تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱

تهران- ایرنا- رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنجشنبه گذشته در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با تاكید بر جنگ رسانه ای راه اندازی شده از جانب دشمن، بر ضرورت هوشیاری و آگاهی در برابر نقشه های شوم دشمنان تاكید كردند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، رهبر معظم انقلاب در ادامه با بیان این كه این جنگ رسانه ای، از قبل هم وجود داشته ولی اكنون شدت آن بیشتر شده است، تصریح كردند: براساس اطلاعاتی كه در اختیار داریم، دستگاههای جاسوسی امریكا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون های منطقه اطراف كشور ما، تشكیلاتی را برای این جنگ رسانه ای راه اندازی كرده اند و به طور جدی در حال برنامه ریزی و تلاش برای آلوده كردن فضای تبلیغاتی و فكری جامعه هستند.

در این زمینه به ذكر چند نكته می پردازیم؛
1-جنگ ها وارد مراحل تازه ای شده اند و به مانند گذشته تنها شامل جنگ های سخت نمی شوند كه نبردها در آن مشخص شده بودند. بلكه امروزه جنگ های اقتصادی و سیاسی با ایجاد فشار و به زانو در آوردن دیگران توسط قدرت های استعماری مورد استفاده قرار می گیرد. یكی از جنگ های پیچیده، جنگ رسانه ای و جریان سازی یكسویه خبری است.
جنگ رسانه ای و تبلیغاتی یكی از نمودهای «جنگ نرم» است. این نوع جنگ ها در صفحات روزنامه ها و تلویزیون، میكروفن رادیوها و عدسی دوربین ها جریان دارد. البته طی چندسال اخیر شبكه های اجتماعی نیز به محلی برای ایجاد شبهه افكنی و كاشتن بذر تردید میان مردم تبدیل شده است.

2-بررسی خط و مشی عملیات روانی سنگینی كه دشمنان انقلاب اسلامی از طریق رسانه ها دنبال می كنند گویای آن است كه این رسانه‌ها در پی جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارش‌هایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناكامل هستند. بر این اساس در راستای اهدافی از پیش طراحی‌شده به جریان سازی خبری می‌پردازند. به ‌بیان‌ دیگر، تفسیر و تاویلی كه این رسانه ها از اخبار ارائه می دهند، در راستای اهداف از پیش طراحی ‌شده است.
بنابر این رسانه های بیگانه حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند و سعی می‌كنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارش‌ها ارائه كنند. ازاین‌رو بردن ذهنِ افكار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در كنار استفاده از تكنیك‌های عملیات روانی همچون برجسته‌سازی حاشیه‌ها و چشم‌پوشی از حقیقت یكی از اصلی‌ترین راهبردهای این رسانه‌ها است.

3- رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از سخنانشان تصریح كردند كه اهداف جنگ رسانه ای، ایجاد اضطراب، یأس، ناامیدی و احساس بن بست و بدبین كردن مردم نسبت به یكدیگر و نسبت به دستگاههای مسوول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشكلات اقتصادی در ذهن جامعه است.
این بخش از سخنان رهبری، اهداف شوم رسانه های معاند را آشكار می سازد كه با بزرگنمایی مشكلات و كوچك نشان دادن توفیقات به دنبال آنند تا از هر ابزاری برای القای ناامیدی و فاصله اندازی میان مردم و مسئولان استفاده كنند.
بر این اساس به نظر می رسد تنویر افكار عمومی و نیافتادن در دامی كه رسانه های معاند در جهت یاس آفرینی دنبال می كنند، گام مهمی است كه می تواند بخش بزرگی از عملیات روانی دشمن را خنثی سازد.
همانگونه كه رهبر معظم انقلاب در این دیدار به یك نمونه اشاره كردند وگفتند: در مسائل مربوط به سكه و ارز و كاهش ارزش پول ملی، جنگ رسانه ای و فضاسازی های تبلیغاتیِ بدخواهان، تاثیرگذار بوده است كه البته از دشمن توقعی جز رذالت نیست اما باید مراقب باشیم، ما به این فضاسازی‌ها برای آلوده كردن ذهن مردم، كمك نكنیم.

4-به نظر می رسد پاسخگویی به پرسش های افكار عمومی، ارائه پاسخ های به موقع، اعتمادافزایی، تقویت سرمایه های اجتماعی و همدلی می تواند به مثابه سد محكمی در مقابل جولان رسانه های معاند و بیگانه باشد.
در این میان رسانه های داخلی در اطلاع رسانی دقیق، شبهه زدایی از ابهامات و تقویت شفافیت از جایگاه برجسته ای برخوردارند.
البته با توجه به گسترش فناوری های مدرن، به ویژه شبكه های اجتماعی، هر یك از شهروندان می توانند در جنگ رسانه ای با دشمن نقش ایفا كنند و مجال و فرصت رخ نمایی به آنها ندهند.
**پژوهش**458**1552