ساري - ايرنا - همه ساله نيمه دوم شهريور در مازندران با بانگ مرال ( گوزن قرمز) جنگل هاي هيركاني از تنكابن تا گلوگاه در حالي روحيه سرخوشي به طبيعت مي بخشد كه در آن سو شكارچيان متخلف در كمين خاموش كردن اين صداهاي سرشار از شوق زندگي هستند.

رئيس اداره حيات وحش اداره كل منابع طبيعي مازندران گفت: فصل گاوبانگي در جنگل هاي هيركاني از نيمه دوم شهريور ماه شروع مي شود و تا اواخر نيمه اول مهرماه ادامه دارد.
كوروس ربيعي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: گاوبانگي، سرفصل جديد زندگي طبيعي براي مرال هاي نر است كه در اين زمان اين گونه هاي جانوري براي ايجاد قلمرو و همسرگزيني در ستيز با رقبا هستند.
وي گفت: در چنين شرايطي مرال نر از لحاظ جسمي دچار ضعف شده و سطح هوشياري آنها در مواجهه با خطر كاهش مي يابد و اين وضعيت نامناسب جسمي و روحي شكارچيان متخلف را براي شكار به طمع مي اندازد.
ربيعي اظهار داشت: محيط زيست با درك شرايط حساس و حفاظت از حيات وحش همه ساله گروههايي را براي محافظت از اين گونه ها راهي 12 منطقه زيستگاهي مرال ها در جنگل هاي هيركاني مي كند.
وي از جنگل نشينان مازني خواست تا در فصل گاوبانگي براي حمايت ازحيات دوباره زندگي جانوري به خصوص مرال با محيط زيست همكاري كنند و هر گونه تحرك شكارچيان متخلف را اطلاع رساني داشته باشند.
ربيعي تعداد مرال در جنگل هاي هيركاني را براساس سرشماري سال گذشته 400 راس اعلام كرد.
** استقرار 30 چادر در زيستگاههاي مرال
فرمانده يگان حفاظت محيط زيست مازندران هم گفت كه همزمان با شروع گاوبانگي 30 چادر در 12 نقطه از زيستگاههاي احتمالي مرال از تنكابن در غرب تا گلوگاه در شرق مستقر شد.
مسلم آهنگري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: يگان حفاظت به صورت شبانه روزي در اين زيستگاهها تا آبان ماه حضور دارند و با شكارچيان متخلف برخورد خواهند كرد.
مرال يا گوزن قرمز ، نماد تنوع زيستي مازندران و از گونه هاي حمايت شده در جنگل هاي شمال است كه قلمرو آن از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش هاي از خراسان شمالي امتداد دارد.
مناطق جنگلي هزارجريب بهشهر و نكا ، پناهگاه حيات وحش دودانگه و چهاردانگه ، كياسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مركزي از مهم ترين زيستگاههاي مرال در كشور است.
گاوبانگي به فعاليت پر سر و صداي گوزن هاي نر همزمان با فصل جفت گيري براي تعيين قلمرو گفته مي شود .
گوزن هاي نر براي تعيين قلمرو به جنگ با ديگر نرها مي روند و با ايجاد صدايي شبيه صداي گاو اهلي، گوزن هاي ماده را در محدوده قلمرو خود جمع مي كنند.
در فصل گاوبانگي اگر گوزن نر صداي گوزن نر ديگري را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صداي مربوطه حركت مي كند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج كند.
شكارچيان در اين زمان در نقطه اي كمين كرده و به وسيله ابزارهايي همچون شاخ قوچ، كدو و غيره صداي گوزن ها را تقليد مي كنند و گوزن نري كه شكارچيان در قلمرو آن حضور دارند بلافاصله به سمت صدا حركت كرده و در مقابل شكارچيان ظاهر شده و به راحتي شكارش مي كنند.
همچنين در فصل گاوبانگي گوزن هاي نر جواني كه موفق به تعيين قلمرو نمي شوند، از قلمرو نرهاي بزرگ تر رانده شده و به حاشيه مناطق پناه جنگلي مي آورند و به همين خاطر گوزن هاي نر و جوان در طول فصل گاوبانگي بسيار آسيب پذير هستند.
در ضمن گوزن ها در فصل جفتگيري به دليل ترشح هورمون هاي مربوطه از هوشياري و تمركز بالايي در شناسايي و فرار از دست شكارچيان برخوردار نيستند و به سهولت شكار مي شوند.
به دليل آسيب پذير شدن گوزن ها در فصل گاوبانگي، محيط بانان زيستگاههاي مرال در مناطق جنگلي شمال كشور اقدام به برپايي پست هاي موقت گاوبانگي به وسيله چادر در نقاط حساس نموده و حفاظت از گوزن ها را تشديد مي كنند. در ساير ايام سال شكار مرال به دليل پوشش انبوه زيستگاه هاي جنگلي و هشياري گوزن ها با مشقت بيشتري همراه است.
6982/1654