون كه از مصوبات سفرهاي قبلي والي هرات به خراسان رضوي بود نيز در قسمت ايران مورد بهره برداري قرار گرفته است.
رشيديان افزود: در اين تفاهمنامه مقرر شد در مبادلات مرزي بين ايران و افغانستان هزينه ها و عوارض مختلف مرزي و ترانزيتي به نفع بازرگانان 2 طرف كاهش يابد.
وي اظهار داشت: با توجه به مشكلاتي كه در حوزه برق در كشور ما به وجود آمده بود و مشكل در خط انتقال برق از ايران به هرات، خراسان رضوي براي جلب سرمايه گذاري طرف افغانستاني در حوزه صادرات برق به اين كشور اعلام آمادگي كرد تا بتواند خط انتقال 400 كيلو ولت برق از ايران به افغانستان را اجرا كند.
وي گفت: نمايشگاه اختصاصي جمهوري اسلامي ايران آبان ماه امسال در هرات افغانستان برگزار مي شود كه از تاجران و بازرگانان ايران دعوت مي شود در اين نمايشگاه حضور فعال داشته باشند.
استاندار خراسان رضوي 2 حادثه تروريستي ديروز در شهرهاي هرات و كابل افغانستان را محكوم كرد و افزود: اين حملات ناجوانمردانه را كه مردم اين 2 شهر را هدف قرار داد محكوم نموده و با مردم و دولت افغانستان ابراز همدردي مي كنيم و اميدواريم كه افغانستان از تروريسم عاري شود كه گسترش تعاملات مي تواند در گسترش امنيت نيز موثر باشد.
وي در پاسخ به پرسشي در باره سد سلمي در هرات افغانستان و حقابه ايران از آب اين سد اظهار داشت: كميته مشترك آب بين ايران و افغانستان تشكيل شده كه مذاكرات در آن كميته در جريان است.
والي هرات افغانستان نيز گفت: كارهاي بسيار در مرز دوغارون بين ايران و افغانستان انجام شده و ايران دستگاه هاي بزرگ اسكنر را در سمت خود مستقر كرده است كه دستگاه هاي اسكنر افغانستان هم تهيه شده و به زودي نصب خواهد شد.
محمد آصف رحيمي افزود: آنچه در مرز دوغارون وجود دارد مورد رضايت كامل ايران و افغانستان نيست.
وي اظهار داشت: 20 هتل بسيار مهم پنج و سه ستاره در استان خراسان رضوي توسط سرمايه گذاران افغانستاني ايجاد شده و اميد است ايراني ها نيز در شهرك صنعتي شماره 2 هرات افغانستان مشاركت كنند.
وي گفت: 12 هزار تبعه افغانستاني توسط دولت ايران زيرپوشش بيمه سلامت قرار گرفتند كه اين تعداد نياز به افزايش دارد.
1922/ 6053