به گزارش ایرنا، تحصیل رایگان، برخورداری از امكانات یكسان تحصیلی دانش آموزان حتی در دورترین نقاط كشور و از سویی امكانات و بودجه كم در حفظ و نگهداری مدارس، موجب شده تا در طول 40 سال از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی، برغم ساخت و سازهای متعدد و كمك خیران مدرسه ساز و نیز یاری ارگانها در مرمت و ساخت مدارس تخریبی مناطق محروم، این مساله همچنان دغدغه اصلی كشور در حوزه آموزشی باشد.
وجود بیش از 120 مدرسه تخریبی در استان چهارمحال و بختیاری نمونه ای از این مشكل است كه نگرانی خانواده ها و مسئولان را دو چندان كرده است.
استان چهارمحال و بختیاری بیش از 192 هزار دانش آموز و یكهزار و 654 مترمربع فضای آموزشی و هشت هزار و 617 كلاس درس دارد كه 120 مدرسه آن تخریبی و 135مدرسه نیازمند مقاوم سازی است.
براساس اعلام رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور میانگین كنونی فضای آموزشی موجود كشور 5.2 مترمربع برای هر دانش آموز است.
براین اساس در ابتدای برنامه پنجم توسعه 70 درصد مدارس كشور تخریبی بود كه این میزان اینك به 30 درصد رسیده است كه رفع این مشكل تامین اعتبار و حضور پررنگ تر خیران مدرسه ساز و البته دولت را می طلبد.
مدیران و كارشناسان چهارمحال وبختیاری در میزگردی با عنوان بررسی وضعیت مدارس تخریبی استان به بیان مشكلات و كاستی های این حوزه پرداختند.
**30 درصد مدارس چهارمحال وبختیاری فرسوده است
مدیركل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینكه هم اكنون 66 درصد دانش آموزان استان در 40 شهر و 34 درصد دانش آموزان در 914 روستا مشغول تحصیل هستند، افزود: پراكندگی جمعیت در مناطق روستایی یكی از مشكلات آموزش و پرورش در توزیع اعتبارات است.
بهروز امیدی افزود: 35 درصد فضاهای آموزشی موجود در مناطق شهری و مابقی در مناطق روستایی قرار دارند.
به گفته وی، بیش از 30 درصد مدارس استان گرد پیری و فرسودگی را یدك می كشند و تخریبی هستند و 31 درصد مدارس نیز نیازمند مقاوم سازی هستند.
امیدی اظهار داشت: بیشتر مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم سازی استان در شهرستان لردگان قرار دارد.
بگفته وی، تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و خطرآفرین، مقاوم سازی مدارس غیراستاندارد و استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی در یكهزار مدرسه و نبود اعتبار لازم برای تعمیرات اساسی، حصاركشی و تجهیز مدارس از موانع و مشكلات اداره كل آموزش و پرورش استان است.
امیدی افزود: احداث 100 مدرسه جدید مورد نیاز، مشكلات اداری و موانع موجود در خصوص اخذ انشعاب مدارس و نبود توان مالی برای پرداخت قبوض برق، آب و گاز و نبود زمین كافی در برخی مناطق به خصوص مسكن مهر از دیگر مشكلات آموزش و پرورش است.
وی مشكلات ایجاد شده در خصوص اخذ پروانه و عدم همكاری شهرداری ها در خصوص معافیت های مراكز آموزشی از پرداخت عوارض را از دیگر مشكلات و تنگناها دانست.
رئیس اداره پشتیبانی و خدمات اداره كل آموش و پرورش چهارمحال وبختیاری نیز گفت: به منظور ایجاد یك مكان امن و آرام برای تحصیل و تربیت دانش آموزان، نیازمند فضاهای آموزشی مناسب و به دور از هرگونه تخریب و مشكلات مختلف از جمله؛ امكانات سرمایشی و گرمایشی، كمبود امكانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی هستیم.
محمود جعفری افزود: علاوه بر فرسوده بودن مدارس، كمبود امكانات و تجهیزات از جمله صندلی و نیمكت، تجهیزات رایانه ای و كارگاهی و آموزشگاهی از مهمترین مشكلات آموزش و پرورش استان است.
وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 650 فضای آموزشی در استان داشتیم كه به بركت نظام جمهوری اسلامی این تعداد اینك به یكهزار و 654 فضای آموزشی رسیده كه درصد زیادی از این فضاها تخریبی و نیازمند مقاوم سازی است.
جعفری افزود: 60 واحد فضای ورزشی سرپوشیده و 10 فضای خدماتی و رفاهی و 40 اردوگاه و كانون هم اینك در این استان فعال است.
وی به فعالیت های دولت تدبیر و امید در امر نوسازی و تجیهز مدارس استان اشاره كرد و گفت: از سال 92 تاكنون 137 واحد فضای آموزشی با 616 كلاس درس احداث و به آموزش و پرورش استان تحویل شده است.
جعفری افزود: 188 واحد فضای آموزشی نیز با بیش از 772 كلاس درس كمبود داریم.
وی با بیان اینكه از مجموع 100 مدرسه تخریبی استان، 17 مدرسه باید كامل تخریب شود، افزود: با توجه به كمبود اعتبارات دولتی حمایت خیران در این امر ضروری است.
**توجه دولت به مدارس مناطق محروم
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال وبختیاری نیز با تائید تخریبی و فرسوده بودن بیش از 200 مدرسه استان گفت: هم اكنون 120 واحد فضای آموزشی با 700 كلاس درس در استان در اولویت تخریب و بازسازی قرار دارد.
حمیدرضا براتی افزود: برای بازسازی مدارس تخریبی با زیربنای 90 هزار متر مربع بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
وی گفت: بیشتر كلاس های درس بدلیل كوهستانی بودن استان و پراكندگی روستا در شهرستان لردگان، اردل و كوهرنگ قرار دارند.
براتی افزود: كلاس های درس در دورترین و حتی صعب العبورترین مناطق استان دایر است و از سویی در برخی مناطق نیز بدلیل سخت گذر بودن امكان حمل وسایل ساخت و ساز وجود ندارد، به همین دلیل در برخی از این مناطق دانش آموزان در كانكس مشغول تحصیل هستند.
بگفته وی، هیچ مدرسه خشت و گلی در سطح مدارسی كه كد آموزشی دارند، در این استان نداریم.
براتی افزود: تعداد كمی از مدارس در روستاها خشت و گلی است كه این مدارس استیجاری هستند.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان افزود: 600 مدرسه با سه هزار و 600 باب كلاس درس و زیربنای 500 هزار مترمربع در استان نیازمند مقاوم سازی است كه البته این مدارس از استحكام نسبی برخوردار هستند.
وی گفت: برای مقاوم سازی كلاس های درس بیش از 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
براتی افزود: از سال 82 تاكنون 520 پروژه در قالب 2 هزار و 750 كلاس درس در استان تخریب و بازسازی شده است.
بگفته وی، طرح نوسازی فضاهای آموزشی تخریبی كه استحكام كافی ندارند و خطر آفرین هستند، در استان شروع شده است.
براتی تصریح كرد: از سال 92 تاكنون نیز 137 پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی با زیربنای بیش از 95 هزار مترمربع در استان احداث شده است.
وی افزود: بیشتر این پروژه ها در مناطق محروم و كمتر توسعه یافته و در شهرستان های لردگان، كوهرنگ و اردل قرار دارند.
براتی گفت: برای احداث این پروژه ها با بیش از 95 هزار مترمربع فضا، بیش از 103 میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال وبختیاری افزود: در طرح استانداردسازی سیستم گرمایشی كه از سال 92 شروع شده است نیز 600 مدرسه استانداردسازی شده است.
وی گفت: در این طرح وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس، بخاری های نفتی و گازی جمع آوری و سیستم موتورخانه و پكیچ در كلاس های درس نصب می شود.
براتی با اشاره به اینكه سیستم گرمایشی و سرمایشی یكهزار فضای آموزشی استان نیاز به استانداردسازی دارد، افزود: به دلیل بالا بودن هزینه نصب سیستم موتورخانه، مدارسی كه كلاس های كمتر دارند از جمله مدارس یك تا 5 كلاسه به سیستم گرمایشی الكتریكی و خورشیدی مجهز می شوند.
**خیران مدرسه ساز بازوان نظام آموزشی هستند
مدیرعامل انجمن خیران مدرسه ساز چهارمحال وبختیاری نیز خیران را بازوان توانمند نظام در امر مدرسه سازی و توسعه فرهنگ ایثار و وقف دانست و افزود: تاكنون 282 فضای آموزشی در قالب یكهزار و 500 كلاس درس و تعدادی سالن ورزشی و فرهنگی و نمازخانه توسط خیران در استان احداث شده است.
حبیب الله رحمتی افزود: خیران حقیقی و حقوقی در استان طی سال جاری تعهد احداث 25 مدرسه دیگر را داده اند.
وی به میانگین 15درصدی مشاركت خیران مدرسه ساز در بحث مدرسه سازی اشاره كرد و گفت: مجمع خیران مدرسه ساز استان 235 خیر دارد كه 50 نفر از این تعداد را بانوان تشكیل می دهند.
رحمتی در ادامه افزود: یكی از مشكلات خیران در حوزه پرداخت نیمی از هزینه ساخت مدرسه توسط دولت است كه با توجه به وضعیت اقتصادی كشور این امر با مشكل مواجه است.
وی با بیان اینكه خیران با مدرسه سازی در توسعه فرهنگ، رشد و تعالی فرهنگی دانش آموزان و جامعه گام بر می دارند، افزود: ساخت هر كلاس درس به مثابه جلوگیری از یك زندانی و در معرض آسیب قرار گرفتن 20 نفر از افراد جامعه است كه این كاری خداپسندانه و در عین حال آینده ای روشن برای فرزندان این مرز و بوم است كه می طلبد همگان به سهم خود هر چند اندك همت گمارند.
میزگرد از سمیه پناهنده
7360/6021
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
شهركرد- ایرنا- وجود مدارس تخریبی و فرسوده همواره یكی از دغدغه های اصلی دولت، آموزش و پرورش، خانواده ها و دانش آموزان مناطق محروم است كه با وجود تلاش دولت تدبیر و امید و نیز خیران مدرسه ساز این مساله همچنان یكی از چالش های اساسی كشور در آستانه سال تحصیلی می باشد.