به گزارش ایرنا، حمیدرضا شیخ الاسلام روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در خانه مطبوعات قم، افزود: كمبود مدارس در مناطق توسعه یافته از جمله روبروی بوستان علوی، بنیاد، شهرك انسجام، ایثار و پردیسان در مقایسه با سایر نقاط استان پررنگ تر است.
وی اضافه كرد: اگر دستگاه ها زمین مربوطه را در اختیار آموزش و پروش قرار دهند، می توانیم با كمك خیران بخشی از مدارس مورد نیاز را احداث نماییم، در غیر اینصورت كمبود فضای آموزشی در سال 1400 به 300 مدرسه افزایش می یابد.
وی ادامه داد: در پنج سال گذشته 149 مدرسه در این استان احداث شده كه ساخت بیش از 50 درصد این مدارس با كمك خیران صورت گرفته است و اگر این روند ادامه یابد، بخشی از كمبود فضای آموزشی در استان برطرف می شود.
به گفته شیخ الاسلام، در سال 92 رتبه قم از نظر كمبود فضای آموزشی در كشور 32 و آخرین استان بود، ولی امسال به رتبه 26 رسیده است.
وی خاطرنشان كرد: تاكنون در یك واحد آموزشی واقع در شهرك پردیسان كه كلنگ احداث آن 6 ماه پیش زده شده است، 800 دانش آموز ثبت نام كرده اند و امیدواریم تا اول مهر این مدرسه به بهره برداری برسد.
وی كمبود فضای آموزشی و مهاجرت را از عوامل افت و خیز رتبه دانش آموزان استان به ویژه در كنكور دانست و بیان كرد: با وجود تمام مشكلات تلاش شده است كیفیت آموزشی در استان هر سال تقویت شود كه در این راستا از رتبه كنكور 11 در سال 93 به رتبه كنكور چهار در سال گذشته رسیدیم.
شیخ الاسلام با بیان این كه در كنكور امسال بیش از 11 رتبه زیر 100 توسط دانش آموزان قمی كسب شده است، افزود: در سه سال گذشته، نمره دانش آموزان متوسطه دوم در 31 درس اصلی بالای میانگین كشوری بوده است.
وی با اشاره به كمبود یك هزار و 500 نیروی معلم در استان گفت: سال گذشته 613 ردیف استخدامی برای دانشگاه فرهنگیان و 480 ردیف در آزمون استخدامی برای قم در نظر گرفته شد تا بخشی از این كمبودها جبران شود.
وی گفت: 25 مدرسه با جمعیت كمتر از 10 تَن در روستاهای سطح استان قم فعال است كه اكثریت این مدارس در مقطع ابتدایی می باشد.
مدیركل آموزش و پرورش قم افزود: قانون اجازه ادغام این مدارس را در مقطع متوسطه داده است، ولی اگر مدرسه مقطع ابتدایی ادغام شود، به دلیل این كه تعدادی از دانش آموزان با سن كم باید مسیر طولانی برای رسیدن به مدرسه را طی كنند، احتمال بازماندن دانش آموزان از تحصیل وجود دارد.
وی در ادامه گفت: در سال تحصیلی جدید آمار دانش آموزان قم به حدود 250 هزار تن افزایش یافته كه نسبت به سال گذشته رقم چشمگیری است.
به گفته وی، حدود 30 هزار دانش آموز اتباع از 101 ملیت مختلف در استان قم تحصیل می كنند و برای ثبت نام آن ها هیچ هزینه ای دریافت نمی شود.
به گفته شیخ الاسلام، روز شنبه 31 شهریور زنگ شكوفه ها در قالب «مهر حسینی» و یكشنبه اول مهر نیز زنگ بازگشایی مدارس با عنوان «مهر مقاومت و پایداری» نواخته می شود و یك هزار و 400 واحد آموزشی در سطح استان آماده است تا خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان ارائه نماید.
* اخذ هر گونه پول به نام كمك به مدرسه خلاف قانون است
وی گفت: یك هزار و 400 واحد آموزشی در قم فعال است كه هزینه جاری این واحدها در طول سال بیش از 400 میلیارد ریال برآورد می شود و تاكنون سرانه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش به این امر اختصاص پیدا نكرده است، ولی با مدیریت مالی حدود 10 میلیارد ریال به عنوان سرانه برای مدارس در نظر گرفته ایم.
وی تاكید كرد: هیچ مدیری حق ندارد به اسم كمك به مدرسه به اجبار از خانواده ها پول دریافت نماید و در صورت شكایت های مردمی با متخلفان به جدیت برخورد می شود.
شیخ الاسلام خاطرنشان كرد: سال گذشته برای 10 مدیر در هیات رسیدگی به شكایت های آموزش و پرورش رای صادر و رای 2 مدیر نیز در پرونده هایشان ثبت شد.
وی افزود: با تشكیل انجمن اولیا و مربیان در مهرماه، اعضای انجمن با مدیر مدرسه جلسه ای تشكیل می دهند و نسبت به چگونگی مدیریت تربیتی و مالی مدرسه هم اندیشی می نمایند تا بتوانند بخشی از مشكلات مالی واحد آموزشی را حل نمایند.
وی اضافه كرد: با توجه به این كه طبق قانون بودجه سال 96 می توانیم از فضاهای تجاری موجود در ساختار مدارس برای درآمدزایی استفاده نماییم، تلاش داریم این فضاها به مباحث فرهنگی اختصاص یابد تا از مشكلات احتمالی در این راستا جلوگیری شود.
شیخ الاسلام با بیان این كه 60 مدارس هیات امنایی در سطح قم فعال است، گفت: اولیا در مقابل پولی كه در مدارس هیات امنایی پرداخت می كنند، باید مطالبه گر خدمات باشند و مدیران این مدارس نیز موظف هستند برنامه های آموزشی و پرورشی را به خانواده ها اطلاع رسانی نمایند.
وی با بیان این كه امسال 16 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز هنرستان ها اختصاص یافته است، گفت: از دستگاه ها توقع داریم در این راستا آموزش و پرورش را یاری نمایند.
در استان قم 70 هنرستان فنی و حرفه ای و كاردانش با بیش از 10 هزار هنرجو طی سال تحصیلی گذشته وجود داشت كه پیش بینی می شود در سال تحصیلی آینده با توجه به سه ساله شدن دوره آموزش در هنرستان ها این آمار به 15 هزار هنرجو افزایش یابد.
* تاكید بر برقراری عدالت آموزشی در مدارس
وی گفت: معتقدیم دانش آموزان به جای تقویت یافته های علمی باید به سمت تقویت بنیه علمی بروند و باید پرونده كنكور كه خسارت های مالی زیادی برای نظام آموزشی و خانواده ها به همراه دارد، جمع شود.
مدیركل آموزش و پرورش قم با تاكید بر برقراری عدالت آموزشی، افزود: در زمان مدیریت بنده یك مدرسه غیردولتی تشكیل نشده است و معتقدم مدارس باید یك دست شوند و تمام دانش آموزان ضعیف، متوسط و قوی در كنار هم مشغول به تحصیل شوند.
وی با بیان این كه جداسازی و ایجاد رقابت كاذب میان دانش آموزان، خیانت به آموزش و پرورش است، اضافه كرد: 8.8 درصد دانش آموزان استان قم در مدارس غیردولتی تحصیل می كنند و تا زمانی كه آموزش و پرورش بومی سازی و تفویض اختیار نشود، عدالت اجتماعی برقرار نمی شود.
* اسكان نوروزی درآمدی برای آموزش و پرورش ندارد
وی گفت: هر سال از 28 اسفندماه تا 13 فروردین ماه مدارس برای اسكان نوروزی مسافران اختصاص پیدا می كند كه در این راستا فضای 400 مدرسه در مدت یك شبانه روز باید با نظافت و تغییر چیدمان میز، نیمكت و صندلی ها برای اسكان آماده شود.
شیخ الاسلام افزود: علاوه بر این كه تغییر كاربری مدارس كه در 2 مرحله صورت می گیرد هزینه هایی برای آموزش و پرورش به همراه دارد، از سوی دیگر تمام نیروهای این سازمان باید برای پذیرش مسافران در تعطیلات عید بسیج شوند.
وی خاطرنشان كرد: اگر مباحث توسعه گردشگری مطرح نباشد، آموزش و پرورش به این مساله ورود پیدا نمی كند، با این وجود از مسئولان امر تقاضا داریم این بار را از دوش این نهاد بردارند.
وی تصریح كرد: اسكان مسافران نه تنها درآمدی برای آموزش و پرورش ندارد، بلكه ضررهایی نیز برای این نهاد به همراه دارد.
شیخ الاسلام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب های فضای مجازی، گفت: هر اتفاقی در این زمینه در سطح جامعه رخ می دهد، آموزش و پرورش متهم می شود، در حالی كه دستگاه های فرهنگی دیگر نیز باید به كمك این نهاد بیایند تا بخشی از آسیب ها مرتفع شود.
وی افزود: در چهار سال گذشته چهار ساعت آموزش با موضوع پیشگیری از اعتیاد برای دانش آموزان مقطع متوسطه دوم برگزار شده است.
وی همچنین با اشاره به لباس فرم دانش آموزان، بیان كرد: از سال گذشته برای حمایت از تولیدات داخلی استان، آموزش و پرورش با سه شاخص كیفیت، قیمت و تكریم ارباب رجوع به عنوان خریدار در این زمینه ورود پیدا كرده و با تولیدكننده به شرط رعایت این سه شاخص قرارداد منعقد كرده است.
مدیركل آموزش و پرورش قم با اشاره به این كه در قم یك كارخانه دوخت صنعتی وجود ندارد، خاطرنشان كرد: بضاعت تولید داخل استان باید ارتقا یابد تا تهیه لباس فرم را به واحدهای تولیدی استان واگذار نماییم و رضایت خانواده ها نیز از كیفیت لباس ها جلب شود.
وی در پایان با بیان این كه 16 هزار فرهنگی در چهار ناحیه، سه منطقه و یك اداره كل خدمت می كنند، خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش قم در بعد پرورشی رتبه نخست كشور را داراست و 72 درصد فرهنگیان این استان از خدمات رفاهی رضایت دارند.
* برپایی نمایشگاه فروش ملزومات آموزشی
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش قم نیز در این نشست گفت: برای ارائه ملزومات آموزشی ایرانی و اسلامی نمایشگاهی از 13 تا 26 شهریورماه فعال شده است.
غلامرضا رضایی افزود: خانواده ها می توانند برای تهیه ملزومات آموزشی، از ساعت 16 تا 22 به سه پایگاه دبیرستان ماندگار امام صادق(ع)، دبیرستان هدایتی و تعاونی مصرف شعبه 2 فرهنگیان واقع در خیابان كارگر مراجعه نمایند.
/2085/ 1175
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
قم- ایرنا- مدیركل آموزش و پرورش قم گفت: این استان در سال تحصیلی جاری با كمبود 100 مدرسه مواجه است و از دستگاه های ذیربط در امر مدرسه سازی درخواست داریم به كمك این نهاد بیایند.