قم- ايرنا - رئيس هيات بدنسازي و پرورش اندام قم با اشاره به فعاليت 20 هزار ورزشكار درباشگاه هاي بدنسازي اين استان گفت: گسترش استفاده از مكمل هاي غذايي در باشگاه هاي بدنسازي موجب افزايش احتمال درگير شدن بسياري از ورزشكاران حرفه اي قم با اين معضل شده است.

سعيد آمده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با بيان اينكه بيشتر ورزشكاران رشته هاي مختلف ورزشي، فعاليت هاي بدنسازي خود را درباشگاه هاي بدنسازي انجام مي دهند، افزود: گسترش استفاده ازمكمل هاي غذايي در باشگاه ها، موجب درگير شدن بسياري از هيات هاي ورزشي با اين معضل شده است به همين دليل معضل مكمل هاي غذايي بخش مهمي از ورزشكاران حرفه اي استان را تهديد مي كند و احتمال گريبان گير شدن آنها با اين چالش وجود دارد.
وي، با بيان اينكه اثرات برخي هرمون هاي موجود در مكمل هاي غذايي تا يك سال در بدن ورزشكاران باقي مي ماند اظهار داشت: استفاده از مكمل هاي غذايي به طور مطلق نكوهيده نيست بلكه زير نظر مشاور تغذيه و با هماهنگي مربيان موجب بهبود عملكرد ورزشكاران نيز مي شود.
رئيس هيات بدنسازي و پرورش اندام قم، كيفيت پايين و دارا بودن هرمون هاي پودر شده را مهمترين آسيب هاي بيشتر مكمل هاي غذايي موجود در بازار غيررسمي دانست و گفت: بيشترين آسيب به ورزشكاران از طريق استفاده از مكمل هاي غذايي داراي هرمون وارد مي شود كه به دليل اينكه ورزشكار از وجود هرمون غذايي در مكمل غذايي خود آگاه نيست، دوره پاكسازي اين هرمون ها را انجام نمي دهد و اين باعث آسيب به كليه، كبد و برخي غدد چربي در بدن آنها مي شود.

** نبود مركز جامع مشاوره غذايي موجب رونق مكمل هاي غيرمجاز شده است
آمده، با تاكيد بر ضرورت ساماندهي باشگاه هاي بدنسازي در اين استان ادامه داد: ساماندهي باشگاه ها مقدمه برنامه ريزي براي مقابله با معضل ترويج و تجويز مكمل هاي غذايي مجاز و غيرمجاز در اين باشگاه هاي ورزشي كه متاسفانه بخش زيادي از تخلفات در باشگاه هاي بدنسازي را به خود اختصاص داده است.
وي، با بيان اينكه استفاده از مكمل هاي غذايي غيرمجاز داراي هرمون به برخي از ورزشكاران استان آسيب وارد كرده است گفت: مربياني كه پس از گذراندن دوره هاي آموزشي، مجوز فعاليت در باشگاه هاي استان را مي گيرند تنها مربي علم تمرين هستند و بايد نسبت به نوع فعاليت و تمرين ورزشكاران را راهنمايي كنند ولي متاسفانه شاهد هستيم كه برخ مربيان به تجويز كننده برنامه غذايي، مكمل هاي غذايي و دارو در باشگاه ها تبديل شده اند.
رئيس هيات بدنسازي و پرورش اندام قم، تاكيد كرد: استفاده از داروهاي و مكمل هاي مجاز نيز بايد با تجويز مشاور تغذيه صورت گيرد و هرگونه تجويز استفاده از مكمل غذايي براي ورزشكاران توسط مربيان نه تنها تخلف است، بلكه احتمال آسيب به ورزشكاران را نيز دارد.
آمده، نبود مركز جامع در مورد مشاوره غذايي به ورزشكاران را دليل ترويج استفاده از مكمل هاي غيرمجاز در بين ورزشكاران دانست و افزود: اين خلاء باعث شده تا ورزشكاران براي برطرف كردن نيازهاي خود به سراغ مكمل هاي غيرمجاز و مشورت هاي غيركارشناسي مربيان روي آوردند و اين در حالي است كه ايجاد يك مركز جامع و علمي كه بر اساس نياز ورزشكاران مكمل هاي غذايي استاندارد و مجاز را بين ورزشكاران توزيع كند ضروري به نظر مي رسد.
وي ادامه داد: تا زماني كه اين خلاء در فضاي ورزشي وجود دارد برخورد با باشگاه هاي متخلف هيچ سودي ندارد بلكه بايد راه هاي قانوني براي رفع اين مشكل در استان ايجاد و پس از آن زمينه براي برخورد با متخلفان فراهم شود.

** ابزاري براي برخورد با باشگاه هاي غيرمجاز نداريم
رئيس هيات بدنسازي و پرورش اندام قم با اشاره به فعاليت حدود 30 باشگاه غيرمجاز دراين استان گفت: هيات بدنسازي خواستار برخورد با باشگاه هاي فاقد مجوز است ولي هيچ ابزاري براي برخورد در اختيار ندارد و مسئولان ذيربط نيز نسبت به برخورد با اين باشگاه ها مماشات مي كنند.
وي كل تعداد باشگاه هاي بدنسازي فعال در استان قم را حدود 140 باشگاه برآورد كرد و افزود: ساماندهي باشگاه هاي غيرمجاز خواست و هدف هيات بدنسازي و پرورش اندام است ولي نه تنها ابزاري براي برخورد با باشگاه هاي بدون مجوز در اختيار اين هيات نيست بلكه در هيات بازرسي حراست اداره كل ورزش و جوانان كه بر فعاليت باشگاه ها نظارت مي شود نيز هيچ نماينده اي از اين هيات وجود ندارد.
وي سهم هيات بدنسازي و پرورش اندام در برخورد با تخلفات را محدود به گزارش تخلفات به دستگاه هاي ذي ربط دانست و ادامه داد: در سال هاي گذشته با وجود اينكه در برخي باشگاه ها تخلفات آشكاري صورت گرفته و به مراجع ذيصلاح نيز گزارش داده شده است ولي با مماشات و اغماض بسيار با اين باشگاه ها برخورد شده است به همين دليل هيات ورزشي بدنسازي قم تا ابزار لازم را براي برخورد با اين باشگاه ها در اختيار نداشته باشد به اين پرونده ها ورود نمي كند.
رئيس هيات بدنسازي و پرورش اندام قم، بازرسي و نظارت از باشگاه هاي بدنسازي را نيازمند تخصص و اشراف به موضوعات مبتلا به باشگاه ها دانست و گفت: بازرسي اداره كل ورزش و جوانان قم به طور مستمر بر فعاليت باشگاه ها نظارت مي كند ولي به دليل همراهي نكردن نماينده اي از هيات بدنسازي در اين نظارت ها، اين بازرسي ها از كيفيت پاييني برخوردار هستند و بيشتر جنبه محيطي و كمي دارند.
20 هزار ورزشكار به صورت مستمر در باشگاه هاي بدنسازي قم فعاليت مي كنند.
7404/ 6133/