لندن - ايرنا - شركت هواپيمايي «بريتيش ايرويز» (BA) اعلام كرد كه هكرها اطلاعات بانكي 380 هزار مسافر اين شركت هواپيمايي را سرقت كرده‌اند.

به گزارش بامداد جمعه ايرنا، اين شركت هواپيمايي افزود: مسافراني كه در بازه زماني 21 آگوست (30 مرداد) تا 5 سپتامبر (14 شهريور) از طريق سايت رسمي اين شركت به آدرس ba.com و يا نرم‌افزار گوشي همراه (BA app) اقدام به خريد بليت كرده‌اند، هدف حمله هكرها قرار گرفته‌اند. در جريان اين سرقت سايبري هيچ‌گونه اطلاعات سفر يا مشخصات گذرنامه‌اي مسافران به سرقت نرفته است؛ اما اطلاعات فردي و مالي متعلق به مشتريان به سرقت رفته است.
بنا بر اعلام بريتيش ايرويز اين مشكل اكنون برطرف شده است و تارنماي اين شركت دوباره در دسترس مسافران قرار گرفته است.
بريتيش ايرويز در اين رابطه اضافه كرد كه مراتب را به پليس و مقام‌هاي ذي‌ربط اطلاع داده. با اين‌حال به مشتريان خود توصيه كرد كه براي اطمينان از عدم سوء استفاده هكرها، حساب بانكي‌شان را بررسي كنند.
'بريتيش ايرويز' تازه‌ترين شركت انگليسي است كه طي ماه‌هاي اخير مورد حمله سايبري قرار گرفته است.
خردادماه گذشته فروشگاه زنجيره‌اي 'ديكسونز كارفون' نيز گفته بود كه اطلاعات بانكي 5.9 ميليون مشتري اين فروشگاه هك شده است. به گفته اين شركت انگليسي بخش زيادي از اطلاعات سرقت شده مربوط به كارت‌هايي بود كه از فناوري استفاده از رمز براي پرداخت استفاده مي‌كنند. با اين‌وجود حدود 105 هزار كارت‌ بانكي متعلق به اتباع غير اروپايي بود كه از فناوري ياد شده سود نمي‌برند.
دولت انگليس به‌تازگي قانوني را موسوم به 'حفاظت از داده‌هاي عمومي' (GDPR) به اجرا گذاشته كه بر اساس آن تمام شركت‌هاي انگليسي ملزم به رعايت تدابير امنيتي براي حفاظت از اطلاعات مشتريان خود هستند. متخلفان بر اساس اين قانون تا حداكثر 4 درصد از درآمد سالانه خود را جريمه مي‌شوند.
شركت 'بريتيش ايرويز' به‌رغم انتقادهاي داخلي قصد دارد تا براي كاهش هزينه‌هاي خود، بخش فناوري اطلاعات اين شركت را به هند منتقل كند. سال گذشته براثر نقص فني به وجود آمده در سامانه كامپيوتري اين شركت، 75 هزار مسافر سرگردان شدند.
'الكس كروز' مدير شركت هواپيمايي بريتيش ايرويز از بابت اختلال به وجود آمده عذرخواهي و تصريح كرد: حفاظت از اطلاعات مشتريان اين شركت را امري جدي تلقي مي‌كند.
شبد**اروپام ** هـ ن **1379