بجنورد- ایرنا- مدیر شعب بانك مسكن خراسان شمالی گفت: با توجه به افزایش قیمت مسكن از مردم درخواست می شود برای خرید مسكن شتابزده عمل نكنند.

مجید اسدی فر روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با افزایش قیمت مصالح در اقلام مختلف همچون میلگرد، آهن و سیمان، قیمت تمام شده تولید مسكن هم افزایش یافته و مسكن روند رو به گرانی داشته است.
وی گفت: در این شرایط ممكن است مردم سراغ واحدهای بی كیفیت بروند و واحدهای بی كیفیت متقاضی پیدا كند.
این مسئول بانكی استان خراسان شمالی در باره تقاضا برای خرید مسكن مهر افزود: با توجه به اینكه هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت مسكن مهر گرفته نشده و البته افزایش قیمت در این بخش بعید به نظر می رسد، پیش بینی می شود كه متقاضی برای واحدهای مسكن مهر هم بیشتر شود.
اسدی فر با اشاره به اینكه با افزایش قیمت مسكن، توان مردم برای خرید مسكن كاهش یافته است گفت: در این شرایط حتی اگر سقف تسهیلات پرداختی برای ساخت مسكن افزایش یابد، نمی تواند راهكار درستی برای رونق بخشیدن به بازار ساخت و ساز باشد زیرا در این صورت، متقاضیان دریافت وام بدهكارتر و توانشان برای بازپرداخت كمتر می شود.
رئیس شعب بانك مسكن خراسان شمالی گفت: البته شورای پول و اعتبار هنوز تصمیمی برای افزایش سقف تسهیلات مسكن نگرفته است و پرداخت تسهیلات به روال گذشته است اما افزایش سقف تسهیلات مسكن در صورتی مفید خواهد بود كه سطح درآمد مردم افزایش یابد و توان بازپرداخت تسهیلات وجود داشته باشد و در این باره باید وضعیت اقتصاد بهبود یابد و درآمد مردم افزایش پیدا كند.
وی با بیان اینكه در وضعیت كنونی، مردم در بازپرداخت وام ها دچار مشكل هستند اظهار داشت: اكنون با افزایش قیمت ارز، بازار مسكن هم تحت تاثیر قرار گرفته و سازندگان كه از وضعیت آینده بازار مسكن و فروش واحدها نگران هستند و به همین خاطر دست از ساخت و ساز كشیده اند.
وی گفت: سازندگانی كه از وام بانكی استفاده می كنند، دلهره دارند كه با گران شدن مسكن، محصول تولیدیشان با قیمت مورد انتظاربه فروش نرسد.
رئیس شعب بانك مسكن خراسان شمالی افزود: البته با كمك های دولت به ساخت مسكن در قالب خانه اولی ها، ساخت و ساز در این بخش رونق دارد و استقبال خوبی از صندوق مسكن یكم در استان شده است.
اسدی فر گفت: بر این اساس احتمال می رود خرید و فروش در بافت فرسوده بیشتر شود زیرا نرخ سود برای ساخت و ساز در بافت فرسوده در قالب وام های خانه اولی ها پایین است و زوجین می توانند از این تسهیلات استفاده كنند.
وی تصریح كرد: در این استان تاكنون سه هزار و 661 نفر برای مسكن یكم ثبت نام كرده اند و 459 فقره وام به مبلغ 256 میلیارد ریال پرداخت شده است و البته این روند ادامه دارد.
رئیس شعب بانك مسكن خراسان شمالی تصریح كرد: نرخ سود وام های مسكن یكم برای زوجین برای ساخت و ساز در بافت فرسوده 6 درصد و سایر موارد 8 درصد است و این نرخ پایین، سبب شده تا استقبال از آن خوب باشد.
وی با بیان اینكه پرداخت تسهیلات به انبوه سازان هم، ادامه دارد و در این باره مشكلی نیست گفت: در دولت تدبیر و امید، انبوه سازان برای ساخت 2 هزار و 763 واحد، 2 هزار و 530 میلیارد ریال تسهیلات دریافت كرده اند.
وی بار دیگر تاكید كرد: برای رونق مسكن و خارج شدن از مشكلات كنونی، باید بی ثباتی موجود در اقتصاد حل شود.
رئیس شعب بانك مسكن خراسان شمالی افزود: باید بی ثباتی ارز به ثبات برسد البته احتمال می رود در این زمینه، ثبات حاصل شود زیرا اكنون ذخایر ارزی دولت به خوبی رشد كرده است.
7185/ 6042