اهواز - ايرنا - در آستانه ماه محرم و آغاز آيين هاي عزاداري شهادت مظلومانه اباعبدا... الحسين (ع) ، جاي جاي استان خوزستان حال و هواي حسيني به خود گرفته است.

به گزارش ايرنا ، با فرا رسيدن ماه حزن و اندوه اهل بيت(ع)، سياه پوش كردن معابر ، مساجد ، حسينيه ها و سر در منازل و مجتمع هاي مسكوني در شهرهاي استان از جمله اهواز و برافراشتن بيرق هاي عزاداري و سوگواري ، چهره غالب و محزون در خوزستان است.
در كنار اين اعمال خودجوش كه برگرفته از اعتقادات عميق مردم دوستدار اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و تعظيم شعائر الهي است برپا كردن تكايا در گوشه گوشه خيابان ها و فضاي باز شهري توسط جوانان و نوجوانان كه ملبس به لباس مشكي هستند از نكات برجسته اي است كه نشان از شور و شعور حسيني در سرها و قلب ها دارد.
اين جمعيت محبوب از چند روز پيش از آغاز ماه محرم، كار جمع آوري كمك هاي مردمي را شروع كرده و برخي از اين نوجوانان پرشور حسيني كه دلدادگي و شيفتگي غير قابل وصف به سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدا... الحسين (ع) دارند پس اندازهاي كم ولي باارزش خود را در اين راه صرف كرده و وسايل پذيرايي از سوگواران را تهيه و آماده سازي كرده اند.
با محزون شدن چهره عمومي خوزستان در آستانه ماه محرم ، بسياري از برنامه هاي عزاداري ، روضه خواني و مجالس سخنراني از طريق فضاي مجازي و در شبكه هاي اجتماعي منعكس و اعلام مي شود كه اين فضاسازي هاي ديني و مذهبي از حدود يك هفته پيش فراگير شده است.
آماده سازي براي برنامه ها و آيين هاي عزاداري در روستاهاي خوزستان از جمله روستاهاي عرب نشين جنوب و غرب خوزستان به شكل ديگري جلوه كرده است به اين صورت كه بيشتر منازل به حسينيه ها تبديل شده و آيين هاي عزاداري به شكل سنتي ، خودجوش و مردمي برگزار مي شود.
شبيه خواني ، سينه زني و مرثيه سرايي به زبان حزن انگيز عربي كه جلوه هايي از عشق و محبت به سرور و سالار شهيدان است تقريبا در همه روستاهاي خوزستان به ويژه فضاي عمومي را متاثر خواهد كرد.
در روزهاي اخير نيز در حاشيه جاده هاي و مسيرها دسترسي بين روستايي و شهري در خوزستان نيز تكايا و موكب هاي زيادي برپا شده و طبق برنامه در دهه محرم ميزبان سوگواران حسيني خواهند بود.

** سياه پوش شدن بقاع متبركه خوزستان
در آستانه ماه محرم و ايام حزن انگيز دهه نخست محرم الحرام ، همه بقاع متبركه و حرم امامزادگان خوزستان سياه پوش و منقش به جلوه هايي از عظمت نهضت عاشورا شده اند.
مديركل اوقاف و امور خيريه خوزستان در اين باره مي گويد: فضاسازي و سياهپوش كردن فضاي عمومي حرم امامزادگان به ويژه بقاع شاخص توسط مردم (نذورات) و خيران انجام شده است.
حجت الاسلام مرتضي خاكباز گفت: در طول 2 ماه حزن انگيز محرم و صفر به ويژه دهه نخست ماه محرم آيين عزاداري و زنجيرزني ، سوگواري و مداحي و سخنراني در بقاع متبركه برپا خواهد بود.
وي افزود: از چند روز مانده به حلول ماه محرم ، بقاع متبركه مزين به بيرق ها و پارچه نوشته هاي مشكي شده و شمار زائران نيز به بركت وجود مقدس امام حسين(ع) افزايش يافته است.
مديركل اوقاف و امور خيريه خوزستان ، برپايي آيين بصيرت عاشورايي ، تجمع 'لبيك يا حسين(ع)' در بقاع شاخص ، برگزاري مراسم 'احلي من العسل' با محوريت شهادت حضرت قاسم ابن الحسن(ع) با حضور دانش آموزان و همراهي آموزش و پرورش در مدارس، آيين سنتي' بيرق زنان' در بقعه امامزاده عبداله (ع)شوشتر ، برگزاري آيين معنوي شيرخوارگان در جمعه نخست ماه محرم ، عزاداري هيات هاي سوگواري در شب هاي محرم و صفر در بقاع متبركه ، همايش رهروان حضرت زينب(س) در شب 12 محرم همزمان با اسارت خاندان پيامبر(ص) را از برنامه هاي فرهنگي، تبليغي و مذهبي اوقاف و امور خيريه خوزستان در ايام سوگواري شهادت حضرت اباعبدا... الحسين(ع) بيان كرد.
وي گفت: علاوه بر اينكه برنامه هاي فرهنگي و مذهبي متنوعي در بقاع متبركه و ملجاء و پناهگاه معنوي مردم هسند در طول ماه هاي محرم و صفر بيش از 100مبلغ بومي و غيربومي(اعزامي از قم) به مناطق مختلف خوزستان به ويژه روستاهاي دوردست اعزام مي شوند تا مجالس روضه خواني و عزاداري شهادت امام حسين(ع) و اصحاب بزرگوار ايشان را گرم تر و پرشورتر كنند.

** اعزام مبلغان و سخنرانان به مناطق مختلف خوزستان
همه ساله در ايام شهادت حزن انگيز سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) صدها مبلغ و طلبه جوان راهي شهرها و روستاها مي شوند تا بار ديگر اهداف قيام و نهضت جاويدان عاشوراي حسيني را در منابر تبيين كنند. برپايي نماز جماعت و پس از آن آيين هاي عزاداري و سوگواري از برنامه هاي غالب مساجد خوزستان است.
مديركل تبليغات اسلامي خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد:بيش از 10هزار مسجد ، حسينيه و تكيه ميزبان سوگواران و عزاداران حسيني در سراسر خوزستان هستند. در برخي منازل و مجتمع هاي مسكوني نيز آيين هاي عزاداري و سخنراني برپا مي شود.
حجت الاسلام محمدحسين بلك افزود: بسياري از آيين هاي عزاداري به شكل ويژه توسط بانوان انجام مي شود ضمن آنكه قرائت زيارت عاشورا كه در ايام محرم و صفر مستحب موكد است نيز در بيشتر مساجد و مكان هاي مذهبي زمزمه خواهد شد.

** روضه خواني در منازل
در بسياري از منازل مردم در ايام محرم و صفر آيين هاي روضه خواني ، ذكر مصايب امام حسين(ع) و سخنراني با محوريت مسايل اخلاقي و نهضت عاشورا برگزار مي شود.
برپايي مجلس روضه خواني در منازل علما، بيت نماينده ولي فقيه در خوزستان و امام جمعه اهواز ، نمايندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان و ... نيز به شكل عمومي برگزار مي شود.

** برپايي ايستگاه هاي صلواتي
بسياري از هيات هاي عزاداري در خوزستان با نذورات اهدايي مردم ايستگاه هاي صلواتي براي پذيرايي از عموم مردم سوگوار برپا مي كنند.
اين ايستگاه هاي صلواتي كه بيشتر خدمتگزاران آن را نوجوانان پرشور تشكيل مي دهند از شب اول ماه محرم با شربت ، چاي ، شير ، قهوه و انواع آش محلي و سنتي از مردم دوستدار اهل بيت عصمت و طهارت(ع) پذيرايي مي كنند.

* برپايي آيين هاي عزاداري در شب هاي بين الحرمين در اهواز
آيين هاي عزاداري در شب هاي بين الحرمين از شب اول محرم به مدت 10شب در بوستان ساحلي كيانپارس اهواز با حضور مداحان مطرح كشور برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا بسياري از هيات هاي عزاداري و نوحه خواني نيز در شب اول تا دهم عاشورا به خيابان ها مي آيند و فضاي عزاداري را پررنگ تر و پرشورتر مي كنند.
6065/ 6037