به گزارش ایرنا محسن پور سید آقایی روز یكشنبه در هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر افزود: 2 میلیارد و ششصد میلیون دلار خسارت ناشی از آلودگی هوای تهران عددی است كه اقتصاد كشور به عنوان هزینه ناشی از آلودگی هوای پایتخت آن را پرداخت می كند.
وی در ادامه با اشاره به گزارش بانك جهانی عنوان كرد: وضعیت ایران از نظر ذرات معلق فقط از كشورهای هند ،چین و قاهره بدتر است و كشورهای مدرن توانستند آلودگی هوای خود را رفع كرده و وضعیت بسیار بهتری نسبت به ما داشته باشند.
پورسیدآقایی عنوان كرد: برنامهای 2 میلیارد دلاری به دولت پیشنهاد دادیم كه در پی آن آلودگی تهران كاهش و از ضرر 2 میلیارد و ششصد میلیون دلار جلوگیری میشود.
وی گفت: بانك جهانی راهكارهای را برای كاهش آلودگی هوا از جمله نوسازی ناوگان سنگین، نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای سنگین، توسعه معاینه فنی، توسعه خودرو پاك و توسعه مترو را ارائه كرده است.
پورسیدآقایی با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای زمستان 96 اظهار داشت: این برنامه شامل نوسازی اتوبوس ها، كامیون ها، تعویض كاتالیست تاكسی ها بوده است كه با اعتبار 35 هزار میلیارد تومان برای كاهش آلودگی هوای پایتخت در نظر گرفته شده بود و در سال 97 نیز ادامه دارد.
وی گفت: در این برنامه هفت هزار و 500 میلیارد تومان سهم دولت و مابقی سرمایه بخش خصوصی و وام به بخش خصوصی بوده است و 215 میلیارد تومان از محل جرایم راهنمایی رانندگی در نظر گرفته شد كه تاكنون 173 میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.
پور سید آقایی افزود: همچنین دولت اجازه فروش اوراق مشاركت به شهرداری تهران را صادر كرده است كه این مبالغ در رفع آلودگی هوای پایتخت می تواند موثر می باشد.
* موتورهای دیزلی برای فرآیندهای ساخت و ساز مجوز میگیرند
معاون شهردار تهران با بیان اینكه برای رفع كاهش آلودگی كسانی كه كارهای ساخت و ساز عمرانی انجام میدهند باید موتور دیزلی مجوزدار داشته باشند گفت: این موضوع از طریق معاونت عمرانی و شهرسازی شهرداری پایتخت نیز پیگیری شده است و اقدامات مهمی انجام صورت گرفته است.
*معاینه فنی در تهران 24 ساعته شده است
پورسیدآقایی با بیان اینكه كنترل معاینه فنی خودروها در كل تهران در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته دنبال میشود گفت: تاكنون داشتن معاینه فنی در مناطق كه دارای طرح زوج و فرد بودند كنترل میشد و توانستیم مصوبه كارگروه كاهش آلودگی هوا را بگیریم تا طی 24 ساعت شبانه روز معاینه فنی خودروها را كنترل كنیم.
معاون شهردار تهران تأكید كرد: بر این اساس مبادی ورودی تهران به 46 دوربین ثبت تخلف مجهز میشوند و 46 سامانه طراحی شده كه كار اتصال به فیبر نوری آن انجام و مناقصه خرید دوربین ها نیز صورت گرفته است.
وی با بیان اینكه یكی از مشكلاتی كه در گذشته داشتهایم عدم رویت پلاك خودروها در شب بود گفت: همه دوربین ها در تهران به پروژكتور مجهز شدند تا در شب پلاكها رویت شوند
* 80 درصد خودرو های سنگین در تهران معاینه فنی ندارند
پورسیدآقایی گفت: در كنار بزرگراه ها تیم هایی با همكاری پلیس راهور مستقر شدند و خودروهای سنگینی كه قصد ورود به تهران را دارند متوقف و تست معاینه فنی انجام می دهند اما متاسفانه 80 درصد ناوگان سنگینی كه درپایتخت تردد میكنند معاینه فنی مناسبی ندارند.
وی افزود: این خودروها یا دارای معاینه فنی نیستند و یا اینكه معاینه فنی آنان اشكالاتی دارد.
*870 دوربین نداشتن معاینه فنی را ثبت می كند
وی درادامه با بیان اینكه تاكنون دوربین ها فقط تخلفات سرعت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز را ثبت میكردند خاطرنشان كرد: با بررسیهای انجام شده و تغییرات نرم افزاری در دوربین ها ، 870 دوربین نداشتن معاینه فنی را ثبت و جریمه میكنند.
وی افزود: برای اطلاع مردم همچنین سامانه crm (ارتباط با مشتری) را راه اندازی كرده ایم تا خودروهای كه قبلا از مراكز معاینه فنی تهران معاینه گرفتهاند پس از پایان زمان قانونی، با دریافت پیامك نسبت به نداشتن و زمان تمدید معاینه فنی خود آگاه شوند.
*275 هزار خودرو گواهی معاینه فنی برتر دریافت كردند
پورسیدآقایی در ادامه با بیان اینكه تاكنون و از زمان طرح ترافیك 275 هزار خودرو گواهی معاینه فنی برتر دریافت كردند گفت: 60 هزار خودرو زیر چهار سال در شهر تهران تردد می كنند كه به خاطر امتیاز طرح ترافیك معاینه فنی برتر دریافت كردند.
وی افزود: به این خودروها 20 درصد در طرح ترافیك تخفیف داده میشد و متاسفانه باید بگویم كه 55 درصد خودروها صفر و زیر چهار سال نتوانستند معاینه فنی برتر دریافت كنند .
وی گفت: از هفت هزار خودروی كه در تهران روزانه در محدوده طرح ترافیك تردد میكنند تنها 500 خودرو دارای معاینه فنی نیستند.
* راه اندازی سامانه باربرگ
معاون شهردار تهران همچنین گفت: با راهاندازی سامانه بار برگ خودروهایی كه در تهران تردد میكنند و باری هستند باید مجوز دریافت كنند.
وی افزود: بر این اساس به خودروهای باری كه مبدا و مقصد آنها تهران است، اجازه تردد در بزرگراه های پایتخت داده نمیشود و این خودروها باید از حاشیه شهر عبور كنند.
پورسیدآقایی همچنین افزود: الزام به دریافت باربرگ برای همه خودروها حتی خودروهای كه مواد غذایی توزیع میكنند الزامیست و به شركتهایی كه باربرگ صادر نمیكنند اخطار داده می شود و خودروهایی كه مصالح ساختمانی جابجا میكنند هم باید پوشش باری داشته باشند تا گرد و خاك آنها منتشر نشود.
* سرویس های مدارس، كارخانجات و دستگاه های نظامی و انتظامی ملزم به داشتن معاینه فنی هستند
وی در ادامه گفت: با همكاری استانداری تهران برای تمام وزیران نامه ارسال شده كه طی آن هیچ شركت و هیچ پیمانكاری كه كار سرویس را انجام می دهد، تنها در صورت داشتن صورت وضعیت معاینه فنی می تواند هزینه های خود را دریافت كنند .
* منشا 40 درصد از آلودگی هوای تهران تردد خودروهای سنگین است
معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران گفت به صورت كلی 70 درصد از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها است كه 40 درصد ازاین آلودگی مربوط به خودروهای سنگین است.
به گزارش ایرنا، محسن پورسیدآقایی روز یكشنبه در حاشیه هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: 30 درصد از آلودگی هوای نیز مربوط به آلودگی های منابع ساكن از جمله كارخانه ها آلاینده است كه در این زمینه محیط زیست پایتخت اقدامات خوبی را انجام داده و می دهد.
به گفته پورسیدآقایی با اقداماتی كه انجام شده و درحال انجام است امیدواریم در پاییز و زمستان آلودگی هوا نسبت به سال گذشته كاهش یابد اما نمی توان به صورت دقیق درصدی برای این موضوع تعیین كرد.
وی در ادامه با بیان اینكه كاهش آلودگی هوای تهران با 2 میلیارد دلار اعتبار كه در طول 4 سال قابل رفع است، گفت: سلامتی شهروندان پایتخت كه یك پنجم جمعیت كشور را دارا می باشد مهم است و امیدواریم در بودجه سال 98 دولت این موضوع را پیش بینی كند.
معاون شهردار در خصوص انتقادات برخی از اعضای شورا نسبت به گزارش امروز وی در صحن شورا نیز اظهارداشت : این گزارش برپایه اقدامات انجام شده بدون بودجه های سنگین و در حال انجام برای كاهش آلودگی هوا بود، نه برنامه هایی كه در این خصوص پیش بینی كردیم و ممنوعیت تردد اتوبوس های فاقد معاینه فنی از اول مهر یكی از این اقدامات است.
به گفته معاون شهردار تهران، تجهیز تمام دوربین های سطح شهر به رصد معاینه فنی و نصب دوربین برای این منظور در ورودی های شهر از دیگر اقدامات معاونت برای طرح استقبال از مهر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اجرای عمومی طرح دوچرخه های اشتراكی نیز گفت كه این طرح هم اكنون به طور آزمایشی در2 نقطه انجام می شود اما به طور جدی از 2 هفته آینده آغاز می شود.
تهرام/7244/9343 / 1539
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
تهران- ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران گفت: براساس گزارش بانك جهانی خسارت آلودگی هوای پایتخت سالانه بیش از 2 میلیارد و ششصد میلیون دلار به اقتصاد كشوراست.